Mogger
Hipsteranka
Re: Inveckling
Jag tror att den korrekta termen på det vi pratar om här är Content Authority. Plot Authority är snarare att etablera vändningar i storyn. Content är att etablera fakta.
Så, det här handlar om två saker. Content Authority och Czege Principle.
Varför ska spelaren inte har Content Authority? För att jag inte tycker att det är så roligt. Som SL vill jag kunna bygga upp ett drama som krokar i flaggor och som bygger upp fiktionen. Revovler handlar inte om att berätta en berättelse tillsammans. Spelarenas roll är en annan. För så vill jag ha det i mitt spel. Genesis länkade tidigare till en klassisk tråd på Forge som handlar om det här och här hittar du en sammanfattning:
http://lisbongamer.mc-two.com/index.php/2006/10/21/the-man-in-the-black-velvet-mask/
Czege Principle är när samma spelare hittar på ett problem som hon sedan ska lösa. Det är en situation som saknar utmaning, spänning och engagemang. Det kan nog vara kul ett tag, men när man inser att det inte finns någon friktion blir det poänglöst. Så ska inte Revolver spelas.
Jag vill att spela ska bygga på varandras idéer och att friktion uppstår som leder till kreativitet, spänning m.m.
Men nu måste jag fixa annat.
Jag tror att den korrekta termen på det vi pratar om här är Content Authority. Plot Authority är snarare att etablera vändningar i storyn. Content är att etablera fakta.
Så, det här handlar om två saker. Content Authority och Czege Principle.
Varför ska spelaren inte har Content Authority? För att jag inte tycker att det är så roligt. Som SL vill jag kunna bygga upp ett drama som krokar i flaggor och som bygger upp fiktionen. Revovler handlar inte om att berätta en berättelse tillsammans. Spelarenas roll är en annan. För så vill jag ha det i mitt spel. Genesis länkade tidigare till en klassisk tråd på Forge som handlar om det här och här hittar du en sammanfattning:
http://lisbongamer.mc-two.com/index.php/2006/10/21/the-man-in-the-black-velvet-mask/
Czege Principle är när samma spelare hittar på ett problem som hon sedan ska lösa. Det är en situation som saknar utmaning, spänning och engagemang. Det kan nog vara kul ett tag, men när man inser att det inte finns någon friktion blir det poänglöst. Så ska inte Revolver spelas.
Jag vill att spela ska bygga på varandras idéer och att friktion uppstår som leder till kreativitet, spänning m.m.
Men nu måste jag fixa annat.