Nekromanti Presentation - Projekt Agent

Dilandau

Myrmidon
2. Hitta på ett fräckare namn på spelet! :gremsmile:
Jag är öppen för alla förslag. =)
Agent funkar väl bra? Enkel, tydligt, man fattar direkt vad det handlar om. Det är bara att regga blienagent.se och köra.

Vad skulle spelet annars heta? Känns som det är jäkligt lätt att det blir något påhittat organisationsnamn då. "Thornwatch", "Lodge of twelve", "Section 7" eller något annat som inte heller ger några associationer till vad spelet handlar om.

"Agent" är ju hur bra som helst.

Poseur

Swashbuckler
"Agent" är ju hur bra som helst.
Jag håller med dig till 100 här. Agent låter som ett ypperligt namn på spelet. Det förklarar helt och lätt vad spelet innebär och vilken genre det är.

Dessutom är det kort.

Men det finns säkert andra bra namn också.

/Poseur-följer tråden flitigt men är för trött för att säga något

Hjalle

Swashbuckler
Jag stämmer in i den entusiastiska kören, för mig som dessutom inte alls spelar rollspel regelbundet, utan typ ett par gånger om året lite prestigelöst och rätt lättsamt (men häftigt!) utan att någon vill förbereda för mycket tror jag att det här skulle kunna bli guld. Det är bara en sak jag oroar mig för:

paranoiabiten
Hur tacklar man detta att man hela tiden måste gå på helspänn för att inte få en krypskyttskula i huvudet? Finns det inte en stor risk att man blir lite låst då?

De senaste gångerna jag har spelat Noir har det varit väldigt mycket paranoia och nervöst tittande över axeln. Det är spännande och kul ett tag, några gånger. Sen blir det bara tröttsamt.

/Hjalle, som i och för sig antar att det finns visst utrymme för egen spelstilsanpassning.

Hjalle

Swashbuckler
Håller helt med om att "Agent" vore ett jättebra namn - ger rätt associationer på en gång och har en kort- och koncishet som fångar känslan. Även om det kanske inte gör att spelets hemsida blir första googleträffen...

Ögat

Hero
Agent låter verksamt, men spelet handlade väl om att REagera? Dessutom, hur mycket action låter Agent?

Däremot har Agent en skön retroklang, eftersom det egentligen är ett ganska torrt namn. Som mutant.

rjonas

Hero
Den Upplyste Despoten said:
Överlag kommer bakgrundsmaterialet att vara rätt generiskt - man kan spela i vår värld av idag, i en nära framtiden, under kalla kriget, med verkliga eller påhittade organisationer. Antagligen kommer en "officiell" setting att följa med, men den kommer att vara ytlig och allmänt hållen. Däremot finns det med strukturer för att bygga uppdrag (vilket jag ser som det viktiga - för det är de som faktiskt spelas).
Jag tycker det är viktigare att skriva en bra setting än att hänvisa till flera stycken. Den delade upplevelsen av ett spel är viktig och den förstörs om spelledare bjuds välja bland flera.

Placera settingen 2 år i framtiden och kör sen.

hakanlo

Hero
Olav said:
Agent låter verksamt, men spelet handlade väl om att REagera?
I så fall är ju ett alternativt namn förslag "Re:Agent". Borde också kunna bli en bra ordbild.

Re:AGENT (typograft inkompetent...).

krank

Går ondskans ärenden
Sereg said:
fast Re: används väl i mail? Re=reply?
Kan också, i exakt det sammanhanget, läsas som "Regarding: "

Från början var det tydligen regarding, men eftersom alla mailklienter stoppar in "re:" före svar så... Tja. Det blev "reply" för en del.

Om jag förstått saken rätt.

http://en.wiktionary.org/wiki/re#English

<- användes i memos och grejer länge innan mail dök upp...

solvebring

Superhero
Tja, är inte just det där med retroklang egentligen ett annat ord för att det låter ganska tomt och intetsägande? Är det något som rollspelen hade förr så var det mycket raka och tråkiga namn. Visst, man kan ha mycket enkla titlar. Saga är till exempel ett mycket kort och enkel titel, det är dock ett väldigt talande och målande ord vilket gör att det funkar bra. Men bara "Agent"... "Aha, ska man plira runt och leka James Bond", är min första tanke. En tanke som inte alls motsvarar det coola, mycket mer innehållsrika, spel som Marco berättar om.

Jag tror på en mer talande titel, en metafor, ett begrepp eller en mening av något slag. Fast ett namn är väl inte så genomviktig för arbetsprocessen. Det kan man ju jobba med bland det sista man gör. Men personligen tror jag på det här med att ha med "Operation" eller "Projekt" i namnet om inte annat. Det blir mer häftigt "agentigt" på det viset.

hakanlo

Hero
krank said:
Sereg said:
fast Re: används väl i mail? Re=reply?
Kan också, i exakt det sammanhanget, läsas som "Regarding: "
Ja, det var förstås det lite generella "regarding" jag tänkte på. Det används ju i lite andra sammanhang, så helt originellt var det inte. T ex "Re:orient" (festival för orientalisk musik, inget med "reply" att göra). Men framförallt på talet om att "reagera".

Slutligen är en "reagent" en av de ingående parterna i en kemisk process.

ripperdoc

Myrmidon
Ser mycket fram emot att få provspela :gremwink:

Framförallt vill jag se tick-systemet och kampanjgeneratorn in action. En kul agent-spelvärld är lätt att ta fram i vilket fall :gremsmile: (Läs: verkligheten).

Rickard

Urverk speldesign
Magnus Edlund said:
Agent funkar väl bra? /.../ Vad skulle spelet annars heta? Känns som det är jäkligt lätt att det blir något påhittat organisationsnamn /.../ eller något annat som inte heller ger några associationer till vad spelet handlar om.
Tick?

/Han som är nyfiken på vad som bestämmer hur många tick som en delhandling kommer att ta

Dilandau

Myrmidon
Tick! Det enda bra alternativet jag hört här.

Fast det säger inte lika mycket om spelet som Agent.