Re: Ytterst inskränkt inlägg!
Jag har inte läst Reinventing Comics, bara Understanding Comics. Den ligger på min saker att köpa och inte ladda ner-listan. Muha! Men jag köper mest pågående serier så det är lätt att glömma bort att köpa dem. Jag är rädd att han kommer med än mer underbara ideer och jag har inte hunnit utforska allt i den första boken än. Jag håller på med en artikel om spelledande som kommer använda en eller på av de saker han belyst. Jag tänker dock ta en tvivlande inställning tills jag läst den angående hur seriemediet kan dra nytta av internet (till skillnad från datorer som hittills gjort under för färgläggningen). Rörliga bilders utveckling. Men statiska? Kanske en annan form av struktur, enligt principen för vägval som han demonstrerar på sidorna med mannen som åker ifrån en kvinna i sin bil. Men jag leker posterpojke för skeptisism och ringer Alvglans imorrn.
Det må vara barnsjukdomar, men då väntar jag till dess det vuxit upp. Förhoppningsvis tar det inte lika lång tid som från den första serien till dagens serier. (Scott MCC's seriedefinition alltså.) Om datautvecklingen klingar av och datorer anammar en viss standard i speciellt skärmupplösning så har man löst åtminstone ett av problemen. Men just i dazgsläget känns det inte som det är så dataindustrin fungerar.
Krångligt att trycka och distribuera. En vandring till kommunen och en till posten är vad det tar för mig att få det kirrat. Om du sitter där uppe på ISS då kan det ju bli krångligt förstås.
Ja, jag tycker att scanna, formattera och ladda upp är krångligare än lämna in. Och inte behöver jag administrera något för läsarna heller. Posten bär verket till dem. Där antalet tryckta ex är begränsningen för trycksaker är antalet som har internettillgång begränsningen för internetpublikation. Och om du vill påstå att fler har tillgång till internet än papper så ska jag skicka Eminem efter dig för att ta ifrån dig de där pillren.
Jag tror jag var lite oklar i hellre läsa-strofen.
Hur många tycker att det är bekvämare att läsa serier via skärm än via papper? Om man inte har annat än en mack eller dylikt så kan man använda sitt kära internet till att läsa om serier, och kolla på något urval. Men ta och läs Cerebus via skärm, vet jag så ska jag springa iväg och köpa aktier i ögondroppsföretagen. (Det är sent vilket förklarar all denna humor. Vanligtvis är jag stel och torr som en aristokratisk engelskman.) Den tanke jag brukar ägna åt glesbygden är...nej, någon måtta på elakheterna får det vara, och dessutom är jag stor fan av naturen och den tenderar att finnas i större utsträckning i glesbygd än i städerna.
Den här saken telefon kan ju med fördel användas för att beställa de stora tidningskatalogerna. Den kan till och med användas för att få numren till dem. Eller så kan man läsa de där ypperliga artiklarna om serier som någon gudabenådad författare skrivit som innehåller adresser, telefon och webadress.
Hur Li ska nå amerikanerna? Du gör det för enkelt för mig
)) Därför struntar jag i betet dammit och svarar seriöst.
Är det ett behov att nå amerikaner? Ett måste? Nödvändigt? Det finns massa undergroundtidningar som tar in vilket skräp som helst. I och för sig kan man inte alltid få tag på de utgivarna via internet men brev och telefon fungerar dit också.
Angående pdf så har alla pdfdokument jag tittat på förutom det på Collector's Point varit så små att jag inte kunnat läsa texten eller så stor att jag måste flytta omkring det. Jämfört med word så kan jag inte se någon fördel annat än ur layoutsynpunkt eftersom Acrobat Whatever är gjort för just layout.
Du ska veta att det finns folk som faktiskt köper hemmasnickrade men tryckta spel för att ge mig och andra som skickar dem till mig. Där fick du, men det kunde du ju knappast känna till. (Är jag deras bitch nu?) (Med stor ursäkt till alla som tycker att bitch är kränkande.)
Men jag förstår vad din poäng var. Jag tänkte mig snarare bläddrande på konvent samtidigt som någon stackare sitter där och förklarar hur förträffligt det är, eller i butik när man köper riktiga rollspel. (Det vill säga kommersiella tryckta saker som folk trott och kämpat för tillräckligt för att satsa på och inte fega långsamt framåt.) Hmm. Känns som Krille snart kommer och flåsar mig ondskefullt i nacken för det jag skriver här.
Hur många hemmabyggen som är lika omfattane som D&D vet jag inte. Poängen är i alla fall att de spel jag har håller rätt lågt pris. Man måste ju ändå jämföra skillnaden i pris med att utgå från samma sidantal om än inte omfång. En svartvit jämförelse är vänligare så jag tar en sån också. 200 sidor kostar mig 200 att kopiera här. En kommersiell produkt av samma omfång kostar runt detsamma med den ökade bonusen att du troligtvis får tjockare omslag, i färg, färdiglimmat eller häftat och allt.
Stofilpropaganda. Ah, jag älskar att känna mig gammal. Att luta sig tillbaks i gungstolen på verandan och njuta av att bara sitta.
Jag har inte riktigt uppfattat det som att någon suger tag i mig och om nån skulle få för sig det så tänker jag varna er att jag smakar illa och är senig. Så det så. Istället uppfattar jag det som att man antingen kan få folk att reagera på det man säger, men inte begära av en om man inte är hr Sundelin, Ström, Rosenius och de andra etablerade skaparna.
Och jag hade mer problem med att hitta hit än sig hitta ett rollspel i butik. Och eftersom så få rollspelare söker sig hit så tycker jag inte heller det är någon indikation.
Sent, måste sova, men finner inte den rätta formuleringen riktigt. MMM, mera "mushrooms".
Om huruvida det är konsumenten som kommer till kreatören eller tvärtom är ju olika för de fall jag tog upp, klantigt gjort av mig. Men jag menar att tillgängligheten är större i en tidng eller fanzine för att den inte kräver en dator, el osv för att nås utan ligger och väntar på en. I tidningarnas fall kan man nog säga att konsumenterna måste söka upp den. Om man inte är Codex och samdistribueras och skänks bort en massa.
Även digitala mediabegränsar ditt uttryck. Jag kan ju göra ett eget fanzine på papper precis som du kan göra ett eget alster och lägga upp på Internet. Men där du troligtvis måste lyda din ISPs regler för vad de tolererar behöver ett pappersfanzine bara följa lagen. Borde, inte behöver kanske.
Och vi är både konsument och kreationssamhälle. Även om de flesta tror det så replikeras inte allt omkring oss som inte är konst fram av Starfleet teknik från framtiden.
Definitionen av kultur antar jag att du vet vad det är; Allt av människor skapat.
Övertyga mig? Jag ska ladda upp en sten i pdfform som du kan övertyga. Det blir garanterat lättare. Jag anser också att internet är fantastiskt som bärare av information. Om det är just det tryckta ordet därom tvistar de som funderar om ordets funktion och mening i ett samhälle som använder så mycket ikoner i sin dataanvändning. Ska vi ta en tidsmaskin och kolla? Om bara fanskapet startar.
Saken är den att till slut kommer internet vinna som distributionskanal för all media tror jag och att den digitala formen en dag kommer överträffa eller vara jämbördig med taktila objekt. Men det är ett tag till de papperstunna bärbara internetdatorerna är här. Men då behöver man inte pdf heller, bara html, eller vad standarden då blir.
Hah! Det slutet trodde du inte skulle komma va?
"Nothing here smells like you do" -Kort citat från låten i bakgrunen.
Daniel "Warduke" Schenström