Re: Oerfarenhetens fälla
Instämmer helt. När jag kom till forumet hade jag aldrig kunnat få sådana idéer jag får idag, och regelmekanismer ska vi inte ens tala om. Visst, nybörjare
kan få in en lyckträff och hitta en ny och genial lösning på ett gammalt problem, men det är inte särskilt
troligt.
Tittar man i rollspelsmakarforumets historia så upptäcker man att frågor som "vilka grundegenskaper behövs" ställs av nybörjare, men frågor som "behövs grundegenskaper" ställs av de mer erfarna rävarna. Samma sak gäller spelvärldarna: nybörjarna vill göra "ett fantasyspel i stil med Ereb Altor (fast utan ankor)", medan de erfarna rävarna pratar om zeppelinare mot skymningshimmeln över en ofantligt stor stad.
Det här tyckte jag var otroligt roligt. Å ena sidan är det väl ingen som propagerar mer för zeppelinare än jag gör, men å andra sidan skrev jag ett inlägg benämnt just
Grundegenskaper - vilka behövs? för inte så länge sedan. Så var placerar det mig?
(I och för sig var jag ju klart medveten om att grundegenskaper inte är någon nödvändighet när jag skrev den tråden, för jag har haft Västmark som favoritspel i flera år, och jag ville ju främst jämföra grundegenskapernas ställning i olika spel. Men det kändes som ett kul sammanträffande...)
Jag har lyckats fuska och åka snålskjuts på andra forumiters kompetens ganska mycket. Jag hänvisar till Castle Falkenstein titt som tätt utan att någonsin ens ha bläddrat i spelet (men det ska det bli ändring på, för det är nog nästa spel jag köper), och tankar om spelledande och rollpersoners motivation har jag mestadels fått från forumet. Det går att klara sig långt genom att fejka.
/Dimfrost