Skototropi & mörker, plus effektfråga
Nu känner jag ju att jag måste fråga, eftersom vi ändå har baronessan här. Om nu svart är en färg, så innebär det väl att skototropi, är kopplat till denna färg? Eftersom "mörker", d.v.s. den mundanska manifestationen av skototropi, trots allt är mörkt (d.v.s. en "ljusare" variant av svart), medan totalt mörker är helt svart. Betyder det att om man, teoretiskt sett naturligtvis, skulle kunna urvinna skototropi ur mörka föremål (d.v.s. ur deras mörka färg), om man har en tillräckligt stor mängd sådana? Och skulle det innebära att vitt då på motsvarande sätt kan användas för att utvinna fototropi? Kanske finns det en aspekt för varje färg?
För övrigt har jag ännu en fråga, och det gäller den termotropiska effekten Värme. Denna effekt kan värma upp en kubikmeter luft en grad, d.v.s. 1*10^6 cm luft. Om vi nu istället väljer en mindre mängd luft, t.ex. 1*10^2 cm (t.ex. 1*2*50 cm) med samma effekt, skulle då denna mängd luft anta en temperatur på (1*10^6)/(1*10^2) = 1*10*4 = 10 000 grader? Eller, om vi väljer en kubikcentimeter luft, skulle den då anta en temperatur på 1*10^6 = 1 000 000 grader? Det skulle i så fall ha väldigt intressanta tillämpningsområden... /images/icons/cool.gif