Inkognito
Swordsman
RasmusL;n147472 said:Jag ser ungefär lika mycket humor i båda och jag tycker att det är lite samma-lika med Maid-grejen: Vill vi skratta åt eländet så har vi vita män privilegiet att göra det men vi kan även använda det privilegiet till att förändra det problematiska. Det var byggstenar för denna förändring jag frågade efter i ursprungsfrågan men om de inte finns där kan spelare givetvis tillföra dem själva. Vi måste inte, och jag tror inte att någon "förstör världen" för att de fniss-spelar blyga tonårstjänarinnor som inte vill annat än att tillfredsställa sin medelålders Mästare men jag är samtidigt ganska säker på att det inte gör världen till en bättre plats.
1. Om jag förstår det rätt så är spelet skapat av japaner, utifrån en japansk sub-kultur. Hur ska "vita män" förändra det problematiska här? Jag är alltså inte kränkt utan jag undrar verkligen hur du tänker att det skulle konkretiseras att svenska vita rollspelande män kan ta denna kampen?
2. Min första tanke när jag läste att man spelar förtryckta kvinnor var att det säkert skulle vara lärorikt om det gjordes rätt. Med humor eller utan. Jämfört med att spela Grognak barbaren alltså. Jag är dock tragiskt oinsatt i Manga-kulturen (Cowboy Bepob räknas inte eller?) och jag vägrar acceptera att japansk kultur inte är först och främst Akira Kurosawa! (Ja, och kampkonster..) därav handikappas jag nog lite Genom att bedömma japansk kultur från sin bästa sida.
3. En intressant reflektion som slog mig medan jag tvångsmässigt läste tråden (och funderade över drivkraften bakom att den ens skapades) var att ditt synsätt på misstänkt missogyni/ojämnställdhet förmodligen är att likställa med hur de flesta (friska) ser på pedofili (eftersom även detta var ett element i spelet). Dvs. total nolltolerans och något som förtjänar att en trådavknoppning skapas om det förs på tal. Detta tillförde kanske inget till tråden men jag kände att det hjälpte mig förstå din starka låga och stora frustration i dessa frågor.