Nekromanti Problematiken kring Orcher och andra trolltyg

Möller

Hubert Hortlax
FaehrengaustSen är det också så att vår värld har historiskt haft jämförbara eller värre krigsförluster än vad t.ex. Old World. Ta t.ex. Tyska riket under 30-åriga kriget och jämför med The Empire. Tyska riket förlorade en dryg tredjedel av sin befolkning. Har The Empire någonsin förlorat den mängden folk? (jag vet inte svaret said:
Tror Skavens The Great Plauge orsakade en befolkningsminskning med två tredjedelar, men jag är inte säker.

Regmolar

Swashbuckler
Tror Skavens The Great Plauge orsakade en befolkningsminskning med två tredjedelar, men jag är inte säker.
Det är ju bara en rip-off från pesten/digerdöden, och pesten drabbade typ halva Eurasien och fortsatte att komma tillbaka i nya (om än mindre förödande) vågor i ca 400 år i Europa... (är inte insatt i Great Plague)

Och européernas svar på det hela var ganska ofta att bränna alla närbelägna judar (det var i samband med pesten som de här traditionerna började etablera sig i Europa).

Som kuriosa kan vi nämna att Sverige och Ryssland strax efter Trettioåriga kriget upprepade en förödelse i motsvarande skala i Polska samväldet (som då utgjorde en betydlig del av östeuropa), som gick över i två krig mellan Sverige och Danmark. Man blir ibland lite imponerad över att den europeiska civilisationen hade tid med utforskning och kolonisering över huvud taget...

För att gå tillbaka till ämnet ska man inte underskatta vanliga människor möjlighet att försvara sig. Under tidigt 1400-tal visade t.ex. hussiterna (en tidig reformistisk kristen sekt i Böhmen) att upproriska bondearméer med rätt taktik kunde besegra tungt kavalleri på öppet fält - och det gjorde de kontinuerligt under två decennier då de förde ett inbördeskrig mot katoliker och rojalister i Böhmen samtidigt som de krigade mot Ungern, Österrike och ett antal tyska stater. Och utkämpade inbördes strider mellan olika grenar av sekten. Och nu pratar vi i princip bönder, inte tränade soldater.

Underskatta inte kombinationen armborst + handkanon + vagnsmur. Och de har allt det här i Warhammer.

CapnZapp

Myrmidon
Problematiken ska inte överdrivas.

Jämfört med under perioder som exempelvis trettioåriga kriget, där en och samma bygd kunde skövlas och brännas flera gånger samma säsong, är ju inte lite slumpmässiga orcheröverfall något att klaga på.

Om man gör bondebefolkningen bara lite mera robust än i verkligheten, och i sann fantasyanda räknar med färre sjukdomar, högre födelsetal och bättre barnaöverlevnad, tror jag helt enkelt man inte behöver fler förklaringar till hur nedbrända byar gång på gång återbefolkas.

Jämfört med "riktigt" krig (som ju inte ens i Warhammer förekommer mer än max en gång per generation) är ju trolltygens åverkan synnerligen lokal. Det är ytterst sällsynt att samhällen på mer än c:a 100 invånare dukar under för lokala räder av goblins och beastmen.

Och även i Warhammer-litteraturen är nog det totala utplånandet av såpass stora samhällen ovanliga. Alla kanske har hört om någon by som dukat under, men det behöver ju bara hända en handfull byar om året för det.

De få gånger det mer är tal om "riktigt" krig dör ju inte invånarna bara för att staden bränns ner. Då hinner ju oftast befolkningen till stor del fly, så de kan återkomma när väl hotet besegrats (eller iallafall dragit vidare).

Jag tror helt enkelt att man inte ska underskatta blodtörstigheten hos Europas verkliga ståthållare. Kanske är det till och med så att du lever säkrare i Warhammers värld än i verkligheten (!!). Den gamla världens furstar verkar ju inte slåss inbördes ens i närheten av lika ofta som det verkliga Europas härskare...

Det är i princip bara "chaos incursions" som påminner om de totala grymheterna hos verklig krigföring; och de inträffar väldigt sällan i jämförelse...

(Ovanstående baserat mycket mer på WFRP rollspelet än WFB figurspelet. Jag håller definitivt med om att man måste se WFBs världsbild som en överdrift och/eller propaganda.)

Möller said:
Men det kanske ska jämföras med våra pestepidemier? Vad jag förstått så är det motsvarigheten i Old World men man har gett Skavens "äran" av att vara orsaken :gremsmile: