Nekromanti Power! I need more power!

seinet

Swashbuckler
Varför skulle man inte använda kärnkraft? Det är ju bland det rensaste som finns, hög effektivitet och det tar inte slut så snabbt. Även om man kanske inte uppnått någon bra fussion i N2 så tror jag att fissionskraften är mer utbredd än idag. Ett alternativ kan vara att man använder värmemotorer i haven eller i närheten av vulkaniska områden för att driva generatorer och därmed alstra ström.

/Seinet - Tror på kärnkraften.

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv! (när det nu kommer)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet</A> seinet@hem.passagen.se

hatten

Swashbuckler
fision
fusion
Geotermiska kraftverk
solkraftverk ( även sådan där solfångarna är placerade i omloppsbana och energin strålas ned till uppfångare i form av laser eller annat kan jag tänka mig finns )

Livet är en gåta utan enkla svar.

Krellh

Warrior
Nja, att påstå kärnkraften är ren var väl att ta i lite väl mycket. Faktum är att kärnkraftverken läcker ut en hel del, men detta är något som inte kommer till allmänhetens kännedom. Enda stället jag vet där man kan käsa om det är Kärnkraftsinspektionens årliga tidsskrift som bara ges ut i 100 exemplar om året (jag har iaf för mig att det var 100, men det kan ha vart några fler)

/Tobbelobbe - har lyssnat på en forskare på Chalmers om just detta

smaffy

Hero
Power!

det låter lite underligt med stora solfångare i omloppsbana runt jorden som fokuserar massa ljus och skickar ner det genom atmosfären till nått litet kraftwerk.. lasern kommer ju att absorberas av luften som antagligen kommer att lysa vitglödgat tills man en dag lägger ner sitt kraftwerk.. dessutom måste man juh ha nån sorts säkerhetszon i luften rakt ovanför, tänk om nått flygplan råkar åka in i lasern /images/icons/crazy.gif
näe.. det jag kan tänka mig är att de har tagit bort nästan alla kärnkraftwerk och ersatt dem med nya, tuffare, mindre farliga och [color:blue]RENARE</font color=blue> fissionkraftwerk.. om man kan ersätta fusionkraftwerken med ett bättre alternativ som både kostar mindre och allt det jag skrev innan så kommer den grå massan (ni) att springa runt med plakat och gå i demonstrationer om de inte ändrar om sina energimojar.. tänk er, oändlig energi. det enda man behöver göra är att pumpa upp lite vatten från nått världshav..
hur mycket strålar ett fusionkraftwerk? (altså, ett sånntdär där de slår ihop vätekärnor)
jag kan tänka mig att det finns rätt många vindkraftwerk i framtiden oxå..

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

SKIN69

Warrior
Re: Power!

Tror du missuppfattat det hela lite.
För det första så är det inte en laser man strålar ner enegrin till jorden med, det är mikrovågor. Tester med denna tekniken har förekommit i liten skala med ganska lyckade resultat men problemet är att det kostar enorma summor att underhålla solfångaren i rymden. Om ett flugplan skulle åka mitt i strålen från solfångaren så skulle det nog vara farligt ändå eftersom alla instrument skulle störas ut. Men en flygförbudszon är inte så svår att upprätta, det finns ju en hel massa redan så att säga.
För det andra så är Fissionskraftverk de kraftverk som finns idag. Fusionskraftverk är de som slår ihop vätekärnor till helium. Fusinskraftverk är i det närmaste fria från radioaktiv strålning men man måste ha en speciell skärm som avgränsare och den blir radioaktiv efter ett tag och måste bytas. I n2 så är fusionskraftverk ett faktum och de få fissionskrafverk som finns kvar är nog mer kuriosa...

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking

seinet

Swashbuckler
Men Chalmerister är inget att lita på. /images/icons/smile.gif
Detta är möjligt, det är ju ganska mycket radioaktivt avfall också, med den köper väl Madagaskar (eller något annat land) väldigt gjärna och använder i vapen. Men jag kan inte tänka mig att fussion skulle vara "smutsigt", slår man ihop två väteatomer får man ju helium (eller som det också heter alfapartikel).

/Seinet - Trött som fan...

<font size="3>Klaga INTE på Offensiv! (när det nu kommer)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet</A> seinet@hem.passagen.se

Devastator

Veteran
Det är inte själva fusionsprocessen som ger utsläpp, utan "övrig drift". De har ju lite pumpar och skit igång förmodar jag. Jag vet inte exakt vad det är som ger utsläpp, men jag har också hört att det blir lite (från driftsteknikerna på Studsvik). Anledningen till att man säger att kärnkraft är "ren" är ju givetvis för att den i princip ÄR det i jämförelse med de andra energikällorna.
Om vi inte haft forskningsstopp skulle våra reaktorer med största sannolikhet utvecklats tillräckligt för att vara helt "rena" för flera år sedan. Men ack, så felinformerad en befolkning kan vara... Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: Inget är dummare än en folkmassa.

Demokrati kanske inte är så jävla bra ändå.

Devastator

At my signal, unleash hell!
-General Maximus, Gladiator

Devastator

Veteran
Eh, det är ju alltså fission vi talar om. Jag förvirrades av föregående postare :)

Dev

At my signal, unleash hell!
-General Maximus, Gladiator

Krille

Super Moderator
Smutsig kärnkraft

"Det är inte själva fusionsprocessen som ger utsläpp, utan "övrig drift"."

Nja. Problemet med kärnkraft (fission idag) är kylningen och värmeväxlingen.

För att kyla en normal reaktor så är reaktorkärlet slutet. Kärnreaktionen hettar upp vatten, som sedan cirkulerar genom en värmeväxlare där hettan förs över till kylvattnet. Kylvattnet, nu jävelhett, expanderar och kokar till ånga som susar genom generatorn som ger elström. Vattnet från reaktorkärlet, nu utan en stor del av sin värme, går tillbaka för att koka på nytt.

Problemet är vattnet som kommit från värmeväxlaren till generatorn. Det är radioaktivt eftersom att strålning från reaktorn har gjort vattnet i reaktorkärlet radioaktivt. Den strålningen har i sin tur gjort kylvattnet radioaktivt. Vi talar alltså om en inducerad strålning.

En stor del av denna radioaktivitet fångas i svenska reaktorer upp i filter innan kylvattnet släpps ut i havet eller får försvinna i form av ånga i kyltorn. En hel del vattenkylda reaktorer, företrädesvis i öst, har dock inga sådana filter, så det radioaktiva kylvattnet släpps rätt ut i sjöar, hav och vattendrag.

Liknande problem uppstår även med luftkylda reaktorer eller bridreaktorer, även om det inte följer exakt samma förlopp.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

SKIN69

Warrior
Re: En gudom?

Och du sitter som vanligt inne med alla svar...
Jäkla besserwisser!! :]

Krille

Super Moderator
Mer smuts

Utöver rent utsläpp av radioaktivt kylvatten så finns det två källor till radioaktivt avfall som man måste ta hand om. Dels har man reaktorkärlets vatten, som ibland måste bytas. Det blir snorigt radioaktivt efter ett tag. Dels har man kylvatten/kylluftfilter, som även de blir hemskt radioaktiva efter en stund.

Strålningen från filtren är, om jag inte minns fel, tämligen aggressiv men lättstoppad (det räcker med att gjuta in dem i betong för att de ska bli hanterbara). Reaktorkärlets vatten är det värre med. Dels är det mycket av det, och dels är det vatten som ju har en tendens att läcka. Jag tror att det går att filtrera, men strålningen i reaktorkärlvattnet är ändå hemsk nog.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Sir Gawyn

Veteran
(Det är inte själva fusionsprocessen som ger utsläpp, utan "övrig drift".)

Efter sammanslagningen så bildas det en restprodukt i form av en neutron (som är laddad men en en stor mängd energi) men avfallet som är kvar är mycket radioaktivt. I mina ögon så är anledningen till "utsläppen" just fussionsprocessen.

Blackstorm

SKIN69

Warrior
Re: Näe, en messerschmidt [NT]

Messerschmitt Bf109
Dimensions: 9.4 m long, 2.5m height, 9.92m wingspan
Max speed: 630 km/h,
Ceiling: 11,500 m
Weight: 2700 kg empty, operational 3,400 kg
Armament: (varies greatly between models) two 13mm, one 30mm (G-6)

seinet

Swashbuckler

SKIN69

Warrior
Re: Mer smuts

Tillräckligt illa för att ge ganska otrevliga mutationer bland fiskarna i svarta havet.