Nekromanti Problematisering i Maid RPG

RasmusL

Champion
Arazand;n147025 said:
Maid är ett riktigt underhållande spel, det går inte ut på att berätta stora episka konflikt historier utan snarare handlar de om de små dagliga konflikterna, som oftast spårar ut totalt när man introducerar spelets premiss. Spelar som i vanliga fall spelar som ett lag kommer antagligen tvingas att spela emot varandra för att bli den bästa maid'en. För den som gillar anime är detta typ det ultimata spelet. Men man kan lika gärna applicera en nypa Galenskaparna eller MAD Magazine. Poängen är att man ska få uppleva något helt oförutsägbart och då karaktärer inte kan dö så behöver de inte oroa sig över att göra dumma val, istället hanteras detta med så kallad stress som tillslut orsaker en stress explosion som gör att spelaren måste göra en viss handling ett antal minuter, minuter i den riktiga världen inte efter spelets klocka. Så om man gör ett tidshopp så har den här karaktären helt enkelt gjort detta i så lång tid. Vilket ytterligare höjer den känslan som finns i spelet.

Jag rekommenderar lite alkohol, salongberusning är en positiv sak, då vågar man göra mer. Och om dina vänner vågar och du vågar så kan det gå åt helt tokiga håll var sig det är mecha strider eller den mest generande beskrivningen av hur en maid försöker få mästaren att ha sex... hur långt ni vågar gå är ju upp till er dock. Man bör antingen känna sina vänner väl eller så bör man inte känna dem alls och tänka att man aldrig behöver prata med dem igen efter det här. xD

Reglerna är strålande enkla, kostym systemet som finns i spelet är fantastiskt roliga och du ska låta dina spelar försöka sig använda dem när som helst i princip och det är känt att Maid's system är direkt kompatibelt med Dark Heresy... så det är bara till att importera era Maids in i dark heresy om ni vill gå ner den mörka stigen. :D

Hur problematiserar det sin "ganska problematiska" trop och genre?

Arazand

Veteran
RasmusL;n147027 said:
Fick höra av en vän på Skype att jag tydligen tolkat vad du sa fel, så får be dig ta och skriva om det du fråga på ett sätt en dödlig kan förstå det...

God45

#PrayersForBahakan
RasmusL;n147027 said:
Maid problematiserar inte alls. Det finns öppen pedofili som spelas för tiltilation eller komedi i flera delar av spelet. Plus då den underliggande misogynin bakom att man spelar undergivna kvinnor som tjänar en man som aldrig problematiseras eller ifrågasätts.

Maid är superproblematiskt. Det är dock en komedi från Japan så det finns kulturskillnader som man kan hänvisa till... Men det är en svag ursäkt.

Arazand

Veteran
God45;n147115 said:
Maid problematiserar inte alls. Det finns öppen pedofili som spelas för tiltilation eller komedi i flera delar av spelet. Plus då den underliggande misogynin bakom att man spelar undergivna kvinnor som tjänar en man som aldrig problematiseras eller ifrågasätts.

Maid är superproblematiskt. Det är dock en komedi från Japan så det finns kulturskillnader som man kan hänvisa till... Men det är en svag ursäkt.
Jasså, är det de han menade? Jag trodde han skrev på rövarspråk, men då jag jag inte helt off. Nej det stämmer som du säger, God45. Maid bygger på komedi, komedi ifrån Japan, komedi som dessutom är nichad även i Japan. Inte för Japan är särskilt jämställt. För de som är intresserad finns denna videon som framhäver problem så folk inte tror jag går och glorifiera Japan. https://news.vice.com/video/schoolgirls-for-sale-in-japan Har varit på de gatorna som de visar, sett det som händer osv. Det är sjukt men det är något man kan ta upp i en annan diskussion.

Hur som helst Maid leker med transvestiter, pedofili, misogyny, men lika väl kan det handla om mansdominans genom bdsm om man så önskar, det kan vara som God45 skriver undergivna kvinnor eller dominerande kvinnor, det kan vara så sjukt eller inte sjukt som humorn behöver det. Men det görs som komedi och för humors skull, de ställer inga djupa frågor, kräver inga djupa svar. Som sagt Maid är inte det minsta PK, det är inget spel man tar upp för att försöka fundera på lösningar kring något av de tema man tar med i spelet, det går ut på att skapa obehag, genans och humor före allt annat. Hurvida man kan skratta åt sådant eller ej, det är upp till var och en men om man spelar detta och märker att man inte skrattar medan man spelar, då har man ju valt att fokusera på fel saker i spelet. Kanske spelledare bara tvingar alla att få "Is actually a guy" egenskapen för att vända på det.

RasmusL

Champion
Arazand;n147146 said:
Jasså, är det de han menade? Jag trodde han skrev på rövarspråk, men då jag jag inte helt off. Nej det stämmer som du säger, God45. Maid bygger på komedi, komedi ifrån Japan, komedi som dessutom är nichad även i Japan. Inte för Japan är särskilt jämställt. För de som är intresserad finns denna videon som framhäver problem så folk inte tror jag går och glorifiera Japan. https://news.vice.com/video/schoolgirls-for-sale-in-japan Har varit på de gatorna som de visar, sett det som händer osv. Det är sjukt men det är något man kan ta upp i en annan diskussion.

Hur som helst Maid leker med transvestiter, pedofili, misogyny, men lika väl kan det handla om mansdominans genom bdsm om man så önskar, det kan vara som God45 skriver undergivna kvinnor eller dominerande kvinnor, det kan vara så sjukt eller inte sjukt som humorn behöver det. Men det görs som komedi och för humors skull, de ställer inga djupa frågor, kräver inga djupa svar. Som sagt Maid är inte det minsta PK, det är inget spel man tar upp för att försöka fundera på lösningar kring något av de tema man tar med i spelet, det går ut på att skapa obehag, genans och humor före allt annat. Hurvida man kan skratta åt sådant eller ej, det är upp till var och en men om man spelar detta och märker att man inte skrattar medan man spelar, då har man ju valt att fokusera på fel saker i spelet. Kanske spelledare bara tvingar alla att få "Is actually a guy" egenskapen för att vända på det.
Ja alltså jag har inget emot genren men, som lyftes i ett par trådar för ett par veckor sedan, så är det ju fint om en i alla fall ger lite tanke till att filosofera över de problematiska aspekterna i spelet. Om spelet har undvikit att ens diskutera detta så känns det rätt tvek och att bygga vidare på den här typen av normer utan självkritik är inte OK. De som spelar spelet kan och _bör_ absolut ta det ansvaret och åtminstone ta en kortare diskussion om varför de spelar ett sådant spel.

Jag dissar inte Maid, jag har inte läst eller spelat, men det känns som ett sådant där spel som bör problematiseras även när det pitchas på öppet forum. Sedan har du klumpat i ihop "transvestiter, pedofili, misogyny" och jag får lite en-ska-bort-känsla. Kanske kan vara fint med en edit på den? :)

God45

#PrayersForBahakan
Maid författaren har skrivit Golden Sky stories också så killen kan skriva... Men Maid förlorade mig med en öppna acceptansen av pedofili som sexigt. De spelar det inte för skämt eller parodi, de är bara "Pedofeli, det är lite sexigt ändå." Sedan har de en "Manlig homosexualitet är ett skämt" inställning också men det är ärligt talat sekundärt till pedofili attityderna.

Arazand

Veteran
RasmusL;n147150 said:
Ja alltså jag har inget emot genren men, som lyftes i ett par trådar för ett par veckor sedan, så är det ju fint om en i alla fall ger lite tanke till att filosofera över de problematiska aspekterna i spelet. Om spelet har undvikit att ens diskutera detta så känns det rätt tvek och att bygga vidare på den här typen av normer utan självkritik är inte OK. De som spelar spelet kan och _bör_ absolut ta det ansvaret och åtminstone ta en kortare diskussion om varför de spelar ett sådant spel.

Jag dissar inte Maid, jag har inte läst eller spelat, men det känns som ett sådant där spel som bör problematiseras även när det pitchas på öppet forum. Sedan har du klumpat i ihop "transvestiter, pedofili, misogyny" och jag får lite en-ska-bort-känsla. Kanske kan vara fint med en edit på den? :)
Nja, jag klumpar inte ihop dem det är inte min mening. Det är exempel på den långa listan tabu eller stigmatiserade tema som maid med glädje tar upp. Jag menar vilken ska bort? Pedofili för det är ett direkt lagbrott eller transvestiterna för de har mer med en sexuelläggning att göra? Eller rent av misogyny för att det är det enda i klumpen som är direkt fientligt emot en grupp människor? De behöver ju inte vara relaterade till varandra alls förän man drar sambandet mellan dem själv. Sambandet jag drog är till tabuer och stigmatiseringar inte sambandet mellan varandra.

Jag hade kunnat göra en edit, men forummet tillåter inte edits på sina egna svar efter någon annan svarat på tråden. Men en mod får gärna stryka den biten.

RasmusL

Champion
Arazand;n147154 said:
Nja, jag klumpar inte ihop dem det är inte min mening. Det är exempel på den långa listan tabu eller stigmatiserade tema som maid med glädje tar upp. Jag menar vilken ska bort? Pedofili för det är ett direkt lagbrott eller transvestiterna för de har mer med en sexuelläggning att göra? Eller rent av misogyny för att det är det enda i klumpen som är direkt fientligt emot en grupp människor? De behöver ju inte vara relaterade till varandra alls förän man drar sambandet mellan dem själv. Sambandet jag drog är till tabuer och stigmatiseringar inte sambandet mellan varandra.

Jag hade kunnat göra en edit, men forummet tillåter inte edits på sina egna svar efter någon annan svarat på tråden. Men en mod får gärna stryka den biten.
Jag kan mest känna att det är rätt... tveksamt (?) att likställa transpersoner med pedofiler och misogynister. Jag förstår att det inte var så du menade (det var därför jag tyckte att det kunde vara på sin plats med ett litet förtydligande), jag har inget emot att pedofili och misogyni tas upp och problematiseras (även om det är jävligt tunga och med rätta tabubelagda ämnen som jag tycker förtjänar att inte berövas sitt allvar) men om de ingår som slentrian så är det faktiskt katastrof. Transsexualism är väl kanon om det är en naturlig del av spelet däremot, jag ser ingen anledning för fantasivärldar att låsa in sig i vårt föråldrade och binära sätt att se på könsidentitet!

Krille

Super Moderator
Moderering:

Jag bröt ut den här diskussionen från tråden "bra rollspel för spontant spelande" till en egen tråd.

Ett litet ord från en trött moderator: ni har redan SKITHÖG takt på inläggen, och det räcker med att någon blir surkart för att ämnet ska explodera. Därför:

• Ha snällglasögonen på er.
  • Ta tid på er att läsa inlägg
  • Skriv svar långsamt.
  • Ta långa pauser mellan svar.
Tack.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tänker bara citera fritt ur Maid boken genom att bläddra till sidor slumpvis:
1 Nymphomaniac You’re abnormally interested in physical love. It’s up to the players and GM to decide how far you want to, or should, roleplay this.
2 Sadist You’re excited by causing pain and suffering to others.
3 Masochist You’re excited by being caused pain and suffering by others.
4 Womanizer You’re only romantically attracted to members of the same sex, which is fine (and perhaps expected)... But in your case, it’s turned up to “11”.
5 Likes Them Young You’re only interested in . . . younger partners. You can decide what age range this entails.
6 Exhibitionist You enjoy showing off your nude or semi/nude body. “Inappropriate dress” is not just a word, it’s a way of life.
Yugami: What’s wrong, sempai?! Why are you pushing me away? Do you hate me?
Hizumi: Ummm... No, that’s not it at all... I just can’t tell if this is a “Big Sis” hug or a “Prison Girls in Love” hug. I’d rather not have you jump to conclusions...
Yugami: ... (clenching fists)
Hizumi: “Big Sis”?
Yugami: ... (fuming)
Hizumi: “Prison Girls”?
Yugami: Fine then. I guess you don’t like showing innocent affection to a girl who could be a little sister to you. Oh well. Plan B.
Hizumi: What? W-Wait, what’s that rope for?!
Yugami: I’m using my Maid Power... “Instant Restraint”.​
A. 1D6 Successfully attending to the master. (ie: housework.)
B. 2D6 Achieving a nice atmosphere with the master. (Romantic Activity)
C. 2D6-3D6 Completing a major difficult goal the master assigned to the group (a scenario goal) (Mission)
D. 3D6-4D6 Saved the master’s life. (Life-Saver)
E. 2D6-4D6 Let’s Get Physical with the Master† (First time only) (Let’s Not Go There)
F. 1D6 Doing the thing from E, but subsequent times† (Seriously, Let’s Just Avoid That Place Altogether, Hmmm-Hmmm-Hmmmm-Hmmmmmm I Can’t Hear You) (New
Experience)

† Items E and F are for mature groups only. Or alternately, for perhaps very, very immature groups, depending on your bend. This could immediately change your game’s feel from a lighthearted “Harem Anime” to a creepy “Bible Black††” in no time!
†† Or Urotsukidouji, if the requisite number of tentacles are involved†††.
††† At least three.

Och sedan... Drum roll.... saker från Trauma tabellen! Yay!

13 Former prostitute
15 Knows no love
16 In love with brother/cousin
21 Broken by training
22 Miscarriage
23 History of suicide attempts​

Arazand

Veteran
God45;n147266 said:
Jag tänker bara citera fritt ur Maid boken genom att bläddra till sidor slumpvis:

Ska man våga säga att det var tur du tog saker slumpmässigt? Hade du sålat lite hade du kunnat hitta värre saker...
Men det är ett bra stickprov på hur mycket, överflödigt mycket, man skulle kunna problematisera.

Eftersom spelet från början ställer frågan vilken nivå man vill spelet ska spelas på. Spelet själv verkar mest vilja undvika att man spelar på de absolut seriösaste nivåerna, varför de la in dem vet jag inte ens. De flesta spel jag spelat har ju varit lätthjärtade scenarion. Vi har ett pågående episodiskt spel vi tar och spelar då och då.

Men för att prata om problematisering så måste man reflektera till dess ursprung, Japan är knappast ett land som det går särskilt bra för just nu. Och deras egna kultur är lite volitär och skadlig för deras situation vilket verkar förvärra situationen för dom ännu mer. Med problem i både det ena och det andra. Japans befolknings pyramid är upp och ner. Hjälper ett sådant här spel då? Knappast. Så vad händer där egentligen. Och varför fortsätter de producera mer sådant här material?

Det är för mig en mer intressant diskussion än vår egen svenska tolkning och frågeställning för att försöka problematisera Maid RPG. Svaret kan ju vara så enkelt som att de vill bara göra så fler anime fans(otakus osv) ska spela rollspel. Det är ju en nybörjardrog designad för otaku-kulturen i princip.

Men jag ser det mer som självkritisk belysning, man spelar spelet och går därifrån full av skratt men någonstans i bakhuvudet föds en tanke som oftast följer "var situation X egentligen okej?" som sen fortsätter att mala på en och den kommer ju oftast ett par timmar efter spel. Iallafall för mig. Och den kan vara värd att spela för och jag kan tänka mig att man kan lära sig en del om sig själv medans man bearbetar den frågan för sig själv.

anth

Vetefan
RasmusL;n147027 said:
Jag tycker att du ställer fel fråga.
Rätt fråga borde vara: "Hur problematiserar vi Japan?"

Man kan tycka att jag flyttar fokus från rollspel till Japan, men då tycker jag att man missat problemet.
Maid RPG är en produkt av sin kultur (den japanska), precis på samma sätt som H.P. Lovecrafts rasism var en produkt av sin tid (1920-talet, då Sverige var minst lika rasistiskt som USA).
För de som håller på med japansk kultur (anime/manga/cosplay) och accepterar den som den är, tycker inte att Maid RPG är speciellt problematiskt. Det som japaner tycker är avvikande är att Maid RPG är ett live-RPG, som inte är speciellt stort i Japan. Det som ÄR stort i Japan är dator-RPG, d.v.s. JRPG.

Ska vi gå så långt att vi pekar finger åt Japan och döskallemärker allt som vi tycker är dåligt blir det nästan ingen japansk kultur kvar, för i nästan all japansk kultur ser man även saker som skulle vara oacceptabelt i Sverige (och ibland olagligt). Framförallt har det absolut ingen som helst effekt eftersom japaner skiter fullständigt i vad utlänningar tycker om manga/anime. Faktum är att anledningen till att det är så lätt för mig att titta på anime/manga på nätet är just för att japanerna själva skiter i den icke-japanska delen av internet.

Jag har ännu inte stött på någonting inom japansk kultur som problematiserar japan - finns det något sådant får ni hemskt gärna länka till det (gärna med någon form av engelsk översättning).

TL;DR:
Maid RPG är ett japanskt spel och i Japan är denna trop/genre inte ett problem - så varför skulle det problematisera ett problem som inte finns i Japan?

P.S.
Ja, jag tycker själv att mycket inom japansk kultur är problematiskt och försöker belysa det i mina anime-recensioner - men man får göra ett val: antingen konsumerar man japansk kultur och får då problemen på köpet, eller så bojkottar man japansk kultur.

Krille

Super Moderator
Jag vill bara tillägga att anth och Arazand diskuterar saken på en asbra nivå! Om resten av tråden håller sig på den nivån så är jag en lycklig moderator!

Arazand

Veteran
anth;n147280 said:
Jag har ännu inte stött på någonting inom japansk kultur som problematiserar japan - finns det något sådant får ni hemskt gärna länka till det (gärna med någon form av engelsk översättning).
Jag har själv varit i Japan, kommer åka dit mer och har lite vänner som själva märker av problemen men deras kultur tillåter liksom inte att man diskuterar sådant. Deras heders kultur gör sådant svårt och saker man skäms över ska man hålla för sig själv så att ens skam inte befläckar andra. Det är lite sjukt.

Men här är några videoklipp som kan ge lite insikt:
https://news.vice.com/video/schoolgirls-for-sale-in-japan
https://news.vice.com/video/the-worst-internship-ever-japans-labor-pains
https://news.vice.com/video/japan-vs-the-islamic-state

Läsbart format:
https://news.vice.com/article/in-ja...-cranes-has-taken-on-a-very-different-meaning

Dock är den amerikanska frågeställningar som appliceras på Japan genom intervjuer och konfrontationer.

Men det mesta jag känner till om Japans situation har jag fått höra ifrån vänner där, oftast vänner som inte är japaner själva utan som bor och reser dit ofta. Men man kan upptäcka självkritiken och problematiseringen i deras media också, men det är få och oftast inbäddade på sätt som gör dem svåra att upptäcka.

RasmusL

Champion
anth;n147280 said:
Jag tycker att du ställer fel fråga.
Rätt fråga borde vara: "Hur problematiserar vi Japan?"

Man kan tycka att jag flyttar fokus från rollspel till Japan, men då tycker jag att man missat problemet.
Maid RPG är en produkt av sin kultur (den japanska), precis på samma sätt som H.P. Lovecrafts rasism var en produkt av sin tid (1920-talet, då Sverige var minst lika rasistiskt som USA).
För de som håller på med japansk kultur (anime/manga/cosplay) och accepterar den som den är, tycker inte att Maid RPG är speciellt problematiskt. Det som japaner tycker är avvikande är att Maid RPG är ett live-RPG, som inte är speciellt stort i Japan. Det som ÄR stort i Japan är dator-RPG, d.v.s. JRPG.

Ska vi gå så långt att vi pekar finger åt Japan och döskallemärker allt som vi tycker är dåligt blir det nästan ingen japansk kultur kvar, för i nästan all japansk kultur ser man även saker som skulle vara oacceptabelt i Sverige (och ibland olagligt). Framförallt har det absolut ingen som helst effekt eftersom japaner skiter fullständigt i vad utlänningar tycker om manga/anime. Faktum är att anledningen till att det är så lätt för mig att titta på anime/manga på nätet är just för att japanerna själva skiter i den icke-japanska delen av internet.

TL;DR:
Maid RPG är ett japanskt spel och i Japan är denna trop/genre inte ett problem - så varför skulle det problematisera ett problem som inte finns i Japan?

P.S.
Ja, jag tycker själv att mycket inom japansk kultur är problematiskt och försöker belysa det i mina anime-recensioner - men man får göra ett val: antingen konsumerar man japansk kultur och får då problemen på köpet, eller så bojkottar man japansk kultur.
Jag har inget problem med svaret "nej" på problematiseringsfrågan men att det inte problematiseras gör spelet problematiskt; att okritiskt reproducera HPL's rasism är ju liksom inte OK bara för att "det var så det var". Jag har inte stenkoll på japansk kultur men jag har bott ett år i Kobe och ett par månader i Osaka samt läst ett år på Kobe University (på japanska med japaner) så någon liten aning har jag i alla fall. Det jag vet är i alla fall att "japaner" inte "skiter fullständigt i vad utlänningar tycker om manga/anime", hemmafrufenomenet, sexism i samhället, hanteringen av immigranter från länder som upplevs som "sämre", prostitution, uttalat dedikerade ghetton för fattiga, osv även om det på det stora hela hanteras som acceptabla element i samhället. Vissa skiter säkert men många bryr sig, många problematiserar och många verkar för förändring.

Problemet _finns_ Japan, därför frågade jag om det här spelet tog upp detta och försökte problematisera fenomenen. Om det _inte_ gör det så tycker jag att spelet bör komma med en "...men tänk på det här"-brasklapp.

Minimoni

Homelander
Vill bara inflika att alla japaner jag känner, och det är en stor hög, så,skulle alla av dem säga att den form av kultur som beskrivs är väldigt marginaliserad även bland japaner.

Har personligen varit i japan över tio gånger och bott där, har sett mer perversa saker än man kan tänka sig. Detta tycks dock inte vara normen då min fru och hennes vänner blir chockade som satan varje gång jag visar dem något nytt från japan som jag förundras över.

Japan är misogynt som bara den men den extremkultur som pedofili och incest och liknande är för de flesta japaner väldigt främmande. Dock är det så att dessa fenomen existerar inom japansk underhållning i en mycket större grad än vad som är normen i Sverige.

Men oavsett hur det ser ut så upplever jag att Japan genom den yngre generationen just nu upplever en omvandling till något nytt, det är en av anledningarna till att jag och min fru valt att flytta tillbaka till Japan i sommar så våra barn kan växa upp där istället för i Sverige, för Japan har jävla massa saker som är bättre än här.

God45

#PrayersForBahakan
Eftersom det kommit upp flera gånger... Alla vet att H.P. Lovecraft var rasistisk även för sin tid va? Snälla sluta använda honom i zeitgeist argument.

RasmusL

Champion
Minimoni;n147293 said:
Vill bara inflika att alla japaner jag känner, och det är en stor hög, så,skulle alla av dem säga att den form av kultur som beskrivs är väldigt marginaliserad även bland japaner.

Har personligen varit i japan över tio gånger och bott där, har sett mer perversa saker än man kan tänka sig. Detta tycks dock inte vara normen då min fru och hennes vänner blir chockade som satan varje gång jag visar dem något nytt från japan som jag förundras över.

Japan är misogynt som bara den men den extremkultur som pedofili och incest och liknande är för de flesta japaner väldigt främmande. Dock är det så att dessa fenomen existerar inom japansk underhållning i en mycket större grad än vad som är normen i Sverige.

Men oavsett hur det ser ut så upplever jag att Japan genom den yngre generationen just nu upplever en omvandling till något nytt, det är en av anledningarna till att jag och min fru valt att flytta tillbaka till Japan i sommar så våra barn kan växa upp där istället för i Sverige, för Japan har jävla massa saker som är bättre än här.
+1 !

...och jag beundrar dig som vill ta steget och bo där på heltid! Även om det finns mycket bra så finns det ju en hel del kulturella företeelser och, kanske framför allt, hierarkier som känns jävligt knepiga att förhålla sig till för mig iaf :)