Nekromanti Preacher klubben

Wyldstorm

Swordsman
Jag väntar på den mest episkt inavlade kommentaren...
“Sheriff Root: "Ask Me, I reckon it was niggers"
Deputy: "How you reckon that, Sheriff Root?"
Sheriff Root: "Kinda thing they do"
Deputy: "What, burn two hundred people to death, right down to the bone? They do that?"
Sheriff Root: "MARTIAN niggers”

Jocke

Man med skägg
Preacher #13-17
Hunters

Det här är den första bågen i Preacher som inte är så himla bra. Det är lite för många rörliga delar, för mycket töntigheter, särskilt sexpartyt hos Jesus De Sade är för jävla pajigt. Sen så är det med en näve skoj-våldtäkter också.

Men det finns också en näve bra grejer, tex så är Graalen en ganska intressant fiende, Starr är en lovande ärkeskurk och allt när Cassidy är med är rätt vasst.

Det hela slutar i alla fall med att Cass låssas vara Jessie och blir tillfångatagen av Starr som tar med honom till Graalens högkvarter i Frankrike. Givetvis kommer Starr på att Cassidy inte alls är en präst med magiska krafter, utan en helt vanlig Irländare med magiska krafter.

Jessie och Tulip åker efter till Frankrike för att rädda Cass.
Min stora betraktelse är att Tulip ser mycket mer engelsk än amerikansk ut, det här har jag egentligen tänkt på sen jag började läsa om serien, men i en så här tråkig båge så är det nog den detaljen jag märkte mest.

2 av 5. Det hade nog kunnat bli en 3:a om inte Ennis och Dillon var så oerhört förtjusta i skämtet att rika människor knullar djur.

Nästa gång är det #18 - Texas and the Spaceman som gäller. Jag brukar inte gilla krigshistorier så oddsen är att dåligheterna fortsätter.

Jocke

Man med skägg
Preacher #18
Texas and the Spaceman.

Det är dags för den första ennummers storyn i Preacher. Det blir en liten andningspaus innan Jassie och Tulip kommer till Frankrike.

I en flygplatsbar på JFK tänder två Män med stort M varsin Cigarrett med stort C med varsin Zippo med stort Z. På båda tändarna finns den ikoniska texten "FUCK COMMUNISM" ingraverat. Det är som en parodi på sig själv när den Mannen med stort M som inte är Jessie misstar honom för sin far John.
http://imgur.com/lNqesLE

Den andra personen är i alla fall Johns gamle polare från Kriget med stort K - Vietnamkriget. Spaceman - som han kallades i fält berättar en historia om sin och Johns tid i fält för Jessie. Det finns nån slags förevändning om att vi ska lära oss mer om John Custer, men det tycker jag faktiskt inte att vi gör.

Men det finns med en scen om Zippotändarna, det är nämligen ingen mindre än John Wayne som överlämnade en väska graverade elddon till ett gäng soldater.
http://i.imgur.com/LMcB26f.png

Restern av historien handlar ungefär om att John lackar på en kille med högre rang, knockar honom och som straff från den killen får en order som bör vara lika med döden ute i fält. John och Spacemans kompis dör och som hämnd mördar de killen med högre rang. Okej? Tack? Vad har vi lärt oss utav detta?
http://imgur.com/RgWaAVv
http://imgur.com/sAjYoBu
http://imgur.com/IgEWANQ

Det är ju bättre än Hunters sämte bitar, men det här verkligen inget särskilt.

3 av 5.

Till nästa gång blir det #19-24 - Crusaders

---

Jag råkade ta jättestora bilder den här gången, så de blir länkar i stället för inklippta.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Avsnitt två avklarat. Fortfarande jäkligt bra, och bollen verkar nu börja komma i rullning. Jag hoppas bara att de ökar farten också nu, och inte låter bollen stanna igen, för jag får lite tendenser till det också.

Jocke

Man med skägg
Jag gillade också avsnitt två av TV-serien! Tycker att det möjligtvis att det var lite svag avsnittshandling med skolbussföraren och tjejen i koma, även om båda var ok hade jag hellre sett en mer utförlig version av den ena än det här. Men men... kan de hålla det så här bra varje vecka så har vi en vinnare.

Ymir

Liten kantbaron
I vilken mån skiljer sig tv-serien från serien? Jag blir lite nyfiken liksom. Som bekant hatar jag ju serien på grund av dess människosyn och osympatiska protagonister, men tycker att grundmaterialet hade varit intressant i bättre författares händer.

Jocke

Man med skägg
Ymir;n184127 said:
I vilken mån skiljer sig tv-serien från serien? Jag blir lite nyfiken liksom. Som bekant hatar jag ju serien på grund av dess människosyn och osympatiska protagonister, men tycker att grundmaterialet hade varit intressant i bättre författares händer.
Det är, än så länge, ett bra tv-program med figurer från en serietidning. Det handlar helt om att Jessie faktiskt är pastor i en liten församling i Texas och har ett frutkansvärt förflutat som han försöker hanskas med (och guds röst då) samtidigt som han är omgiven av larger-than-life figurer som Cass, Tulip, Arseface och änglarna. Det är alltså ganska annorlunda från serietidningen.
?Så är Tulip glad i stället för sur också.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ymir;n184127 said:
Hmm...

Jesse Custer tycker jag verkar mycket, mycket mer sympatisk för tillfället. Han har överlag varit en hyvens kille som försökt hjälpa dem omkring honom han uppfattat som i nöd, och på rätt vettiga sätt dessutom. Han har en underliggande våldsammhet, men han verkar försöka undantrycka den sidan av sig själv och lösa saker genom att prata med folk.

Tulip är svår att sätta fingret på just nu. Överlag en trevligare person än i serien, men både våldsam och manipulativ. Mer av en klassisk "actionfilmshjälte", skulle jag säga.

Cassidy känns än så länge, tycker jag, verkligen som en bad guy som låtsas vara snäll samtidigt som han är en rätt social typ. Jag tycker att känns ärligare än i serien där han ofta kändes som att det var meningen att han SKULLE vara en hyvens kille, men samtidigt betedde sig som ett rövhål. I alla fall i början.

I övrigt känns de flesta karaktärer som mycket mer sympatiska, även när de verkar vara "bad guys".

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Avsnitt två av TV-serien. Den rör sig allt längre från serietidningen och kör sin grej. Jag gillar ju serietidningen, men jag gillar nog tv-serien också. Jag tycker å andra sidan att huvudpersonerna i serietidningen är minst lika sympatiska som casten i till exempel Game of Thrones; de är begripliga, mänskliga, problematiska. Faktum är, nu när jag tänker efter, att de definitivt är mer sympatiska än casten i GoT.

Hursomhelst. Det bästa med avsnitt två är att Cassidy är med. Hans scener är bäst, utan tvekan. Nu börjar han rentav bli lik serietidningens Cassidy rent utseendemässigt, iaf i vissa scener. Pluspoäng för välplacerad Johnny Cash och för att ha kört igång backstoryn för Mördarnas Helgon.

Jag har jättesvårt att se hur tv-seriens Tulip är en "trevligare person" än i serietidningen. Jag gillade att serietidningens Tulip var mindre manipulativ, jag är så inåthelvete trött på "manipulativ tjej"-tropen. Det är det sämsta med tv-seriens Tulip; i övrigt gillar jag den.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n184172 said:
Jag har jättesvårt att se hur tv-seriens Tulip är en "trevligare person" än i serietidningen. Jag gillade att serietidningens Tulip var mindre manipulativ, jag är så inåthelvete trött på "manipulativ tjej"-tropen.
Nu var det väl en två-tre år sedan jag läste om Preacher senast, men jag minns henne som butter, oförskämd, ibland skrikig, ovillig att diskutera och tjurskallig. Nu har vi förvisso bara fått se tv-seriens Tulip i två korta avsnitt, men än så länge tycker jag hon verkar en trevligare person att umgås med trots att hon är mer manipulativ.

Och ju mer jag tänker på det btror jag att jag ändrar mig angående våldsamheten. Hon är rätt våldsam i serien också. Däremot framställs hon som våldsam på ett mer bad ass-sätt i tv-serien.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rymdhamster;n184173 said:
Nu var det väl en två-tre år sedan jag läste om Preacher senast, men jag minns henne som butter, oförskämd, ibland skrikig, ovillig att diskutera och tjurskallig.
Öh... Jag läser Preacher nu och kan väl säga att jag inte riktigt håller med om det.

Tulip är ofta förbannad på Jesse, åtminstone i början, men det finns mycket goda skäl till det - karln är ju trots allt en idiot, som det överhuvudtaget inte går att prata med. En begriplig, relaterbar idiot, men icke desto mindre. Jag skulle också vara frustrerad.

Rymdhamster;n184173 said:
Och ju mer jag tänker på det btror jag att jag ändrar mig angående våldsamheten. Hon är rätt våldsam i serien också. Däremot framställs hon som våldsam på ett mer bad ass-sätt i tv-serien.
Jag skulle säga tvärtom, typ. Hon är mer ninja i tv-serien, men jag tycker definitivt att hon är hårdare i serietidningen. Som när hon blir huggen i handen men likförbannat kommer och räddar dagen till exempel.

Det som är bättre med henne i tv-serien är att hon tar mer initiativ i berättelsen, men that's about it. I serietidningen är det ju mer att hon har sin egen parallella berättelse som inte har ett dugg med Jesse att göra, vilket jag gillar eftersom det minskar känslan av Jesse som universums centrum.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n184177 said:
Öh... Jag läser Preacher nu och kan väl säga att jag inte riktigt håller med om det.
Well, det vore inte första gången mitt minne spelar spratt med mig :)

Jocke

Man med skägg
Det är några dar sen jag läste Preacher #19-24 Crusaders men det var rätt bra alltså.
Jessie och Tulip dra runt i Frankrike och hinner få lite egentid innan Jessie lurar Tulip och själv drar in Graalens hökvarder för att ge alla på käften.
Graalen slits sönder inifrån och det är tydligt att Herr Starr är den sundare kraften. Även om han också är helt bonkers.
Änglarna och Mördarnas helgon är tillbaka- och de gör alla vad som förväntas av dem.
Cass har det inte så jävla bra, och som att det inte vore nog så dyker GUD upp och döper honom till BESTEN.
Annyways så händer det massor av ultravåld innan Starr, Jessie och Cass flyr fältet.

Här funkar alla de rörliga delarna som inte funkade i Hunters.
4 av 5

härnäst: #25-26 Cass Begins

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så var det dags för säsongens första besvikelse. Lite småtråkigt avsnitt utan något intressant alls.

Jocke

Man med skägg
Bra avsnitt den här veckan! Jag har verkligen fastnat för Dominic Cooper som Jessie och Ian Collettis Arseface. Änglarna är jag också mycket förtjust i. Borgmästaren, Odin, Emelie och Cass tycker jag också funkar bra.
Tulip har för mig vart den rollen som inte funkar, och även om hon funkar bättre i det här avsnittet än tidigare så hoppas jag på bättre manus (jag är fortfarande övertygad om att Ruth Negga är rätt val för rollen) och bättre storyline till henne framöver.

Jag tror att säsongen slutar med att Mördarnas Helgon dyker in och mördar alla i Annville i jakt på Jessie och att tv-serien slutar ungefär på samma plats som Gone to Texas slutar.

Har dock kommit av mig lite i mitt läsande av serien, bla genom att köpa nya Chew och Rat Queens TP:arna som jag mycket hellre vill läsa.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, jag tycker i och med de senaste två avsnitten har serien plockat upp farten igen. Vi är fortfarande en bra bit ifrån den "Roadmovie" jag hoppats på, men jag börjar vänja mig vid tanken på att det kanske inte kommer att inträffa föränn säsong två.

Hur som haver börjar saker verkligen skena nu, och de olika protagonisterna/antagonisterna börjar ställas mot varandra.

Jocke

Man med skägg
Jag tycker nog att veckans avsnitt är det hittills bästa. Även om Preacher är en tv-serie som har lätt att bli lite töntig och avsnittet gick över den gränsen några gånger.

Jocke

Man med skägg
Till jävla slut fick de lite ordning på Tulip!
Över huvud taget tycker jag om att tv-serien verkligen har en tydlig identitet nu. Jag tror till och med att de tidigare avsnitten blir bättre nu när vi har lärt oss hur Preacher ska vara och kännas. Det är också klart att det blir en s2, och det ser ut som att jag kommer bli ganska nöjd när sista avsnittet kommer på måndag.

Har fortfarande inte haft nån lust att läsa vidare på serien, mest för att jag är otroligt osugen på alla sidohistorier som läsordnignen säger att det börjar bli dags för.

Jocke

Man med skägg
Sen var det över. Vilket otroligt bra sista avsnitt! Det gör hela tvserien bättre och jag skulle säga att den landar på en stabil 4 av 5. Gud var ju otroligt bra, de har verkligen mutat in sin egen känsla och stämning. Preacher på tv är verkligen en grej. The hype was real.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, fy fan! Nu ser jag jäkligt mycket fram till säsong 2. Mördarnas helgon tycker jag är helt fantastiskt underbyggd nu,och det känns som att det är dags för roadmoviedelen att börja!