2. Samarbeta
Gör det inte själv! Om du inte är en guru som kan allt är risken stor att du kommer börja kapa hörn. Och risken är att det största hörnet är marknadsföring. Så hitta en gäng att jobba med. Layout, bilder, PR... Sånt du inte kan själv (finns en tråd om detta).
3. Marknadsföring
Detta är svårt. Jag tror att många tror att det här löser sig, om bara produkten är bra. Det är galet fel. Inte ens vi i den här lilla ankdammen uppmärksammar små (välgjorda!) spel om det saknar buzz. Hur gör man? Ja, alltså, de stora företagen har hela avdelningar som jobbar med detta, och trots det går det inte alltid så bra. Det enklaste är att betala för PR, men jag tror inte att det finns någon PR-byrå som riktar in sig på rollspel. Så det är kanske inte aktuellt (och funkar inte heller alltid så bra). Så vad kan man göra? Vi kanske kan återkomma med det, för jag vet inte riktigt heller hur den internationella scenen ser ut.
5. Uttryck
Granström, Fria Ligan, Mörk Borg. Allt har gjort sig ett namn på att vara lite extra bra på något, som upplevs som unikt. I Granströms fall är det ton och innehåll, för Fria Ligan är det spelsystem, för Mörk Borg är det visuellt uttryck (ja, jag vet att jag förringar andra delar av spelen här men vi snackar första intryck här, och det som folk försöker återskapa). Så hitta en nisch och gör den bra! Bäst kanske t.o.m!
Mina tillägg...
2. Samarbeta
Samarbeta har för- och nackdelar oavsett hur bra eller dålig du är på enskilda beståndsdelar.
Fördelarna är att det ni arbetar på kan bli klart fortare, det kan bli bättre om du själv har en eller flera svagheter, ni är fler som kan kommunicera om produkten på olika typer av forum/sociala media och därmed bygga upp intresse, ni kan dela på kostnader, och ni kan resonera kring beståndsdelar och studsa idéer mot varandra. Det beror förstås också på hur man samarbetar, nån som "hyrs in" för en aspekt har troligtvis inte samma känslomässiga investering som nåt som vuxit fram i diskussioner mellan folk som bägge varit intresserade från början.
Nackdelarna beror också på typen av samarbete, men om arbetet är lågbetalt, eller inte betalt alls, eller man i gruppen har olika bråttom så kan det ta längre tid, leda till gnissel och i värsta fall gräl och stopp. En del är dåliga på att kommunicera och folk man bara träffar online kan plötsligt försvinna utan nån förklaring, och det gäller i värsta fall någon man betalt för att göra något.
Tips från mig är, om ambitionen är att tjäna pengar som i denna tråd ta dig tid att göra research på var det är billigast att trycka/var du får bäst betalt när du publicerar online, vad din målgrupp förväntar sig grafisk (stil, färg/svartvitt, grafiska element, layout) och satsa på kvalité framför kvantitet, välj folk som antingen har en känd historia av att leverera i tid och vara bra att samarbeta med eller om de är nya men intressanta kom överens om betalning vid leverans (detta kan delas upp också så att betalning kan ske varje redigerat kapitel/x antal sidor, inte när allt är klart, det ska vara sjysst mot alla inblandade). Var sjysst och transparent mot kunder och alla inblandade, du vill i längden få ett förtroende.
Om ni är ett gäng entusiaster snarare än en entusiast och ett antal inhyrda, gör ändå tillsammans upp ett schema, kom överens om hur ni ska hantera konflikter och hur ni ska fördela kostnader och vinster om de uppstår. Var beredda på kompromisser.
Skriv avtal oavsett.
3. Marknadsföring
Detta är väldigt brett och här är det också viktigt med research.
Tips. Bli medlem på alla relaterade forum du kan hitta och delta på ett positivt sätt. Rollspelsforum, rollspelsskaparforum, forum för folk som skriver i genren eller i allmänhet, layoutforum, redigerarforum, tecknarforum, grafikerforum, frilansarforum. Ha som inställning att du är där för att delta, skapa ett igenkännligt namn och ha en attityd som fungerar för dig. Var en vanlig medlem länge nog för att förstå forumet och vänta med att börja presentera egna projekt till du gör det. I bästa fall har ditt deltagande gett dig mer idéer, inspiration och du har kanske hittat folk som du vill samarbeta med. Helst ska alla inblandade vara medlemmar på olika forum så att folk som gillar vissa tecknare blir intresserade av produkten på det sättet, vissa skribenter och så vidare.
Ha alla sociala media och posta regelbundet material på dem. Detta arbete kan delas upp som forumsdeltagandet ovan så att illustratörerna postar på illustrationssiter och skribenter på bloggar och sånt. Och på tal om illustrationer, se till att ni har ett omslag som lockar till att plocka upp boken, läsa baksidan och vilja bläddra genom och få ett bra intryck.
Starta alla sociala medier som är beroende på existerande material när ni är säkra på att ni kan uppdatera regelbundet fram till ett släpp. Det gäller verkligen alla kanaler där produkten är i fokus. Övrigt deltagande som i allmänna diskussioner på forum behöver inte vara regelbundet på nåt sätt, men det övriga måste hållas aktuellt. Om postningsdatum ser ut att vara får ett år sedan så kan man lätt tro att det är övergivet. Man vet aldrig vilka som använder vilken mediakanal för att hålla sig ajour om ditt projekt.
Glöm inte youtube där deltagarna kan ha videos om sitt arbete, sina idéer, teorier om rollspel och whatever, samt en kanal för produkten.
Ha en hemsida där alla uppdateringar och info samlas.
Kolla om banérreklam och sånt har en vettig effekt och om det har det, kör på det, kolla om exklusiviteten på Drivethrurpg är värt 5% hit eller dit.
Använd Kickstarter. Flera sajter har specifika inlägg om Kickstarterkampanjer så det i sig är en marknadsföring. Se till att absolut allt är klart innan ni lanserar, så att det bara är att vänta på pengar och leverera om det är ert första projekt.
Engagera de som är intresserade med hangouts, discordservrar, små tävlingar, svara på forumsfrågor, ge förtittar och så vidare.
Stöd er produkt. Tills ni har en ny produkt som överglänser er nuvarande, stöd den. Med nya äventyr, scenarion, utrustning - whatever. Det får produkten att kännas levande och att ni själva gillar den. Konsumenter ser att de kan få mer av det de fastnat för. Om en ny produkt kommer ut och ger överlägset bättre inkomst, fokusera på den, men ge aldrig upp helt på era gamla saker. Om det är så att ni kommit så långt att ni kan jobba heltid med grejerna och börja bli ett nytt Target Games, då har ni råd att betala mig för fler råd
5. Uttryck
Här vill jag mesta lägga till emfas. När ni gör er första produkt så har ni säkert redan idéer om fler. Även om ni inte har det, tänk på den som en av flera. Vilka saker ska vara genomgående? Vad vill ni bli kända för som varumärke?