Re: Valfria färdigheter??
"Det värkar ju helt sjukt då är det ingen mening med yrkes färdigheter och att välja yrke e ju helt onödigt när du ändå plockar på dig senare vilka färdigheter du vill ha."
Njae, jag håller inte riktigt med. Man kan se det såhär: yrkesfärdigheterna representerar var din
huvudsakliga träning innefattar. Valfria färdigheter representerar vad du kan göra i övrigt.
"Och varför står det då på vissa yrken att man får en extra valfri färdighet när man ändå kan välja den sen."
Jag vet inte exakt vad du åsyftar här, men jag tror återigen att det har att göra med att man t.ex. får välja en valfri färdighet som
yrkesfärdighet.
"Och varför får man då t.ex vapenfärdigheter ibland 2-3 stycken när man kan välja fler sen då e det ju smartare att ta ett yrke som har flest valfria färdigheter."
Det kanske är det, ja, om man är ute efter att göra en så siffermässigt överlägsen karaktär som möjligt. Så det beror nog på vad man är ute efter. Men faktum är att du har hur många valfria färdigheter som helst - det är
enheterna som är det jobbiga.
"Jag tror inte man kan välja nya alstror och vapen färdigheter med sina valfria i så fall skulle alla RP vara fullfjädrade magiker som kan köra båt, simma och behärska diverse vapen+ ha förmågan att leda cermonier och avfyra krigsmaskiner mm"
Nejnej, en magiker har relativt få poäng att lägga på färdigheter utanför dennes kompetensområde. Å andra sidan, varför skulle en magiker inte kunna fäktas? Det ger mindre enheter att lägga på magiska färdigheter då, så det är knappast obalanserat, om man anser balans viktigt.
Jag tror att det bästa är att låta spelarna motivera varför deras figurer kan göra ditten och datten, om färdigheterna känns krystade eller obefogade. Men se på dig själv, t.ex. - du kan om du tränar bli bra på en hel del saker samtidigt, och måste alltså inte bara vara "krigare" eller "tjuv" eller så.
Fram för multiclassing, helt enkelt.
Edit: Som jag ser det är dessutom renodlade magiker inte alltid så roliga. Tror Ymir berättade om en slemmig Sanarialv som utmanade Warths karaktär på en duell, fjollfäktning-stylee med värja och oljiga leenden i värsta Tre Musketörerna - stuk. Strax innan ska de dock skaka handen, och det är inget som Warths hedervärde karaktär skulle underlåta.
Kruxet var att slemmot i det ögonblicket vävde en formel som sänkte Warths karaktärs FV i Svärd till 0. Warths karaktär kunde inte göra något alls, medan antagonisten retfullt dansade runt och stack honom på smärtsamma sätt, ända tills Warths figur fick nog och spöade skiten ur honom med nävarna...
--Björn, slacker level 3/coder level 1