Vi kommer börja använda några egna ändringar inom kort. De är inte jättesmidiga, men vi tror det kommer funka för balansens skull (kommer posta det om träffsäker i den andra tråden också):
BEPANSRING:
Vid de tillfällen då det står att bepansring ignoreras helt för stridsförmågor slås istället bepansringsslaget som vanligt och halveras sedan, avrundat uppåt.
När RP slår mot fiender halveras istället bepansringsvärdet. Detta gäller inte för saker som gift, åderlåtning eller brinnande.
TRÄFFSÄKERHET:
Alla förmågor där det står att Rollpersonen kan använda [Karaktärsdrag A] istället för [Karaktärsdrag B] ska istället läsas som:
Rollpersonen lägger till [KaraktärsdragA]/3 (avrundat nedåt) till [Karaktärsdrag B]
Detta innebär att Järnnäve med Styrka 15 skulle ge +5 till Träffsäker, då 15/3=5.
Taktiker på Gesällnivå med Listig 11 skulle ge +3 till Kvick/Försvar då 11/3 är 3.6, avrundat nedåt till 3.
Vid de tillfällen där man får bonus är [Karaktärsdrag B] begränsat till 15 såvida inte karaktärsdraget bonusen räknas från är 18, då [Karaktärsdrag B] begränsas till 16.
Undantaget till detta är när [Karaktärsdrag B] är länkat till Exceptionell Förmåga, då begränsningen ökar med ett steg för varje nivå i den förmågan.
Exempel:
Exceptionell Förmåga på Träffsäker på Gesällnivå hade ökat begränsingen för det totala värdet på Träffsäker till 17.
Dessutom om föregående Träffsäker då hade fått bonus från ett Karaktärsdrag på 15 med Exceptionell Förmåga på Mästare (dvs att karaktärsdraget var 18) hade det totala värdet inklusive bonus blivit 18.
Detta kräver två olika Exceptionell Förmåga varav en på Mästare, så vi anser att man då faktiskt kan bli väldigt, väldigt träffsäker. Detta för att göra att Träffsäker inte är en dumpstat, så att en person med Träffsäker 5 faktiskt alltid kommer träffa dåligt. Det låter kanske mer komplicerat än vad det är vid första anblick, men när man väl vant sig går det snabbt att räkna ut.
Sedan har vi lagt till lite förmågor och ändrat andra. Har helt ersatt Bärsärk t.ex, lagt till Förmågor för pansarbrytning för korta, precisa och stickande vapen med flera.
edit:
Ska tilläggas att våra perfekt/fummel kräver först en 1a eller 20a och sedan ytterligare ett lyckat eller misslyckat framgångsslag.
Så om 15 krävs, en etta rullas och sedan 13 blir det ett perfekt slag.
Om en etta rullas och sedan 17 så blir det "bara" ett lyckat slag.
Och vice versa för fummel.