Men jag undrar lite vad det är för folk du spelar med.
Okej, det finns tre andra i gruppen som förmodligen åtminstone delvis delar dit resonemang - men de övriga, båda spelledarna då? Och andra spelare (för jag antar att det finns fler)?
Det jag tänker, är att de kanske är personer som (åtminstone här och nu) mer uppskattar det här spelsättet.
Som en del andra varit inne på, det är - i alla fall lite - en fråga om erfarenhet (och indirekt kanske om ålder och mognad).
Jag känner igen mig själv i det där. Kanske för att du nämner "gamla Mutant". När gamla Mutant precis var nytt och fräscht, lirade jag och mina kompisar väldigt mycket så där. Regel-slaviskt och med vis ångest över att behöva hantera situationer där reglerna inte var glasklara.
(Och med många ping-pong-strider. Jösses vad med bortslösad tid! Både i spelet och med spelet...)
Men om någon i den gruppen sagt åt oss att vi spelade fel, att det fanns mycket coolare sätt att göra det på, är det inte säkert att vi hade tagit det på ett bra sätt.
Det kan vara så att du kan "visa dem hur det ska gå till", som några föreslagit. Men det kanske också kan bli så att de (som verkar gilla ur ni spelar nu) faktiskt helt enkelt trivs med hur det är och inte tycker att det sätt du vill spela är en förbättring.
Jag hade den upplevelsen, för jag kom till slut i den situationen som du är - jag började längta efter andra sätt att spela, snabbare än huvuddelen av min spelgrupp. Ibland när jag satt som spelare, led jag som du (och, dessvärre, ägnade mig ibland åt ganska kaotiska och saboterande sätt att "hämnas"...).
Men när jag satt som SL och lirade mer som jag ville, så var det faktiskt inte själv klart att alla gillade det mer.
(Vilket så småningom ledde till att jag började spela med andra, och vi blev två, sen tre olika spelgrupper.)
Så, jag har inte många direkt konstruktiva förslag, utom att fundera mer på vilka det är du spelar med och fråga dem vad de vill få ut av spelet - kanske är Exsems råd faktiskt det klokaste.