Nekromanti Problem och lösningar

Johan K

Gammal & dryg
Re: Metaproblem...

Jag vet inte om det är ett problem, men då det kommer till ställen där spelarna måste planera, har det en tendens att dra ut på tiden och man tappar tempot.
Visst, det kan ju bvara lite segt att hamna i sådana situationer, det går ju inte att förneka ju.. För att få upp tempot lite kanske man kan styra in något 3 element... Som får alla att reagera... Kankse någons fiendes fiene som plödsligt dyker upp & kastar omkull planerandet..

/ Johan K, som spånar lite fritt..

Pom

Swashbuckler
Spelarplanering

Jag vet inte om det är ett problem, men då det kommer till ställen där spelarna måste planera, har det en tendens att dra ut på tiden och man tappar tempot.
Normalt upplever jag det bara som en fördel när spelarna sitter och planerar. Det visar att de är inne i spelet och tar dess problematik på allvar. Som SL är det dels mycket underhållande att höra deras tankegånger, men också mycket informativt. Man får inblick i hur de uppfattar vad som hänt och vad som väntar - en bra källa såväl till inspiration som till insikt om missförstånd. Man får också värdefull realtid till att förbereda vad som kan behöva förberedas.

Det kan dock vara ett problem om några vill planera och några inte. Jag har mest råkat ut för det när några velat optimera sin besvärjelseanvändning medan resten av gruppen antingen inte haft besvärjelser eller blivit dödligt uttråkad ändå. I sådana fall brukar det ge sig med lite påtryckningar från övriga spelare att skynda på saker och ting.

Bunny

Crazy like a fool
"Ofta brukar jag iofs bli Mr Andros när jag tar in på hotell utomlands (Speciellt i Jordanien. Det verkar ligga mer i linje med deras språk med det uttalet.). Ingen skulle ha en chans att hitta mig utifrån det namnet om de letade efter mig!"

Jag blir oftast kallad Bayonne inom Stockholms fransktalande befolkning (som är rätt stor, med tanke på alla afrikaner) och hos engelsspråkiga så blir det ibland något som liknar en uppmaning att "var ung" (be young).

On topic:
När man är ung (något sånär iaf), fattig och ungkarl så brukar ens enkla bostad vara en kombination av lite utrymme och få sittplatser. Ibland kan det vara så illa att man inte har någon vettig plats att placera alla ivriga spelare. Detta löses bäst genom att placera de spelare man tycker minst om på golvet.