Nekromanti Problematisering i Maid RPG

Minimoni

Homelander
Anth: De yngre japanerna problematiserar mycket om sitt eget land i privata diskussioner och liknande, men du har rätt att det inte finns en lika livlig och levande debatt som här. Detta beror enligt mina japanska släktingar och vänner på att det gamla gardet styr med järnhand.

De gjorde ju i alla fall en del bra ändringar i sina lagar gällande pedofili, sen tror jag att japan aldrig kommer förbjuda pedofili och andra perversioner i fiktion då de normalt inte anser att tex tecknade bilder utgör ett problem då ingen blir skadad av dem.

Detta är vad jag hört när jag först som chockad turist såg målade bilder på småbarn i äckliga situationer. Men som sagt, trenden och attityderna har ändrats lite. Samhällsförändringar går dock sällan snabbt och i Japan är detta ännu mer sant.

RasmusL

Champion
Jag känner mig väldigt obekväm med nivån av generalisering kring japaner och japansk kultur just nu, kan vi komma överens om att tagga ner det lite?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det som ofta glöms är att mycket av den anime/manga som kommer ut ur landet är producerat, om jag förstått saken rätt, för en utlänsk publik. Urutosakidojo är ett exempel som tillverkades för den amerikanska marknaden bizzart nog.

Arazand

Veteran
RasmusL;n147291 said:
Jag har inget problem med svaret "nej" på problematiseringsfrågan men att det inte problematiseras gör spelet problematiskt; att okritiskt reproducera HPL's rasism är ju liksom inte OK bara för att "det var så det var". Jag har inte stenkoll på japansk kultur men jag har bott ett år i Kobe och ett par månader i Osaka samt läst ett år på Kobe University (på japanska med japaner) så någon liten aning har jag i alla fall. Det jag vet är i alla fall att "japaner" inte "skiter fullständigt i vad utlänningar tycker om manga/anime", hemmafrufenomenet, sexism i samhället, hanteringen av immigranter från länder som upplevs som "sämre", prostitution, uttalat dedikerade ghetton för fattiga, osv även om det på det stora hela hanteras som acceptabla element i samhället. Vissa skiter säkert men många bryr sig, många problematiserar och många verkar för förändring.

Problemet _finns_ Japan, därför frågade jag om det här spelet tog upp detta och försökte problematisera fenomenen. Om det _inte_ gör det så tycker jag att spelet bör komma med en "...men tänk på det här"-brasklapp.
Inte varit i Kobe, men haft vägarna förbi Osaka. Det är inte så tydligt utanför otaku-kulturens kärnområden. Nu ska jag väl säga att jag inte kan dra allt över ett streck och Japanerna själva är kritiska till anime, även om de producerar mycket av det så sänds ju den mesta anime natte tid för det är en niche även i japan. Men efter att ha gått längs med gatorna i Akihabara själv och dessutom nattetid så märktes det väldigt tydligt.

Men jag kan hålla med om att Maid RPG bör komma med en bättre varningsruta än den man får genom att läsa översättarnas reflektioner. Och den kommer ju inte heller ifrån original författaren. Du kan få läsa den snuskfria versionen och varför den finns här: http://www.maidrpg.com/resources/MaidRPG_Nun_Approved.pdf

God45

#PrayersForBahakan
RasmusL;n147299 said:
Jag känner mig väldigt obekväm med nivån av generalisering kring japaner och japansk kultur just nu, kan vi komma överens om att tagga ner det lite?
Ja, kan vi snälla göra det.

Krille

Super Moderator
Har jag fått för mig helt fel när jag har fått för mig att Maid RPG är en hopslagning av själva grund-spelet (som är rätt kort) plus ett par miljoner tillägg, och att den där jätte-T666-tabellen kommer från ett av tilläggen?

Om så, var nånstans blir det redan problematiskt? Redan i grundboken, eller i något av tilläggen?

Minimoni

Homelander
RasmusL: Du ska bara veta vad jävla arg jag är ibland när jag är i Japan, och ibland enormt lycklig. Mina kännslor för landet är väldigt ambivalenta. Det misogyna och sexisistiska finns överallt, mem drabbar också män.

När jag var 23 så blev jag antastad av en kvinna som kanske var några år äldre. Detta hände på sista tåget hem från Shibuya. Hon gned sig mot mig och tog på mina mer privata delar. Jätte coolt kanske visa säger innan de tänker till, men jag kände mig inte vidare glad, mest chockad och trött, jag klev av på nästa station fast det inte var min station. Blev en dyr taxi-resa hem istället.

Detta och liknande hönde mer än en gång och japaner tror aldrig att vita eller svarta kan japanska så de säger vad som helst i närheten. Jag kan japanska, och jag har hört hur tjejer talat om mig och mina vänner som om vi vore dildos. Det är inte lika kul i verkligheten som i fantasin.

Men japan förändras och jag ser mindre av detta hela tiden, samt att japansk sjukvård är snabb och i mitt tycke mycket bättre än den svenska. Japan är otroligt vackert med stora delar av kulturen som är genomtrevlig. Men att ha bott i Sverige och Japan har givit mig perspektiv vilken jävla tur jag har i livets lotteri som kan välja vilket bland de rikaste länderna i världen som jag och min familj ska bo i.

Vill också säga att forumiter som vill uppleva Japan är välkomma att slagga hos min familj när vi flyttat. :) Skulle vara kul att visa er det som jag gillar med Japan samt det som är helt åt helvete.

Cassius

Hero
Nu vill jag lyfta en annan pekpinne. Japan har precis som alla länder inte en homogen kultur. Tvärtom är Japan fullt av skarpa motsättningar. Precis som att H.P Lovecraft argumentet så var inte alla rasister på 20-talet och alla är inte misogyna i japan. Men visst, man måste förstå varför olika tendenser uppstår och ter sig olika i olika länder och i detta fallet spelar ju kultur en viktig roll.

God45

#PrayersForBahakan
Krille;n147308 said:
Har jag fått för mig helt fel när jag har fått för mig att Maid RPG är en hopslagning av själva grund-spelet (som är rätt kort) plus ett par miljoner tillägg, och att den där jätte-T666-tabellen kommer från ett av tilläggen?

Om så, var nånstans blir det redan problematiskt? Redan i grundboken, eller i något av tilläggen?
Det är hopslagningen. Men redan grundboken innehåller många av problemen.

RasmusL

Champion
Arazand;n147301 said:
Inte varit i Kobe, men haft vägarna förbi Osaka. Det är inte så tydligt utanför otaku-kulturens kärnområden. Nu ska jag väl säga att jag inte kan dra allt över ett streck och Japanerna själva är kritiska till anime, även om de producerar mycket av det så sänds ju den mesta anime natte tid för det är en niche även i japan. Men efter att ha gått längs med gatorna i Akihabara själv och dessutom nattetid så märktes det väldigt tydligt.
Ja, det är absolut inte lika "konstigt" där (de kvarteren finns även i Osaka, aningen mindre skala) men det finns helt klart ett brett spektrum av åsikter kring om "det här".

Arazand;n147301 said:
Men jag kan hålla med om att Maid RPG bör komma med en bättre varningsruta än den man får genom att läsa översättarnas reflektioner. Och den kommer ju inte heller ifrån original författaren. Du kan få läsa den snuskfria versionen och varför den finns här: http://www.maidrpg.com/resources/MaidRPG_Nun_Approved.pdf
Ja, vi är nog helt överens i sakfrågan. Jag menar inte att det är dumt och dåligt att spela eller rekommendera spelet (sedan ser det ut på det lilla God45 bjöd på som om det RAW kan spelas både "dumt och dåligt" om det görs utan reflektion i en "gud vad härligt om det var såhär världen såg ut!"-anda), blev bara fundersam kring hur de hanterat problemen. Tack för svaren!

Minimoni

Homelander
Skitbra att ni inte vill generalisera om japan då det är en öm tå för mig då min fru är japanska och mina barn är svenskjapaner. Men ibland är det svårt att uttrycka sig utan att generalisera, jag generaliserar hela tiden och om någon tog illa vid sig ber jag om ursäkt.

Mundo

Myrmidon
Krille;n147283 said:
Jag vill bara tillägga att anth och Arazand diskuterar saken på en asbra nivå! Om resten av tråden håller sig på den nivån så är jag en lycklig moderator!

Mundo

Myrmidon
Minimoni;n147315 said:
Skitbra att ni inte vill generalisera om japan då det är en öm tå för mig då min fru är japanska och mina barn är svenskjapaner. Men ibland är det svårt att uttrycka sig utan att generalisera, jag generaliserar hela tiden och om någon tog illa vid sig ber jag om ursäkt.
Det blir svårt att beskriva någonting förutom möjligtvis en enda individ utan att generalisera. I'll allow it.

Cassius

Hero
Fast man kan välja att hur man pratar om det. Det stämmer helt enkelt inte att alla japaner tycker x och därför är detta beteende naturligt. På samma sätt som att H.P Lovecraft levde i en tid där massor av människor aktivt bekämpande rasism och dog tillföljd av det så gjorde han inte det(vilket för mig inte spelar någon större roll).

Mundo

Myrmidon
Cassius;n147322 said:
Fast man kan välja att hur man pratar om det. Det stämmer helt enkelt inte att alla japaner tycker x och därför är detta beteende naturligt. På samma sätt som att H.P Lovecraft levde i en tid där massor av människor aktivt bekämpande rasism och dog tillföljd av det så gjorde han inte det(vilket för mig inte spelar någon större roll).
Såklart inte, det var inte så jag menade det.

Jag menar att man kan skriva "Japaner är ofta kortare än Irländare" och då generaliserar du, men eftersom så ofta är fallet så är det okey för att kunna ha ett någorlunda flow i diskussionen. Du gör inte en beskrivning av hela japan med varenda individ som bor där i åtanke. Ungefär som att säga att vitryssar gillar att bli dyngtankade mer än kubaner. Det är en generalisering javisst, men det blir svårt att diskutera samhällsstrukturer utan att generalisera såvida du inte vill avsluta varje avlägg med fyra fotnoter som förklarar att detta åsyftar endast på individ x i region y i åldersgrupp z.

zonk

muterad
Det finns massor av kultur med tveksamma eller rent förjävliga värderingar. Från Mowglis fisiga von oben-attityd till djuren i Kiplings originalbok (kolonial allegori), till HP Lovecrafts rasism och xenofobi som bärande delar i många av hans berättelser, till otaliga filmer med lättklädda kvinnor som ögongodis utan agenda (och likaledes i dataspel), och så vidare.

Vad gör man? Jag tror Anth är något på spåren, man måste nog ofta ta med sin problematisering själv. Och varför inte? Jag tror stenhårt på att efterfråga att nyskapad kultur har bättre värderingar, att föra en diskussion om vad för representation vi har i den, hur den påverkar sina målgrupper! Men kan vi inte ändå fortsätta ta del av problematisk och tveksam kultur, bara med öppna ögon för vad det är vi ser?

Jag har inte haft chansen att spela Maid. Från de utklippta passagerna ovan framstår som en tyvärr inte ovanlig produkt av en väldigt trist kultur i Japan, med kvinnlig underkastelse och fetishering av underåriga (pedofili helt enkelt), och många andra väldigt tveksamma saker. Men trots att det tänker jag ändå - i praktiken, med rätt folk, hade det kunnat bli en otroligt rolig spelupplevelse som ifrågasätter våra invanda könsroller. En som får oss att verkligen kliva ut ur oss själva och tänka på vad som är manligt och kvinnligt, finns det ens, eller är allt bara mänskligt? Eller utforska något annat som kanske är långt utanför spelgruppens comfort zone, som BDSM?

Jag tror vi kan vara både framåtskridande och samtidigt ta del av tveksam kultur. Jag tror vi kan jobba för en bättre kultur som verkar mot förtryck och brott utan att sluta ta del av alla dumheter som gjorts tidigare, mellan bättre verk eller mitt i bättre verk. Men vi måste vara medvetna om vad vi tar del av för kultur, så vi måste fortsätta diskutera den, och problematisera den!

Edit to add: Antingen lyckades ni få ur er två sidor inlägg medans jag skrev, eller så lyckades jag bara läsa sida 1 innan jag svarade.. om det verkar som jag slår in en del öppna dörrar..

anth

Vetefan
Arazand;n147286 said:
Jag har själv varit i Japan, kommer åka dit mer och har lite vänner som själva märker av problemen men deras kultur tillåter liksom inte att man diskuterar sådant. Deras heders kultur gör sådant svårt och saker man skäms över ska man hålla för sig själv så att ens skam inte befläckar andra. Det är lite sjukt.

...

Men man kan upptäcka självkritiken och problematiseringen i deras media också, men det är få och oftast inbäddade på sätt som gör dem svåra att upptäcka.
Det var lite så jag menade. :)

Cassius

Hero
Det var inte de jag menade. Jag reagerade nog mer på påstående i stil med detta:

"Antingen konsumerar man japansk kultur och får då problemen på köpet, eller så bojkottar man japansk kultur."

Att generalisera är något man självklart kan göra. Men ibland så kan du då skapa en helt missvisande bild av hur saker och ting faktiskt ligger till. Generaliseringar, inte minst om länder och regioner, skapar oftast felaktiga bilder av länder eller regioner.