Nekromanti Problem med WoD1-systemet?

Necross

Swashbuckler
Två frågor:

1) Jag minns inte riktigt, vad var det för matematiska "buggar" i första World of Darkness-systemet? Var det fler problem än att man hade större chans att botcha ju fler tärningar man hade i tärningspölen? (Om det nu var så, jag minns inte)

2) Åtgärdades dessa problem i WoD2?

Bolongo

Herr Doktor
Tja, jag har alltid stört mig på att det finns två variabler för svårighet: både target number och number of successes.

Detta ändrades senare, men tydligen finns det många grognards som gillar att göra det matematiskt svårt för sig så de gamla reglerna har kommit tillbaks i Anniversary-upplagorna.

Necross

Swashbuckler
LOL, grognards. Just ja, två variabler är ju inte så smart om man vill ha lite ordning och reda. Tack.

Nån mer som har nåt.

RasmusL

Champion
1) Att ettor drar bort successes är kanske ingen bugg men det inför en bestraffningsmekanism i tärningsslaget som skapar irritation utan att öka mängden spänning/glädje som kommer ur slaget.

2) Ja!

Spontant: Har man verkligen större chans att botcha med fler tärningar? Det låter jättekonstigt iom att chans att få en träff per tärning är större än chansen att slå en etta!?

cogitare

Swashbuckler
Necross;n63455 said:
Två frågor:

1) Jag minns inte riktigt, vad var det för matematiska "buggar" i första World of Darkness-systemet? Var det fler problem än att man hade större chans att botcha ju fler tärningar man hade i tärningspölen? (Om det nu var så, jag minns inte)

1. Ja, Kolla här: http://www.angelfire.com/ill/pouteau/wodprobchart.html. Vid diff 10 går chansen för botch uppåt.
Även här: http://theonyxpath.com/dice-pools-difficulty-numbers-and-botching/

2. Dramatic Failure (det som i oWoD kallas botch) uppstår helt annorlunda i nWoD. Bara om du har så mycket negativa mods så du är reducerad till en chance die (dvs. om ge+färdighet-mods är mindre 1 tärning) så kan det bli dramatic failure och det är om du slår en etta på den här chans-tärningen. Mekanismen för fummel är alltså helt annorlunda. Sen presenteras i supplementet Mirrors olika varianter för att Dramatic Failure skall uppstå om man vill husregla lite.

Cog.

RasmusL

Champion
cogitare;n63620 said:
1. Ja, Kolla här: http://www.angelfire.com/ill/pouteau/wodprobchart.html. Vid diff 10 går chansen för botch uppåt.
Även här: http://theonyxpath.com/dice-pools-difficulty-numbers-and-botching/

2. Dramatic Failure (det som i oWoD kallas botch) uppstår helt annorlunda i nWoD. Bara om du har så mycket negativa mods så du är reducerad till en chance die (dvs. om ge+färdighet-mods är mindre 1 tärning) så kan det bli dramatic failure och det är om du slår en etta på den här chans-tärningen. Mekanismen för fummel är alltså helt annorlunda. Sen presenteras i supplementet Mirrors olika varianter för att Dramatic Failure skall uppstå om man vill husregla lite.

Cog.
1. ...men diff 10, då får man skylla sig själv om man rullar :p

Kärlekscraft

Swordsman
Bolongo;n63477 said:
Tja, jag har alltid stört mig på att det finns två variabler för svårighet: både target number och number of successes.

Detta ändrades senare, men tydligen finns det många grognards som gillar att göra det matematiskt svårt för sig så de gamla reglerna har kommit tillbaks i Anniversary-upplagorna.
Hur borde det vara istället då? Precis som i Eon IV, där man summerar summan på, i det här fallet alla t-10:arna och sedan har en viss svårighet?

RasmusL

Champion
Kärlekscraft;n63661 said:
Hur borde det vara istället då? Precis som i Eon IV, där man summerar summan på, i det här fallet alla t-10:arna och sedan har en viss svårighet?

Jag kanske tolkar Bolongo fel här men jag får för mig att han säger att nWoD gör det bättre (och jag håller helhjärtat med) när de låser svårighetsgraden och bara använder antalet tärningar som variabel.

Bolongo

Herr Doktor
RasmusL;n63662 said:
Jag kanske tolkar Bolongo fel här men jag får för mig att han säger att nWoD gör det bättre (och jag håller helhjärtat med) när de låser svårighetsgraden och bara använder antalet tärningar som variabel.
Precis så.

Sedan ogillar jag andra saker med nWoD, men just den detaljen gör de bättre. ;)

Staffan

Myrmidon
Om man ska vara petig: svårighetsgraden i NWOD är en modifikation på antalet tärningar. Ordet "difficulty" betyder alltså en helt annan sak i spelet (det som kallas "difficulty" i OWOD är "target number" i NWOD). Får du minst en success har du lyckats med det du företagit dig. Fler successes gör att du lyckas bättre (t ex dyrkar upp låset snabbare, gör mer skada med skottet, hittar mer information, o s v), men du behöver aldrig mer än en success för att lyckas.

Anarchclown

Swashbuckler
I många varianter av systemet är det lättare att träffa med en dolk än andra vapen. Vilket gör att en skicklig spelare tjänar på att ha en dolk hellre än en värja. Ganska galet.

Necross

Swashbuckler
Anarchclown;n63829 said:
I många varianter av systemet är det lättare att träffa med en dolk än andra vapen. Vilket gör att en skicklig spelare tjänar på att ha en dolk hellre än en värja. Ganska galet.
Ja, jag antar att det är galet. Jag tror att en person med ett svärd (och som kan hantera det) kan göra mig väldigt mycket mer illa än en person med en kniv (med motsvarande skill). Vet inte riktigt hur man husreglar det.

Ska läsa igenom nWoD-grundboken nu och se om den är nåt att ha.

Lupus Maximus

Tekniker
Necross;n63455 said:
Två frågor:

Bara en liten kontrollfråga, talar vi om oWoD kontra nWoD? Det har nämligen kommit en nWoD 2.0 nu, även om jag inte tror det är så stor skillnad mellan nWod 1.0 och nWoD 2.0, i alla fall då det gäller tärningsmekaniken

cogitare

Swashbuckler
Lupus Maximus;n64513 said:
Det har nämligen kommit en nWoD 2.0 nu, även om jag inte tror det är så stor skillnad mellan nWod 1.0 och nWoD 2.0, i alla fall då det gäller tärningsmekaniken
Skillnaden i tärningsmekaniken är väl ingen alls iirc. Nu var det ett tag sen jag läste GMC iofs. men kan inte minnas att de gjort några som helst förändringar där.

GMC-reglerna är fö. gratis på drivethru för den som vill läsa igenom det.

Cog.

Lupus Maximus

Tekniker
cogitare;n64591 said:
Tala om att man har minne som en fiskmås.
Tanke 1. "Va? Har de? Den måste jag ladda ner."
Tanke 2. "Opps... Jag hade redan laddat ner den."

Kanske borde läsa den också... :rolleyes:

Necross

Swashbuckler
cogitare;n64591 said:
Nja, vet inte om jag orkar :) Ingen som kan dra lite highlights?

God45

#PrayersForBahakan
Jag blev lite förvirrad men så här är det:

I gamla World of darkness använde man ett system i 1ed, ett modifierat sådant i 2ed och ett ytterligare modifierat sådant i Revised (3e). Om vi talat Vampire och Vampire tie-in böckerna så som tex Hunter Hunted. Man använder sedan ytterligare ett system i V20 med tie-in böcker som Hunters Hunted 2.

Men det fanns stora skillnader mellan de olika spellinjerna i gamla wod som inte direkt är klara. Mage använde tex ett ganska annorlunda system från Vampire till att börja med och Hunter: The reckoning gjorde sin helt egen grej inom systemet, vilket var märkligt eftersom man skulle jaga karaktärer från de andra splatsen men vettigt eftersom vissa av de systemen var bullshit.

Sedan har vi NWOD som först använde ett system (det i den Blå boken) med de olika övernaturliga spalten som expansioner. 2ed varianterna av de spelen har dock börjat ha hela systemet i en bok eftersom många aldrig spelade dödliga och var irriterade över att behöva köpa 2 böcker.

Felen med de olika systemen är ungefär så här.

I alla gamla wod systemetn har varje stridsrunda minimum runt 4 rullningar per person. Ofta många fler (fucking celerity...) och ibland har man strider som pågår i flera timmar. Inte

I tidiga owod ville du med många krafter och grejer inta ha för många tärningar eftersom det ökade chansen att du misslyckades.

2ed är ombyggt för att vara lättare att spela men har olika system för varje liten enskild grej. Det är också här det märks att spelskaparna inte vet eller bryr sig om skillnaden att ta bort tärningar eller sänka svårighetsgraden och dessa båda saker blandas friskt.

Revised är bästa versionen men ett par saker, vissa krafter och Block manövern är hella op, och den är så lik V20 att man ofta inte märker skillnaden. V20 är lite mer strömlinjeformat.

Nya Wod har 1 enda rullning per person under strider! Det är fantastiskt och långa strider tar en kvart, korta 2 minuter. Stridssystemet är dock helt obalanserat vilket mest märks i Vampire och i Mage. Men fuck det, 1 enda rullning! Woho! Tänk bara på att aldrig köpa Fortitude disciplinen eller spela en Gangrel och så kommer du klara dig fint. (Gangrel är klanen som ska vara "fighters" och därför suger på att vara det mer än någon annan klan utom Ventrue.)

WOD 2 är för nytt för att jag ska uttala mig helt men det är Nwod med en hög storygame bling på toppen mer eller mindre. Det har tagit inspiration från the Forge och AW och skit. De har också fixat många av balans problemen i Vampire. Dock inte Presence som är, för att citera mina spelare, "Fucking op och shit. Fuck det här!".

Anarchclown

Swashbuckler
Alltså, man kan ju tro att man bara behöver slå ett slag per runda per person i nWoD. Men först och främst är detta slaget nu inkluderande upp till nära 25 tärningar även för aningen erfarna RP (Strength 5 + Vigor 5 + Skill 5 + Tvåhandsyxa 5 + Specialization 1 + Willpower 3 + två blood points 4 var det en Nosferatu-RP som slog någon ifrån ambush med någon gång, notera också att detta är nine again så chansen att man rullar mer tärning än originalslaget är överhängande), om man sedan lägger till Fightning styles på sina magiska vampyrförmågor kan man ha både multipla handlingar och rulla över hundra tärningar på en runda. Personer med ett bara ett uns vett i huvudet förbjöd eller begränsade så klart fighting styles, men det var ändå inte så att strider var direkt smidiga. nWoD 2 verkar ha löst nästan varenda problem som nWoD 1 hade, men jag har inte spelat det alls, så jag kan inte uttala mig så väl. Däremot kan jag säga att trotts att jag ogillar storygame-mekaniker i mina tradspel så är den nya lösningen på experience i nWoD 2 alltid att föredra framför hur experience hade funkat i alla editioner innan det. Så jävla frustrerande att veta att det är matematisk skillnad på att köpa saker från början och i spel. "Så du menar att om jag köper 5 i Strength och 1 i dexterity nu så belönas jag vansinnigt mycket av spelet i jämförelse med om jag skulle köpt 4 och 2 om mitt slutmål är att ha 5 och 2? Ok, så vad de säger är alltså att de vill att jag dumpar saker och köper upp den i spel? Det är ju jättemuppigt, så vill inte jag bygga min karaktär? Jaha, någon annan byggde sin karaktär så och nu är han mycket bättre än jag. Roligt." Så kändes det förr i tiden, nya systemet har däremot en progression som ser mer ut som det som systemet man köper sin karaktär för från början och är således vansinnigt mycket vettigare.

God45

#PrayersForBahakan
Anarchclown tog upp Fighting Styles i Nwod 1 vilka jag hade förträngt. De var nog det värsta med systemet. Supersnabba vampyrer kan attackera 1 gång per runda. Magiker som kan stanna tiden? 1 attack per runda. Kung-fu? Flera attacker per runda. Så de var komplicerade, onödiga och OP. Så jag bannade dem redan vid grundboken... Sedan kom de med saker som Fighting style, Sniper och Machinegun som knäckte systemet som ett ägg.

Men som sagt använde ingen Spelledare med en hjärna Fighting styles.

Att man ibland rullade 30 tärningar var jag ok med. För när man gör det är striden över på max 2 rundor. Det gör dock att "stridsystemet" mer är en "Brutal, ensidig misshandels och mordsimulator" men det är jag ok med.

Att man ska bygga karaktärer som är bra på saker men inte kan allt är en feature inte en bugg dock. Det gjorde att folk byggde vettiga karaktärer som var bra på saker men behövde hjälp av andra med vissa saker vilket ledde till utbyte av tjänster och grejer som främjade det politiska spelet. Och det är systemet för Vampire så det är som det ska vara.

Bolongo

Herr Doktor
Du menar som i gamla Mage, där Willpower var både extra billigt att köpa vid genereringen och dessutom väldigt användbart, så man var ett pucko om man inte började med 10?