Nekromanti Prestige på forumet?

Foggmock

Myrmidon
Som redan nämnts tycker jag att detta diskuterats till dödedagar på sista tiden och finner den ganska ointressant. Diskussionen tycker jag kan tas upp om någon kännt sig illa behandlad, inte som en egen metadiskussion.

Personligen så stämmer det där ganska bra in på mig. Jag är intresserad av Eon, men inte så intresserad att jag läser alla genomtråkiga stendöda inlägg på Eonforumet. Ser jag däremot en trådstart från Ymir, Naug eller nån annan kändis kan du slå dig i backen på att jag kommer att läsa den.

Men annars är det bara att stämma in i kören av alla andra: Jag läser inlägg jag tycker verkar vara intressanta, oavsett vem som har skrivit den.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Japp, du skriver rätt kassa inlägg faktiskt.

Nä, det gör du inte. Bara ibland. Liksom du skriver så tror jag också att inläggstekniken är extremt viktig. I det avseendet brister jag själv på många punkter. Det jag säger är oftast intressant, betydligt intressantare än vad ni andra har att säga.
Problemet är att jag har svårt att göra inläggen intressanta nog att läsa, jag saknar helt enkelt förmågan att engagera i text. Jag är en sådan människa som har betydligt lättare att uttrycka mig spännande i tal, där jag kan använda mig av röstlägen, kroppspråk och en stirrande, fastnaglande och hysterisk blick.

Nä, där har du ett försprång Rising. Kanske beror det på ditt yrke, eller så beror ditt yrkesval på din förmåga att locka med text (jag har fått för mig att du jobbar med reklam, innerstadspojke). Vissa andra här på forumet besitter samma styrka; Krille, Basenanji, troberg m.fl. Jag skulle gärna namedroppa några nybörjare här också, för vi har några som skrivit väldigt bra inlägg, men de är just det, nybörjare - och jag har inte lärt mig deras namn än.

Jo, dina inlägg är bra. Kanske bland de bästa som skrivs här.

Men hörru, torka bort det där självbelåtna flinet från nyllet, för allt du tar i blir inte till guld. Liksom vissa andra megakreativa personligheter här på forumet så går du rätt ofta överstyr. Du häver ur dig kilometerlånga inlägg som sprudlar av osammanhängande ideér och/eller halvgenomtänkta regelsystem. Vem orkar läsa sådant skräp? Läser du helsidesannonser i DN om de är fulla av text i 12 punkter? Trååååååkigt helt enkelt. Ibland har du den goda smaken att varna för sådana skitinlägg redan i ämnesraden; det tackar jag för så slipper jag klicka på dem.

/Vulf

anth

Vetefan
Tänk om... :)

Lite synd att det hittills bara är användare med mer än 3000 inlägg som svarat på tråden.
Tänk om det var jag som svarade på alla inlägg, och inte du.
Då hade jag haft 3000 inlägg och du 100. :gremsmile:

Morgoth

Swashbuckler
Oj.

Trååååååkigt helt enkelt. Ibland har du den goda smaken att varna för sådana skitinlägg redan i ämnesraden; det tackar jag för så slipper jag klicka på dem.

Riktigt så farligt är det väl inte? Jag tycker man hittar guldkorn bland Risings spån.

(annars, japp, jag håller med! stå på sig, Vitulv! ingen forumit är den andra överlägsen! man uppmärksammas för sina handlingar, men förblir oförglömlig av sin identitet. handlingar definerar nuets vinkling av en individ, men en individs identitet - hans minnen och drömmar - är vad som formar minnet av individen. slutligen: forumet är inte en plats för alla, bara för de som känner sig dragna till forumet - liksom, det handlar trots allt om att fylla öppna luckor. good luck, Basenanji och ni andra som strävar efter att bli bekräftade!)

Sodivra

Champion
Yes! Coolt!

Japp, sånt är skitintressant!
Jag själv tycker att det är väldigt charmigt med "kul" kunskap och färdighet man verkligen kan fördjupa sig i - Som att skriva riktigt bra inlägg, eller djup och varierad strategi i spel.

Här dyker till exempel det här med fokus upp igen - Det gäller ju till exempel att ge tillräckligt att spinna vidare på, och samtidigt tillräcklig utgångspunkt, tillräckligt att stå på, osv. Lättillänglighet tillsammans med fantasi, både i form av spånfrihet och nyskapande, skulle jag faktiskt säga är det viktigaste när man skriver ett inlägg.

Trobergs Skräckutmaning och Dogmautmaning blev stora, och det jag ser som gemensamt är att det är enkelt att komma igång i dem, en enkel utgångspunkt, och ändå kan man få engagera sig mycket i dem. Rollspelsriksdagen, speciellt den första, var likadan. Storugglas Stooor Stad-tråd likaså.

Slå på så mångas strängar som möjligt, och locka in dom, så att säga. Sedan ska språngbrädan funka riktigt bra: Lätt att spinna vidare på, alla frågor ska inte vara besvarade redan.. En guide vore kul att skriva.

Till skillnad från Vitulv så gillar jag riktigt djupgående inlägg, men inte tradiga harvande diskussioner - Kanske fokus är för otydligt och svårt att plocka upp för utomstående där? Iallafall, jag gillar det, vilket ni kan se både genom mitt första stycke - Härligt att gräva ner sig i smaskigheter och detaljer man kan fördjupa sig i, och ni kan också se det i mitt flummiga inlägg - Att få ta läsaren på en resa där knutarna löses upp allt eftersom, som när jag pekade ut att "Det där flummiga, ni vet? Det hade faktiskt en mening."

Sånt diggar jag. Det är väl en skillnad på min och Risings syn på att göra intressanta inlägg.

Dimfrost

Special Circumstances
Coolt, etc [edit]

Det här med hur man ska skriva sina inlägg för att folk ska vilja läsa dem är en svår fråga. Om man vill ha många svar (och vem vill inte det?) gäller det att lämna mycket öppet. Det är väldigt tydligt i mina inlägg om Terone. Först presenterade jag en flummig idé och ställde en konkret fråga, och fick mängder med svar. Senare redogjorde jag för världens grunder, och nu senast postade jag några färdiga texter för att hålla intresset uppe. Svarsfrekvensen är mycket tydligt avtagande.

Egentligen är väl ämnet fullt tillräckligt för en egen tråd. Det finns ju olika tekniker för att få igång en debatt jämfört med att få åsikter om en ny spännande projektidé, till exempel.

/Dimfrost

edit: nu även med fungerande länkar! :gremgrin:

Basenanji

Postd20modernist
Du- du är den läskigaste...

Skåningen norr om Bornholm. För du är väl skåning?

(OT: Jag har gått på Skurups folkhögskola...)

Jo, jag har fått enormt fin respons på mina inlägg. Eksem och Rising (bland många andra) är väl värda att omnämnas i det sammanhanget!
Det är jag outsägligt tacksam för.

Det bästa med wrnu är allas enorma engagemang i rollspel/-kultur/etc !

Lite som en levande Nationalencyklopedi, fast för rollspelshobbyn.

/Basenanji

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ja, visst är jag skåning[NT]

Fast så värst läskig vet jag inte om jag är. :gremlaugh:
Då är nog troberg läskigare, även han en skåning.

Wyldstorm

Swordsman
Eh, äh, jag är så dålig på såna där ordstäv/uttryck/whatever. Hur menar du exakt?
Skit. Jag som gillar ordspråkens precision.. :gremfrown:
Men ålrajt...
Den större delen av de "gamla rävarna" sprider fler expertutlåtanden och fina ord omkring sig än vad som behövs..
När/Om nyanlända försöker med liknande så får jag känslan av att de tas med alldeles för stor dos skeptism än vad nöden kräver.. (Ibland nästan som om "hästarna" var målen för nån slags verbal "herre på täppan"-lek...)
Jag är en sådan som trivs utmärkt med att "lyssna" så det stör mig inte nämnvärt.
Men vissa nyanlända's idéer bortses alldeles för reflexivt i min ödmjuka åsikt...

Och, om du vågar, har du nåt bra exempel på det?
Inte en fråga om att våga, en fråga om att inte riktigt gilla baktaleri..
Men "when in rome"...
Tja, krille & rising är två jag utan tvivel kan konstatera trivs i rampljuset häromkring.

Jag står vid mitt svar på hans fråga, enligt mig är det väldigt tydligt..
Jag har dock sett mycket värre personer & forum så se det inte som svidande kritik utan som en observation... :gremwink:
Det är människor på forumet.
Människor är flockdjur.
Självklart blir det en massa rangordnande.

Wyldstorm

Swordsman
Sånt där är ju inget kul om du inte lämnar ut namn.
Förlåt. Ogillar sånt.. (Nämnde & förklarade litegrann i det andra svaret dock.)

Antal inlägg spelar ingen som helst roll för mig, igenkänningsfaktor gör det dock, men det har vi redan snackat om nånstans. Jag reagerar helt enkelt olika på om bekanta forumiten A säger en sak och "newbien" B skulle säga detsamma (intalar jag mig). Om sedan B har dåligt språk så blir skillnaden ännu större. I'm a bastard.
Jag är nog rätt mycket mer av en cynisk jäkel i mina försök till analyserande av beteenden, så den diskussionen ska jag nog låta bli.
Jag kan dock nämna att jag inte helt håller med om dina antaganden & slutsatser, men det spelar nog mindre roll..

Om jag skulle försöka summera mina tankar (till något vettigt) så skulle dom nog vara:
Om en genial idé uttrycks i dåligt språk, gör det idén självt mindre värd?
Rangordning ges till viss del av antal inlägg, även som du säger av familiaritet, andras respekt av detta spelar även an, du smittas av dessa vare sig du vill eller inte..

Tro nu inte att jag anser mig bättre, jag har en tendens att läsa t.ex. krilles inlägg nogrannare då han e rätt kul.. :gremsmirk:
Men det skadar aldrig att syna sig själv i sömmarna lite då & då, så man inser varför man gör som man gör & kan lära sig av andras misstag & de misstag man kunde ha gjort.

/ps: jag försökte, men kunde *** inte låta bli.. Ursäkta.

Rickard

Urverk speldesign
"Sånt där är ju inget kul om du inte lämnar ut namn." - Feuflux
"Förlåt. Ogillar sånt.." - Lord of Muppets
Fast Feuflux skämtade.. Han hade en smilie där.. Har man varit på forumet länge så vet man att han skämtar mycket.. :gremsmile: (angående känna sina gamla forumiter)

"Antal inlägg spelar ingen som helst roll för mig, igenkänningsfaktor gör det dock, /.../ Jag reagerar helt enkelt olika på om bekanta forumiten A säger en sak och 'newbien' B skulle säga detsamma... - Feuflux
"Jag kan dock nämna att jag inte helt håller med om dina antaganden & slutsatser," - Lord of Muppets
Nu säger jag inte att jag på något sätt är medelanvändaren men själv är jag mycket mer tolerant mot nybörjare än mot erfarna användare.. Dessa kan ju inte alltid veta om en diskussion precis har diskuterats eller om det finns några bra trådar.. De vet inte hur forumsjargongen (hur man diskuterar på forum generellt sett) brukar vara, men det lär man sig i regel efter 100 inlägg (om ens det, visserligen.. För mig tog det nog många fler inlägg).. Har användaren också en slarvig svenska så antar jag att denne är ung och har ännu större överseende..

"Om en genial idé uttrycks i dåligt språk, gör det idén självt mindre värd?"
Jajjemen.. Ta glittersnus inlägg som exempel.. Det var så slarvigt och ogenomtänkt skrivet att jag inte ens orkade läsa igenom det.. Dock så var det folk som försökte hjälpa glittersnus att utveckla sig, just för att han antagligen är en så ung skribent.. [flum startar] Rising påpekade det för länge sedan.. Att forumet var så vackert för alla var ansiktslösa och kunde bedömas efter samma mall.. De enda som förlorar på forumet är de som har dyslexi och inte kan stava korrekt.. [flum slutar]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som mest gjorde inlägget då han glömde påpeka sin högre tolerans mot nybörjare i förra inlägget

PS. Läs trobergs "Hmm, jag har en ide!" då han har samma poäng som mig angående hoppa på Krille DS.

Troberg

Sinister eater
Hmm, jag har en ide!

Har man under 1000 inlägg så bemödar jag mig inte att svara. Det är en då ingen som vet vem jag tillintetgör med mitt överlägsna intellekt och dundrande repertoar av retoriska knep.

De som betyder något på motståndare över 2000 inlägg är om man kan bräcka dem på sina special områden.

Så du skall vara nöjd över att jag faktiskt sänkte mig så lågt att jag svarade på detta inlägg.
Man får poäng för att vinna diskussioner! En diskussion mot Krille ger massor av poäng, med att vinna över en grisodlare bara ger lite poäng (och så vidare).

Flest poäng vinner!

Nej, helt riktigt. Jag var kanske inte 100% seriös
Inte jag heller.

Rickard

Urverk speldesign
"Den större delen av de 'gamla rävarna' sprider fler expertutlåtanden och fina ord omkring sig än vad som behövs..
När/Om nyanlända försöker med liknande så får jag känslan av att de tas med alldeles för stor dos skeptism...
"
Återigen så håller jag inte med dig. Antagligen för att jag varit här såpass mycket längre.. Jag blir konstant emotsagd om jag säger något fel och att hoppa på Krille är något som ingår i sin "uppväxt" här på forumet.. Jag har gjort det (arketyper vs yrken - DoD) och jag vet minst 2-3 stycken andra som har gjort det.. Krille hade ju till och med en signatur ett tag som refererade till att han ständigt blir påhoppad.. Han har ju så mycket prestige över sig att det faktiskt blir en prestige att säga emot honom..

"Men vissa nyanlända's idéer bortses alldeles för reflexivt i min ödmjuka åsikt..."
Det beror ju lite på i vilket ljus man sätter det.. Forumet går i trender då det är okej med vissa saker och åsikter.. Kommer det en ny person så kommer det automatiskt en ny åsikt som bryter mot trenden.. Fast jag vill minnas att alla, även gamla användare blir påhoppade när de kommer med en ny tanke.. Det är bara det att de "äldre" ofta inte gör det, utan att det mestadels bara nybörjarna som gör det..

Jag tycker det är konstigt.. Vissa användare "gnäller" (snarare poängterar) att nya användare alltid får gnäll när de uppmärksammas medan andra tycker de ignoreras. Hur "vi" (gamla) än gör så gör vi fel.. Det enda vi kan kontra med är det "bra" vi själva tycker vi gör, efter att ha analyserat oss själva.. Är inte det något värt? Är inte det något att uppskatta? Nåja, människan är ju sådan att den hellre hittar fel än lyfter fram det bra..

"Tja, krille & rising är två jag utan tvivel kan konstatera trivs i rampljuset häromkring."
Fast de har höga förväntningar på sig också, glöm inte det.. Om de gör något fel så kommer alla att ihåg det.. Jag orkar inte länka (jag gillar inte heller att peka).. Båda användarna kan nog själva komma på minst en sak som de kan skämmas för (jag kan det för båda och kommer nog inte glömma det heller)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som råkade bli lite gnällig i mitten, men som är trött på att få försvara hela tiden

Feuflux

omjonasson.se
Panta rhei på forumet?

Fast Feuflux skämtade..
Of course (det gör jag ju jämt), ska man citera folk får man gärna plocka med eventuella smileys i citaten också. Jag tycker absolut inte vi ska börja lista folk vi ogillar i en svartlistningstråd. :gremtongue:

"Om en genial idé uttrycks i dåligt språk, gör det idén självt mindre värd?"

Språk är tyvärr viktigt. Ibland känns det som man läser ett inlägg av A och håller med, sedan läser man ett svarsinlägg där B säger emot hur mycket som helst och man håller med... och sen tänker man "wait a minute!" och börjar nysta i hur man egentligen tänker varpå man kommer fram till och båda två har både rätt och fel (eller nåt). Hur gick då det till? Jo de trasslade in mig i allt sitt nonsensprat runt det de ville ha sagt. Själv formulerar jag mig lika bra som... som... ja ni ser. Är det en nackdel för mig? Troligtvis. Orkar jag göra nåt åt det? Hell no! :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon
Re: Coolt, etc [OT]

Det går utmärkt att klicka på länkarna när man förhandsgranskar. För det gör du väl, lilla Svante? :gremgrin:

Nightowl

Champion
Om en genial idé uttrycks i dåligt språk, gör det idén självt mindre värd?
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, och det dunkelt skrivna var oftast sagt ganska dunkelt det med.

Fast dåligt språk kan betyda ganska mycket. Jag är själv förtjust i maratonmeningar, det är dåligt språk... :gremtongue:

Erik

Wyldstorm

Swordsman
Nu säger jag inte att jag på något sätt är medelanvändaren men själv är jag mycket mer tolerant mot nybörjare än mot erfarna användare.. Dessa kan ju inte alltid veta om en diskussion precis har diskuterats eller om det finns några bra trådar.. De vet inte hur forumsjargongen (hur man diskuterar på forum generellt sett) brukar vara, men det lär man sig i regel efter 100 inlägg (om ens det, visserligen.. För mig tog det nog många fler inlägg).. Har användaren också en slarvig svenska så antar jag att denne är ung och har ännu större överseende..
Att du är mer tolerant betvivlar jag inte, jag är mer "tolerant" när jag diskuterar med mina småsyskon..
Tror du för den skull att de eller unga "tolererade" forumiter känner sig "tagna på allvar" eller "bedömda som intressanta"? (citat ur trådstarten)
Visst, det är en åsikt.
Som jag ser det validerar du grundfrågan med ditt resonemang, men där får det nog sluta för min del..

"Om en genial idé uttrycks i dåligt språk, gör det idén självt mindre värd?" Jajjemen.. Ta glittersnus inlägg som exempel.. Det var så slarvigt och ogenomtänkt skrivet att jag inte ens orkade läsa igenom det.. Dock så var det folk som försökte hjälpa glittersnus att utveckla sig, just för att han antagligen är en så ung skribent.. [flum startar] Rising påpekade det för länge sedan.. Att forumet var så vackert för alla var ansiktslösa och kunde bedömas efter samma mall.. De enda som förlorar på forumet är de som har dyslexi och inte kan stava korrekt.. [flum slutar]
"Jajjemen".... Tur att de flesta lärde män genom tiderna inte resonerar(-ade) som du gör, då hade vi nog varit fast i medeltida (nej lajvare, det är INTE ett bra tecken...) -teknik, med vackert utformade böcker.
Vad jag vet förstår inte forskare av idag alla av einstens teorier & anteckningar, ska vi då bedöma de idéer vi inte kan uttyda meningen ur som "slarvigt och ogenomtänkt" och överge dem?

Personligen tycker jag Rising hade storfel.
Alla ÄR inte ansiktslösa, de högre känner varandra åtminstone bra nog för forumsöl..
Och alla bedöms inte efter samma mall.

Visst, ovan är åsikter & följder av åsikterna...
Men det står jag nog fast vid.
Jag ser om något bättre & bättre bevis för dem.
-Men det är ju bara lilla jag... :gremtongue:

Om du känner att du fått en överdriven bredsida så ursäktar jag..
Har bara svårt för dylika resonemang.

Wyldstorm

Swordsman
"Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, och det dunkelt skrivna var oftast sagt ganska dunkelt det med."
Ett underligt sammanträffande är att jag försökt (halvt förgäves) att hitta Aristoteles texter (de mera detaljerade) om hans utveckling av elementarteorin de senaste veckorna...
Jag kan dock säga att den stora massan av den tidens filosofi är "dunkel" som bäst... (med våra mått mätt ivf)
Hade de som läst dem sett först till textens utformning innan dess betydelse hade vi nog inte vår vetenskap varit så framskriden som den är.
Många av tankarna "lever" idag, vissa med grundtanken intakt.

"Fast dåligt språk kan betyda ganska mycket. Jag är själv förtjust i maratonmeningar, det är dåligt språk..."
En genialt uttryckt dålig idé är fortfarande en dålig idé.
En Genial idé uttryckt dåligt är bara svår att tillgodogöra sig.
Som jag ser det är logiken där svår att undkomma..

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Alla ÄR inte ansiktslösa, de högre känner varandra åtminstone bra nog för forumsöl.."

Att du upplever att forumet inte behandlar alla lika får stå för dig. Kanske är jag för djupt insyltad för att kunna spekulera i hur nybörjare verkligen känner sig när de kommer hit. Men när det gäller forumsölen och sådana saker som DanCon och forumsträffarna så är det öppna för alla forumiter, inte bara för en liten inre krets. Jag är övertygad om att du och alla andra är lika välkomna oavsett om ni har 20 eller 4000 inlägg.

Krille

Super Moderator
"Jag kan dock säga att den stora massan av den tidens filosofi är "dunkel" som bäst... (med våra mått mätt ivf)"

Nja. Deras teorier må vara skumma, men de använde i alla fall korrekt språk när de skrev det. Vetenskap handlar inte bara om att komma på bra idéer, utan även att andra vetenskapare ska kunna tillgodogöra sig idéerna.