Nekromanti Problem och lösningar

Bunny

Crazy like a fool
"Japp, jag insåg det, jag snöt bara nästa steg från dig."

Fy vad elakt... men jag gillar det. Jag önskar att jag var bättre på att snyta folk på trådar.

"Jag försökte alltså inte stjäla ditt ämne, bara vidarutveckla det."

Ett ädelt syfte, även fast man mycket väl kan stjäla och vidarutveckla det på samma gång. Samtidigt är det ju en prestigeförlust för mig att Rising väljer att svara på din tråd och inte på min... det är bara att mumsa på det sura äpplet... :gremsmile:

För att hålla sig On Topic:
Att försöka gestalta en spelledarperson så bra som möjligt är bra och ädelt. Det finns dock vissa oförutsedda risker i gestaltandet av vissa karaktärer. Jag har någon gång tidigare berättat om en person i min grupp som gav sig på att gestalta en korp - även med rösten. Visst var det kul, men nog mest för oss och mindre för honom själv. Jag gav mig igår på att spelleda en ganska udda karaktär, med ett udda sätt att uttrycka sig på - han morrade sig, harklade sig och mycket lite av det han egentligen ville ha sagt kom egentligen fram, och då i någon kort mening som låg mellan ett skrik och en morrning. Jag insåg ganska snart att jag inte har de röstresurser som krävs för att gestalta en sådan karaktär, varvid han tenderade att bli mer och mer tystlåten av sig...

Håll reda på vart de olika rollpersonerna befinner sig, iaf sånär grovkorning. Är man här där allt utspelar sig just nu, eller där, kanske i hör- och/elelr synhåll men ändå utanför det som just nu kan beskrivas som handlingens centrum.
Det kan vara viktigt att veta i konverastioner. Som igår, återigen, då rollpersonerna stötte på någon som hade anledning att skälla på dem för att de inte var där de borde (Ett Himla Liv, dogmaspelet - rollpersonerna var tjejänglar på en internatskola som inte borde befinna sig utanför skolområdet, spelledarpersonen var skolans vaktis). Vaktis börjar morra och skälla (ja, han är den som beskrivs i exemplet ovan) på en av rollpersonerna, som lamt försöker bortförklara det hela, varvid han (jag som SL) vänder sig till en annan rollperson och morrar "Och du då! Vad gör du här!" varvid denne ganska ynkligt svarar; "Vaddå? Jag är ju inte alls där, jag är hundra meter bort, halvt gömd bakom en husknut..." Jag menar - hoppsan. Ett mindre bra sätt att slösa sina röstresurser på.

"Och jag heter Troberg, inte Trobes."

Oj, tänk att jag hade missat det. Nä, allvarligt alltså, går man och snyter folk på trådar helt ohejdat såhär, så får man finna sig i att få tillmäten - dessutom klingar Trobes mer internationellt. :gremtongue:

Troberg

Sinister eater
Som igår, återigen, då rollpersonerna stötte på någon som hade anledning att skälla på dem för att de inte var där de borde (Ett Himla Liv, dogmaspelet - rollpersonerna var tjejänglar på en internatskola som inte borde befinna sig utanför skolområdet, spelledarpersonen var skolans vaktis).
Folk borde tala om oftare och tydligare när de spelar Dogma-spelen (och andra amatörskapade spel)! Det är roligt för spelskaparen att veta att folk uppskattar det han gjort.

dessutom klingar Trobes mer internationellt.
Ofta brukar jag iofs bli Mr Andros när jag tar in på hotell utomlands (Speciellt i Jordanien. Det verkar ligga mer i linje med deras språk med det uttalet.). Ingen skulle ha en chans att hitta mig utifrån det namnet om de letade efter mig!

Krille

Super Moderator
Wee! Nån spelar mitt spel!

"Folk borde tala om oftare och tydligare när de spelar Dogma-spelen (och andra amatörskapade spel)! Det är roligt för spelskaparen att veta att folk uppskattar det han gjort."

Jupp. Jag ler som en tokfjant just nu. :gremgrin:

Bunny

Crazy like a fool
Wee! Nån gillar att jag spelar hans spel!

"Jupp. Jag ler som en tokfjant just nu."

Vad trevligt. Har du webbkamera?

Håll utkik på dogmaforumet: Jag tycker dogmarollspel är kul, så jag tänkte delge folk min syn på dessa.

Rising

Vila i frid
Alla barnen följer mig ut ur staden

Samtidigt är det ju en prestigeförlust för mig att Rising väljer att svara på din tråd och inte på min...
Ta det inte personligt. Jag har varit borta från forumet i typ en vecka och din tråd var redan så belamrad när jag först såg den att jag valde att posta här istället.

Håll reda på vart de olika rollpersonerna befinner sig, iaf sånär grovkorning. Är man här där allt utspelar sig just nu, eller där, kanske i hör- och/elelr synhåll men ändå utanför det som just nu kan beskrivas som handlingens centrum.
Ja! Extremt bra råd! Jag har förstört hur många sessioner som helst genom att ha en helt annan uppfattning om i vilken ordning rollpersonerna exempelvis går i en korridor, eller på vilket avstånd rollpersonerna står från varandra på ett stort område.

Tid och rum behöver man slå fast så att alla har en och samma bild inför sin inre syn. När det gäller utseende på saker och ting så kan man däremot tjäna mycket på beskrivningar som tolkas något olika för spelarna. Bra råd.

Troberg

Sinister eater
Re: Alla barnen följer mig ut ur staden

Tid och rum behöver man slå fast så att alla har en och samma bild inför sin inre syn. När det gäller utseende på saker och ting så kan man däremot tjäna mycket på beskrivningar som tolkas något olika för spelarna. Bra råd.
Japp, en snabb skiss på papper eller ett bygge med pennor, tärningar, regelböcker och ostkrokar räcker långt för att lösa sådant. Alternativt kan man tanka hem PaperFig, gratisprogrammet med vilket man kan skriva ut tusentals pappersfigurer som man kan använda för just detta ändamål (eller för att alla ska kunna ha en bild av karaktären framför sig på bordet så att alla kan se).

Däremot måste man ju vara försiktig så att det inte urartar till tabletop. Med andra ord, inga regler om förflyttning och sånt och enbart spelledaren flyttar figurerna.

Ett aningen orelaterat ordningstips som mest spelar roll i brädspel där alla gör saker samtidigt men som i vissa fall spelar in i rollspel är att ha en signal att man är klar. När man är redo lägger man pennan på bordet (bra regel i tex Blue Max, där de som blir klara först annars lätt börjar snacka och sedan dras de andra in i diskussionen och ingen märker att alla är klara) eller på annat sätt markerar att man gjort sitt val (eller vad man nu gör).

Troberg

Sinister eater
Wee! Nån gillar mitt koncept! [ANT]

Fast vi kanske ska hålla nere lite på inbördes beundran i trådar som handlar om annat.

Honken

Hero
Metaproblem...

Jag tänkte därför starta en tråd med vanliga problem under spel och förslag på lösningar på dem. Det kan vara allt från krångliga spelare till planering till beskrivningar.

Jag vet inte om det är ett problem, men då det kommer till ställen där spelarna måste planera, har det en tendens att dra ut på tiden och man tappar tempot.

Jag har själv sett det från båda sidor om spelledarskärmen, och ser det väl egentligen inte som ett stoooort problem, utan bara ett tecken på att spelarna är nöjda med sina karaktärer. Fast, det är ju det här med tempot...

Själv vet jag inte om jag har någon lösning... Därför jag tänkte höra vad ni andra säger.

/Honken

Troberg

Sinister eater
Re: Metaproblem...

Jag vet inte om det är ett problem, men då det kommer till ställen där spelarna måste planera, har det en tendens att dra ut på tiden och man tappar tempot.
Jag känner inte igen problemet.

Mina spelare planerar oftast inte, och de gånger de gör det så tar det cirka 2 rundor efter att de bestämt planen innan alla sticker iväg åt sitt eget håll i vilket fall.

Hur löser man det?

Quadrante

Grisbonde

Problemet när vi spelade som mest var...

att spelarna stack åt varsina håll, delade upp sig i grupper eller bara hittade på något annat (privat för sin rp)... Vilket resulterade i fem soloäventyr istället för ett (gemensamt)...

Rickard

Urverk speldesign
"Håll reda på vart de olika rollpersonerna befinner sig, iaf sånär grovkorning. Är man här där allt utspelar sig just nu, eller där, kanske i hör- och/elelr synhåll men ändå utanför det som just nu kan beskrivas som handlingens centrum."
Jag brukar försöka strunta i var spelarnas rollpersoner befinner sig.. Om det utspelas en händelse så får spelarna avgöra om deras rollpersoner är där eller inte.. Visst kan de få lite fördelar utav det men om man jämför med verkligheten så hade de kunnat undvika pinsamma händelser genom att upptäcka småsaker.. Småsaker som jag inte har tid att berätta om under spelets gång.. Därför tycker jag det jämnar ut sig..

Om det är viktiga saker så frågar jag vilka rollpersoner som är där..

Förut så ritade jag kartor och spelarna fick hålla reda på var de var någonstans och jag "aktiverade" spelarna en och en.. "Jaha.. Du var med honom".. Det funkar väl det med.. Båda är praktiska..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som normalt frågar innan en spelledarperson "aktiveras"

Quadrante

Grisbonde

.. lösningen skulle också vara med.

Vi(jag)löste det så att jag verkligen spelade varje solospel, med som följd att de andra fick gå ut och..(koka kaffe till spelledaren) ..vänta. Snart blev det mer sammarbete..

Rickard

Urverk speldesign
Re: Fiskeproblem...

"Vi(jag)löste det så att jag verkligen spelade varje solospel, med som följd att de andra fick gå ut och..(koka kaffe till spelledaren) ..vänta. Snart blev det mer sammarbete.."
Hehe.. Det är faktiskt så vi (i spelgruppen) har löst det också.. Förut så splittrades sällskapet, typ när de ville söka igenom ett hus eller en grotta, men det gick så långt att vissa fick vänta i timmar.. Nu för tiden så brukar det låta:

Spelare 1: "Ska vi splittra på oss?"
Spelare 2: "Nä, varför det? I verkligheten kommer det ändå ta lika lång tid."

Visst kan man gå åt olika håll (=mer trovärdigt) men vad tjänar man på det spelmässigt? Det innebär bara väntande för spelarna och därmed kan vi lika gärna spela tillsammans och skita i splittringen..

Ibland kan spelarna ha lite dolda hemligheter men de försöker jag begränsa till lappskickande.. Måste man dock skriva mer än 10 ord på pappret (siffran höftar jag) så tar jag spelaren vid sidan om.. Dock så spelar jag inte händelsen utan vi återberättar bara vad som händer för varandra.. Det går snabbare på så sätt..

Visst.. Jag är slö och lat.. Det är inte trovärdigt att göra såhär.. Men jag sätter flyt i spelandet framför trovärdighet, även i rollspelandet och inte bara i tärningsspelandet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som normalt inte orkar skicka ut de inaktiva spelarna, utan de får istället sitta och lyssna med motiveringen "Ni kommer ändå få det här återberättat för er"

Troberg

Sinister eater
Lite tips saxat ur Generica, mitt kommande spel

Följande text visar hur man kan slippa en hel del mikromanagement och bokföring genom att offra lite noggrannhet för att få bättre flyt:

There are many other situations where a lot of work can be saved by treating NPCs at a statistical level instead of as individuals.
Let?s say the outlaws ride into Macho Grande and have a big gunfight with the sheriff and his men. Everybody will be shooting, bullets will fly everywhere and the action is fast and furious. Do the game master really want to slow down the game by keeping track of how much ammo each outlaw have? Of course not! Instead, do it the simple way. The outlaws have six-shooters, which means that they have to reload once every sixth shot. After each shot, roll a D6. If it is a 1, that was the last shot and that outlaw has to reload. Sure, one outlaw may have to reload twice in a row, which probably meant he didn?t have time to do it completely. Another may fire ten shots without reloading, which probably means he picked up a weapon. Either way, will someone notice? Of course, if a player explicitly waits until an outlaw has fired six shots before popping up and returning fire, start counting shots the correct way.
In many ways, this handling will just add some of the confusion that is present in a real combat situation. People are running everywhere, bullets scream past your head, people are wounded and killed. You don?t count how many shot everybody has fired. You probably have to be fairly experienced to even count how many shots you have fired yourself. Did you fire six shots or only five?
The important lesson here is that you should not be afraid to sacrifice some accuracy for speed and feeling. The important thing is to keep the feel of the situation, not to do a perfect simulation.

Rickard

Urverk speldesign
vete

"..vi har kört med stoppa fingrarna i öronen och nynna också.."
Vi med.. :gremtongue:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ska sluta fula sig med inlägg

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Trivselproblem och dess lösningar.

" Och naturligtvis det omvända problemet, med spelare som sitter som en lite grå mus i hörnet och som inte tar initiativ till något hur mycket man än rycker och drar i dem. De verkar vara nöjda med att bara åka med och beskåda spektaklet. "

Förvisso kan de vara nöjda ett tag, men jag tror på något sätt att de lär tröttna i längden och av ren vana falla in i tråkig passivitet; även för andra medspelare kan det kännas ganska poänglöst med spelare som ständigt sitter som kulisser och aldrig ger någon respons. Hur som helst blev vår erfarenhet att de definitivt har roligare när de blir "aktiverade". Och detsamma gäller för oss naturligt "aktiva".

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: Just for the record...

"Då skulle du sett honom under hans MUD-beroende period... "

Jag är nog glad att jag slapp. :gremlaugh:

Det finns trots allt mer rollspelsanpassade beroende, som tex.... kaffe? *S*

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Re: agn

..vi har kört med stoppa fingrarna i öronen och nynna också..

Personligen brukar jag råka ut för en freestyle i öronen. Mindre påfrestande i alla fall. :gremsmile: