Nekromanti Praktisk konfliktresolution

Mogger

Hipsteranka
Re: Inveckling

Jag tror att den korrekta termen på det vi pratar om här är Content Authority. Plot Authority är snarare att etablera vändningar i storyn. Content är att etablera fakta.

Så, det här handlar om två saker. Content Authority och Czege Principle.

Varför ska spelaren inte har Content Authority? För att jag inte tycker att det är så roligt. Som SL vill jag kunna bygga upp ett drama som krokar i flaggor och som bygger upp fiktionen. Revovler handlar inte om att berätta en berättelse tillsammans. Spelarenas roll är en annan. För så vill jag ha det i mitt spel. Genesis länkade tidigare till en klassisk tråd på Forge som handlar om det här och här hittar du en sammanfattning:
http://lisbongamer.mc-two.com/index.php/2006/10/21/the-man-in-the-black-velvet-mask/

Czege Principle är när samma spelare hittar på ett problem som hon sedan ska lösa. Det är en situation som saknar utmaning, spänning och engagemang. Det kan nog vara kul ett tag, men när man inser att det inte finns någon friktion blir det poänglöst. Så ska inte Revolver spelas.

Jag vill att spela ska bygga på varandras idéer och att friktion uppstår som leder till kreativitet, spänning m.m.

Men nu måste jag fixa annat.

Ram

Skev

I spel av den här typen förordar jag sådant som till exempel Han förordar; Om det inte är viktigt att det blir på ett annat sätt, låt spelarna bestämma.

Varför då? Jo, du pratar om engagemang och kreativitet. Delaktighet i skapandet av en historia är någonting som gör det mycket lätt att engagera sig i historien.

En bra metod för detta är att låta spelarna skapa egna trådstarter. Om en spelare slår lyckat på ett undersökaslag så kan han till exemepel fastställa att "en huvudduk som används av gänget Hellhounds har hittats i trapphuset" eller "I en telefonbok hittas nummret till en känd maffiamedlem". Så länge ingen av dessa "fynd" är tvingande så utövar de egentligen ingen Authority, vare sig plot eller content och de ger inga direkta lösningar utan bara möjligheter för storyn att gå vidare. De ger spelledaren och de andra spelarna mer att arbeta med.

---

På ett annat ämne; Det skulle vara intressant att se vilka anteckningar du har inför ett scenario. Desto mer jag ser på det du skriver desto mer liknar det en annan spelmodell som jag sett och gillar. Om man ser ett scenario så kan man se om det är så eller ej.

Mogger

Hipsteranka

Ram said:
Om det inte är viktigt att det blir på ett annat sätt, låt spelarna bestämma.
Ah, men det är viktigt. Det är t.o.m. jätteviktigt. Nämligen:

Utan friktion skapas inga konflikter och utan konflikter kan vi inte skapa tema och adressera premissen. Tar vi bort SLs möjlighet att genom sin roll skapa motstånd så faller hela spelet.

Det är den rollen som organisationen har i Revolver. Att vara polis eller en gangster innebär att du måste göra en massa saker. Det är SLs jobb att göra de här sakerna så engagerande som möjligt så att spelaren vill driva vidare. Det leder till att spelet sätter igång och en massa coola saker händer.

Ram said:
På ett annat ämne; Det skulle vara intressant att se vilka anteckningar du har inför ett scenario. Desto mer jag ser på det du skriver desto mer liknar det en annan spelmodell som jag sett och gillar. Om man ser ett scenario så kan man se om det är så eller ej.
Ja, jag får återkomma till det. I princip består de av vilken form av tryck som SL i form av organisation/institutionen utöver över karaktärerna. Om karaktärerna är mordutredare så är det i form av mordfall, oförstående befäl, nyfiken och hindrande media, populistiska politiker m.m.

Ram

Skev

Måns said:
Ja, jag får återkomma till det.
Ok. Jag får lägga vidare funderingar på is tills du återkommer. Det är helt avgörande för hela den fortsatta diskussionen.

Mogger

Hipsteranka

Menar du att då behöver detaljer? För svaret i min förra post är helt korrekt. Du kan kalla det bangs om du vill.

Ram

Skev

I princip skulle jag vilja ha de anteckningar som du har inför ett scenario (inkl. de som du har i huvudet). Vad är bestämt och inte.

Strukturen och definitionsgraden på scenariot helt enkelt. Ett exempel funkar utmärkt.

Mogger

Hipsteranka

Ok, jag tar fiktiva exempel, så som jag tänker mig att de kan se ut vid nästa speltest. Jag fortsätter med mordutredarexemplet.

Först ett antal fall som bara beskrivs med offer, plats och lite detaljer kring dem (hur många som bor i hushållet, var personen jobbade, sånt jag kan improvisera ifrån). Inget om vem som har gjort det, eller varför. Eventuellt kan det fläskas ut med exempel på ledtrådar och bakslag så man slipper sitta som ett fån och inte komma på något. Gärna olika typer av fall - politiskt känsliga, våldsamma, tragiska m.m.

Lite olika vittnen, vissa med någon form av motstånd.

Ett gäng bomber i form av order från högre befäl, artiklar i media och annat som försvårar karaktärernas jobb.

Fler bomber, mer lågintensiva, som knyter an till karaktärernas relationer/kontakter. Mest för att sätta dem på kartan.

Tanken med Revolver är att när all den här pressen ligger över RP kommer de att tvingas offra Hunger och Hopp och det triggar nya scener. Om jag har möjlighet funderar jag lite på olika typer av vettiga scener.

Det är allt jag kommer att göra.