Alltså, man kan ju tro att man bara behöver slå ett slag per runda per person i nWoD. Men först och främst är detta slaget nu inkluderande upp till nära 25 tärningar även för aningen erfarna RP (Strength 5 + Vigor 5 + Skill 5 + Tvåhandsyxa 5 + Specialization 1 + Willpower 3 + två blood points 4 var det en Nosferatu-RP som slog någon ifrån ambush med någon gång, notera också att detta är nine again så chansen att man rullar mer tärning än originalslaget är överhängande), om man sedan lägger till Fightning styles på sina magiska vampyrförmågor kan man ha både multipla handlingar och rulla över hundra tärningar på en runda. Personer med ett bara ett uns vett i huvudet förbjöd eller begränsade så klart fighting styles, men det var ändå inte så att strider var direkt smidiga. nWoD 2 verkar ha löst nästan varenda problem som nWoD 1 hade, men jag har inte spelat det alls, så jag kan inte uttala mig så väl. Däremot kan jag säga att trotts att jag ogillar storygame-mekaniker i mina tradspel så är den nya lösningen på experience i nWoD 2 alltid att föredra framför hur experience hade funkat i alla editioner innan det. Så jävla frustrerande att veta att det är matematisk skillnad på att köpa saker från början och i spel. "Så du menar att om jag köper 5 i Strength och 1 i dexterity nu så belönas jag vansinnigt mycket av spelet i jämförelse med om jag skulle köpt 4 och 2 om mitt slutmål är att ha 5 och 2? Ok, så vad de säger är alltså att de vill att jag dumpar saker och köper upp den i spel? Det är ju jättemuppigt, så vill inte jag bygga min karaktär? Jaha, någon annan byggde sin karaktär så och nu är han mycket bättre än jag. Roligt." Så kändes det förr i tiden, nya systemet har däremot en progression som ser mer ut som det som systemet man köper sin karaktär för från början och är således vansinnigt mycket vettigare.