kanske man kan driva det i riktning mot att inte bara höja stridsrelaterade färdigheter genom att trycka hårdare på att rollpersonen måste ha bra värden även på t ex sociala färdigheter
Så är det ju lite i Vampire, där typ ingen optning är mer fördelaktig än Dominate.
Jag har en lite annorlunda vinkling till just det här problemet:
Grejen är nämligen att det är mycket
roligare att vara duktig på strid än att vara dålig på strid; men även den som är dålig på sociala färdigheter kan ju få roligt att spela; han kan få prova att bluffa och trixa sig fram precis som han vill och inleda minnesvärda diskussioner med spelledaren även om tärningsslaget till slut säger att hans färdighetsutövanden kanske inte riktigt går vägen.
Därför försökte jag göra det
roligt att vara bra på sociala färdigheter. Jag kör så att om din rollperson är dålig på Övertala, Bluffa, Förföra m.m. så gestaltar jag spelledarpersonerna mycket mer avogt inställda till dig. De ställer motfrågor, de kräver korta betänkningstider och de är mycket svårflörtade. När man agerar på det viset så känner inte spelarna sig särskilt duktiga. Inget de säger verkar ju funka, de får en massa frågor på halsen, de får inte tid att lägga fram sina argument osv. Det känns inget kul, och de framstår inte som särskilt duktiga på sådana färdigheter.
Om de däremot har höga värden så agerar jag mer lättlurat, ställer ledande frågor och låter rollpersonerna få tänka längre. Genast framstår spelaren på ett helt annat sätt, och det blir mycket roligare att köra. Det gör att sociala färdigheter blir vettigare och skojigare att ge sin rollperson, och det uppmuntrar spelarna verkligen att välja dem.
Så kan man också resonera, tror jag.