Alltså, vad har alla som säger att tar man bort färger så blir det i vitt i betyg i Fysik A på gymnasiet?
Det som har läst den kursen vet att en prisma kan bryta ljuset och olika färgen bryts olika och i vit så ingår det MASSOR av färger. Det framgår också i kursen att ett svarthåll som finns i rymden är osynligt därför den drar till sig allt ljus och inte släpper ut något. Det som inte reflekterar något ljus blir osynligt, inte svart (det reflekterar lite) och inte vit. Det blir osynligt.
Jag gick ut med en 5:a i Fysik (teknisk linje, 4 år).
Om du vill prata riktig fysik så är egenskapen "färg" hos ett föremål hur mycket den absorberar och reflekterar olika våglängder.
Alltså kan tillståndet "färglös" defineras antingen som perfekt reflekterande (spegel), som perfekt absorberande (svart) eller som perfekt tranparent (genomskinlig, osynlig om den inte bryter ljuset - vilket ett perfekt transparent föremål inte gör).
Tyvärr så stämmer inte Eons fysik med den värld vi lever i (som till att börja med inte tillåter några "absoluta" egenskaper, det är faktiskt teoretiskt möjligt för information att slippa ut från ett svart hål). De tre egenskaperna i Eon (transparens, färg och reflektivitet) motsvaras i verkligheten av två, som är frekvensberoende (reflektivitet och absorbation, alt. reflektivitet och transparens, Det är samma sak uttryckt på olika sätt). Neogames har helt enkelt tagit 3 värden ur en ekvation f(x,y)=z och gjort x, y och z till oberoende värden - inte konstigt det blir svårt att förstå hur det skulle fungera i verkligheten!
Men varför diskutera allt det här? skulle det va skoj att ha en person som är helt osynligt och rider om kring och dödar allt och förstör allt...
Kan vara intressant att klura ut ett sätt att stoppa personen i fråga. Man kan ju lösa det som en spelledare jag känner (inga namn nämnda/images/icons/smile.gif): Om man kastar ett kastvapen slumpmässigt i ett begränsat utrymme (typ ett rum) träffar det automatiskt en slumpmässig person..."Ojsan, var det bara två personer till i rummet? Då träffar en tredjedel av alla knivar dej!". Situationen födde citatet: "Det är någon osynlig här, jag kastar knivar vilt omkring mig!"
/Henrik