Nekromanti Problemet Konvent.

chrull

Stockholm Kartell
På tåget hem från GothCon lyckades jag hitta lite forumiter att prata med. (Herr Nils, Seter, Dante och O.J)
Jag gnällde lite över Västmark-scenariot som var det sämsta jag spelade på hela konventet, och varför det blev så.
Jag är ganska säker på att det inte berodde lika mycket på scenariot i sig som på det faktum att vår spelledare inte kan ha läst igenom ens halva scenariot.

Problemet är nu att vi i laget som spelade hade betalt för att i 5 timmar få spela ett västmark scenario som faktiskt underhöll oss. Spelledaren däremot fick betalt för att sno 5 timmar från vårt konvent och våra pengar.
Dessutom så fanns det tydligen möjlighet för oss som spelare att betygsätta scenario+spelledare, något vi inte heller fick göra.

Det här är ett stort problem.
Jag hade hellre hoppat över att spela det här, och fått pengarna tillbaka, än att spela med den spelledaren. Och om jag känner igen honom under näta konvent och tilldelas honom så kommer jag att vägra spela. Så här får det inte gå till.

Nu är det ju inte så att jag vill kräva tillbaka pengarna eller nått sånt. Jag vill bara att det inte ska hända igen. Och kan man få slut på sånt här kommer vi höja kvalitén på våra konvent avsevärt.

En väldigt enkel sak att börja med skulle vara att i samband med att man delar ut spelledare dela ut Enkäter till varje lag. Enkäterna ska vara märkta med vilket scenario den gäller, vilket pass och sen också vilken spelledare.
På enkäten ska man kunna betygsätta och förklara vad man tycker om scenariot och sin spelledare.
Sen är det bara att sätta upp lite lådor att lämna in lapparna i och sätta någon stackare på att sortera dem och se till att de kommer tillbaka till arrangörerna.

Genom de här enkäterna får arrangörerna reda på hur väl deras scenario mottogs av spelarna och förhoppningsvis också lite förklaringar till varför. De får också reda på vilka spelledare det var som inte brydde sig alls om att spelleda utan bara ville få sitt mål mat och billigare inträde.
Det ligger i arrangörernas intresse att inte låta dem spelleda sina scenarion igen.

Sen tycker jag personligen att konventsarrangörerna ska kolla igenom betygen för scenariot och belöna den arrangör som fått högst snittbetyg på sitt scenario. Att prisbelöna bästa spelargrupp tycker jag är meningslöst. Det går inte tävla i rollspelande. (Särskilt inte när man får en spelledare som honom vi fick...) Men om ett scenario får toppbetyg av alla spelare så har det lyckats.

Sen skulle det vara lämpligt att belöna de som spelleder lite mer. Att spelleda tre pass för nått mål mat och gratis inträde är för lite betalt, om man gör ett bra jobb dvs. Genom ökad belöning kan man få dit mer seriösa personer som faktiskt kan tycka att det är värt att offra lite tid på det här.

Om jag dessutom garanteras en bra(påläst) spelledare så kommer jag kunna tänka mig att betala lite mer för scenariona.

Det här ställer ju givetvis inte bara krav på spelledarna utan också på arrangörerna. Scenariot måste ju lämnas in i tid.
Det kan tänkas att färre grupper kommer få spela scenariot eftersom det omöjliggör det dåliga skicket att springa ut i korridoren och fråga efter spelledare.

Men jag nekas hellre ett scenario med orden "vi har inga spelledare som fyller våra krav" och får tillbaka pengarna än att luras iväg med någon som inte bara kostar oss pengar, utan förstör spellupplevelsen och dessutom sitter där och får betalt för det under tiden.

Kommentarer?

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ett kort svar

Jag håller i det stora hela med, och kommer att fundera mer under dagen.

Min grundinställning är dock redan klar:

Alla vinner på att vi ställer högre krav på de rollspelsarrangmang som anordnas på konvent.

Och då menar jag att vi måste ställa krav på konventen, på spelförfattarna, på spelledarna, OCH på spelarna (inga trötta spelare som somnar under passet).

Högre krav, mer kvalitet!

M.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Att tävla i rollspel

Att prisbelöna bästa spelargrupp tycker jag är meningslöst. Det går inte tävla i rollspelande.
Det här är något jag funderat över i tio års tid, sedan jag blev medveten om att det faktiskt gjordes. Varför delar man ut priser till spelgrupper på konvent?

Alla - inklusive arrangörer, spelare och spelledare - borde vara överens om att det inte går att göra en bedömning som ens är en antydan till objektiv av de olika spelgruppernas insatser. Ingen spelledare kommer att se alla de olika grupperna. Ingen arrangör (inte ens en som faktiskt går runt och tittar på de olika grupperna) kan skaffa sig en helhetsbild över vilken grupp som spelar bäst. Går det ens utan löjligt tydliga riktlinjer att säga att någon spelar bäst. Det går antagligen att tolka de olika rollfigurerna man ska spela på helt olika sätt och gestaltningen blir därefter.

[Mina åsikter har legat och bubblat i nästan tio år efter en lång och pratig insändare i den dåvarande SVEROK-tidningen, där en spelgrupp öste galla över GothCon i allmänhet och det faktum att de inte vann sina turneringar, trots att de var Guds gåva till rollspelandet, i synnerhet. Dessutom hade de några onyanserade, men klart negativa åsikter om det faktum att folk kunde hålla på med något så fånigt som att spela Magic, vilket var lite märkligt eftersom det är ett utmärkt spel om man spelar för att vinna, vilket insändarskribenterna uppenbarligen tyckte var viktigare än att ha roligt.]

För övrigt håller jag med chrull om det mesta han skriver. Jag åker inte på konvent speciellt ofta och är alltid orolig för att spela rollspel på dem eftersom det är risk att man får en riktigt oengagerad spelledare (det har hänt). Jag har dock mest positiva erfarenheter från konventsspel, med spelledare som faktiskt har läst scenariot och försökt göra det intressant för spelarna.

Och jag har just laddat ner Västmark-scenariot och ska skriva ut det.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Lite provokativt skrivet, men visst har du rätt.

Alltför många tror att bara för att man tagit på sig något ideellt (eller nästan ideellt) så behöver man inte leva upp till sitt ansvar. Detta gäller inte bara konvent, det gäller även klubbverksamhet och liknande. Har man sagt att man ska göra något ska man göra det och man ska göra det seriöst.

Det är en fråga om grundläggande respekt för sina medmänniskor.

Själv hatar jag när man ska spela och 4-5 personer sitter och väntar på en spelare som skulle dyka upp men blir fem timmar försenad för att han kände för att ta sovmorgon eller inte dyker upp alls för att han abrupt bestämt sig för att gå ut på krogen i stället. Naturligtvis utan att ringa och tala om att vi kan börja utan honom...

Dålig stil.

chrull

Stockholm Kartell
Provokationer

Jag har svårt att se hur jag provocerar egentligen. Vilka provocerar jag?

Provocerar jag Spelledare/spelarrangörer/konventsstaben att ta sitt ansvar?
Bra.

Om jag provocerar fram en enkät som varje lag får att fylla i på lincon så har jag lyckats med mitt inlägg. men egentligen ser jag inte provokationen.

Själv hatar jag när man ska spela och 4-5 personer sitter och väntar på en spelare som skulle dyka upp men blir fem timmar försenad för att han kände för att ta sovmorgon eller inte dyker upp alls för att han abrupt bestämt sig för att gå ut på krogen i stället. Naturligtvis utan att ringa och tala om att vi kan börja utan honom...

Visst, det är jobbigt. men sånt händer. spelarna behöver å andra sidan inte förbereda sig timmar i förväg och går att ragga upp på konventet.

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Re: Att tävla i rollspel

Och jag har just laddat ner Västmark-scenariot och ska skriva ut det.

Ah. det går att göra. perfekt. måste göra och kolla igenom exakt hur mycket vi egentligen fick spela utav det...

Varför delar man ut priser till spelgrupper på konvent?

Jag har heller inte fattat det där. Är det någon som ska ha pris så är det de som skriver och arbetar för att roa oss spelare. Vi är evigt tacksamma.

chrull

Krille

Super Moderator
"Jag är ganska säker på att det inte berodde lika mycket på scenariot i sig som på det faktum att vår spelledare inte kan ha läst igenom ens halva scenariot."

Tja, nu kan du ju ladda ner det och se om du har rätt.

"Dessutom så fanns det tydligen möjlighet för oss som spelare att betygsätta scenario+spelledare, något vi inte heller fick göra."

Det där är illa. Vill du peka finger så skicka mig ett privat mess med lagnamnet, så kan jag försöka se till att undvika den spelledaren i fortsättningen.

"Men jag nekas hellre ett scenario med orden "vi har inga spelledare som fyller våra krav" och får tillbaka pengarna än att luras iväg med någon som inte bara kostar oss pengar, utan förstör spellupplevelsen och dessutom sitter där och får betalt för det under tiden."

För att kasta ljus på det från andra sidan: när jag som arrangör får reda på att totalt 31 lag har betalt för att få spela scenariet så ser jag 31 lag som ska ha en spelledare. I det läget känner jag att jag inte kan vara särskilt knusslig och handplocka spelledare.

Jag har inte heller möjlighet att handplocka spelledare - nu fick jag ungefär hälften av spelledarna härifrån Skövde, några till genom bekantskaper från andra håll och några tilldelade mig från GothCon. Jag försökte speltesta med de som var från Skövde, eller åtminstone gå igenom äventyret i detalj med dem. Men dessvärre har jag inte möjlighet att göra detta med alla spelledare, och jag har ingen möjlighet att se om de spelledare som jag har uppfyller mina krav.

Men visst, jag är den förste att erkänna att det är ett problem, och jag är hemskt ledsen över att du har drabbats så på just mitt scenario. Det är naturligtvis inte meningen att det ska gå till på det sättet.

Jag tror att en del av problemet är just betalningen, eller snarare att man inte får det. Jag vet ett antal folk som klagade över att pengarna tillbaka och ett GothCon Meal (macka och dricka) var snålt tilltaget, och jag håller nog med. Jag hade gärna gett spelledarna mer än så.

"På den gamla goda tiden", när man faktiskt kunde tävla i rollspel, ety rollspelen då inte bara var fem timmar ångestutlevande och hoppande på bord, så var en ganska vanlig praxis att om ett lag ställde upp med en egen spelledare (som naturligtvis inte fick spelleda sitt eget lag, utan någon annans) så garanterades laget plats. Det gjorde att det fanns ett stort utbud av spelledare att plocka ifrån, och den här spelledarpaniken som varenda arrangör drabbas av ca en vecka innan konventet aldrig infann sig.

Troberg

Sinister eater
Re: Provokationer

Jag har svårt att se hur jag provocerar egentligen. Vilka provocerar jag?
Nja, jag bara tyckte att formuleringen var underbart bitsk.

Visst, det är jobbigt. men sånt händer. spelarna behöver å andra sidan inte förbereda sig timmar i förväg och går att ragga upp på konventet.
Jo, men jag tänkte inte i första hand på konventsspel i det exemplet.

chrull

Stockholm Kartell
Tja, nu kan du ju ladda ner det och se om du har rätt.
duhar säkert redan sett mitt privata mess till dig om felmeddelandet jag får när jag försöker ladda hem det...

Det där är illa. Vill du peka finger så skicka mig ett privat mess med lagnamnet, så kan jag försöka se till att undvika den spelledaren i fortsättningen.
will do.

För att kasta ljus på det från andra sidan: när jag som arrangör får reda på att totalt 31 lag har betalt för att få spela scenariet så ser jag 31 lag som ska ha en spelledare.
Såklart du gör.
Men som jag sa. Jag ser hellre att du nästa gång säger till mig att jag inte får spela scenariot eftersom du saknar spelledare. Det är okej. inte första gången det händer. ¨

Jag tror många håller med mig. Jag nekas hellre scenariot än utsätts för en dåligt påläst SL som inkallas i sista sekund

Hellre att du bara tar in 5 lag som garanteras en bra upplevelse än att du kör 50 lag där ingen utom de 5 första har riktigt kul.

chrull

Emil

Hero
"På den gamla goda tiden", när man faktiskt kunde tävla i rollspel, ety rollspelen då inte bara var fem timmar ångestutlevande och hoppande på bord, så var en ganska vanlig praxis att om ett lag ställde upp med en egen spelledare (som naturligtvis inte fick spelleda sitt eget lag, utan någon annans) så garanterades laget plats. Det gjorde att det fanns ett stort utbud av spelledare att plocka ifrån, och den här spelledarpaniken som varenda arrangör drabbas av ca en vecka innan konventet aldrig infann sig.

Lag som ställer upp med en spelledare får fortfarande automatiskt en plats. Problemet är bara att det inte är så vanligt förekommande längre, eftersom behovet inte är lika stort. De flesta äventyren på GothCon verkade ha tillräckligt med spelledare. Vi hade dock ett lag som ställde upp med egen spelledare för att slippa stå som reserver...

/Emil

Krille

Super Moderator
"Jag nekas hellre scenariot än utsätts för en dåligt påläst SL som inkallas i sista sekund"

Nu ska det dessutom tilläggas att jag fick mina sista spelledare flera dagar innan konventet och de flesta med minst en veckas varsel. Man tycker ju att de borde kunna läsa scenariet på den tiden. Jag tycker liksom inte om att inte vara förberedd när det väl kommer till skott. När dörren öppnas och lagen ska in så ska det i princip bara vara att ropa upp lagen och skicka iväg dem med en spelledare, så har inte jag spelledare innan så går jag knappast ut i korridoren och ropar efter fler, och har jag sådan panik att jag raggar spelledare på konventet så gör jag det senast kvällen före och endast med de som jag har såpass stort förtroende för så att jag kan lita på att de faktiskt klarar av det.

Sen, hur ska jag kunna veta att din åsikt är allenarådande? Tänk om det finns folk som säger "vi har fanimej betalt 50 spänn, nu ska vi jävlarimig spela!" - den möjligheten finns ju också.

Krille

Super Moderator
"Lag som ställer upp med en spelledare får fortfarande automatiskt en plats. Problemet är bara att det inte är så vanligt förekommande längre, eftersom behovet inte är lika stort."

Snarare, det är inte så vanligt förekommande eftersom möjligheten aldrig annonseras. Jag har till exempel inte hittat det i GothCon-foldern någonstans, utan det fick ordnas genom privat kontakt med arrangören. Fanns det en kryssruta för "Egen spelledare finnes" så skulle problemet vara löst. Nu finns inte det, så varenda konvent så uppstår spelledarångesten, åtminstone för de som har något större arrangemang.

chrull

Stockholm Kartell
Sen, hur ska jag kunna veta att din åsikt är allenarådande? Tänk om det finns folk som säger "vi har fanimej betalt 50 spänn, nu ska vi jävlarimig spela!" - den möjligheten finns ju också.

Det är ju lite därför jag skriver det här. jag vill ju veta om det är någon som inte håller med mig. Alla jag pratat med hittintills håller ju med.
Sen menar jag ju självklart att man ska få tillbaka de 50 pänn man betalt om man inte spelar.

Och jag tror att alla skulle få ett bättre konvent om det blev som jag tycker.

Emil

Hero
Sen skulle det vara lämpligt att belöna de som spelleder lite mer. Att spelleda tre pass för nått mål mat och gratis inträde är för lite betalt, om man gör ett bra jobb dvs. Genom ökad belöning kan man få dit mer seriösa personer som faktiskt kan tycka att det är värt att offra lite tid på det här.

Det är samtidigt farligt att skapa A- och B-lag, eftersom man aldrig på ett objektivt sätt kan avgöra om en spelledare har gjort ett bra jobb eller inte. Jag tycker belöningarna som finns är tillräckliga. Spelledarens tid är ju inte "bortkastad" från hans egen synvinkel heller. Spelarna är ju där för att roa honom...

Sen tycker jag personligen att konventsarrangörerna ska kolla igenom betygen för scenariot och belöna den arrangör som fått högst snittbetyg på sitt scenario. Att prisbelöna bästa spelargrupp tycker jag är meningslöst. Det går inte tävla i rollspelande. (Särskilt inte när man får en spelledare som honom vi fick...) Men om ett scenario får toppbetyg av alla spelare så har det lyckats.

Det här med att tävla i rollspel är lite problematiskt. Visst kan man tävla om man bara tänker på att vissa grupper är duktigare än andra på att rollspela karaktärer och roa spelledaren. Problemet kommer först när man som arrangör ska välja ut vilka som var bäst ifrån vad spelledarna berättat.

Jag brukar alltid dela ut pris när jag skriver scenarion. Mest för att det är en kul sak om man hittar roliga priser, men även för att det är väldigt uppmuntrande att som spelare bli belönad.

Men jag nekas hellre ett scenario med orden "vi har inga spelledare som fyller våra krav" och får tillbaka pengarna än att luras iväg med någon som inte bara kostar oss pengar, utan förstör spellupplevelsen och dessutom sitter där och får betalt för det under tiden.

Håller helt med dig. Har råkat ut för exakt samma sak. De flesta spelledare är bra, men det finns en liten klick som det bara är olidligt att spela för. Numera brukar vi alltid skicka in spelare till samlingarna som "vågar" skrika till om vi blir tilldelade en spelledare som vi har dåliga erfarenheter av.

/Emil

Emil

Hero
Du har rätt i att det inte finns någon ruta längre, men den är nyligen bortplockat. För jag vet säkert att det fanns sådana när jag började arrangera för strax över ett år sedan... Och jag är övertygad om att den plockades bort av praktiska skäl, då den varken behövdes särskilt ofta eller utnyttjades.

Jag har inte haft några problem med att få spelledare till de äventyr som jag arrangerat. Och till GothCon var det speciellt, eftersom de fick rekordmånga rollspelslag. Trots detta verkade de lyckas få rätt på spelledandet i sista stund. Vi hade till och med överskott på spelledare...

/Emil

chrull

Stockholm Kartell
Det är samtidigt farligt att skapa A- och B-lag, eftersom man aldrig på ett objektivt sätt kan avgöra om en spelledare har gjort ett bra jobb eller inte.

Har spelarna haft roligt?
Då har spelledaren gjort ett bra jobb.
Kommer spelarna därifrån och tycker att det var det bästa scenariot som någonsin spelats så har han gjort ett utmärkt jobb.
Tycker spelarna att det var kasst och värdelöst kanske han följde scenariot, men han borde ha märkt att scenariot och stilen han körde med inte riktigt passade spelarna och försöka ändra lite för att få dem ha kul. Det är då lämpligt att berätta detta för spelarna efteråt så de kan skriva det på enkäten. Har de alltså haft kul trots att scenariot inte passade dem borde Spelledaren få ett högre betyg än scenariot...
Sitter man däremot och märker att spelledaren inte har en ANING om vad äventyret verkar gå ut på, hela tiden tvingas fråga oss saker om våra rollpersoner han inte läst, måste bläddra i scenariot 1 gång i minuten minst så gör han inte sitt jobb.

Han kanske vanligtvis är en bra spelledare, men den här gången har han inte förberett sig och förstör på så sätt scenariot HELT för oss.

Sköter man inte sin uppgift när man får betalt för det så ska man inte få betalt nästa gång.

Jag tycker belöningarna som finns är tillräckliga. Spelledarens tid är ju inte "bortkastad" från hans egen synvinkel heller.
Så nått mål mat (macka och dricka) och gratis inträde för att jobba i 15 timmar + 5 timmar förberedelse är helt okej för dig?

Vill du jobba som städare för mig? det är ganska kul det också, man vet nämligen aldrig vad man hittar under soffan...

Självklart ska spelledaren inte ha tusenlappar. men han SKA lägga ned TID och ARBETE på det han gör. Han är dessutom i stor grad ansvarig för att spelarna har kul och får det de vill ha. Alltså ska han belönas. Att sen ge belöningar till folk som INTE sköter sig är helt förkastligt.
Påminn mig förövrigt att undvika att vara spelare i dina scenarion och framförallt aldrig att spelleda dem om du tycker en macka och 45kr är tillräcklig lön för det.

Spelarna är ju där för att roa honom...
Så alltså ska spelledaren betala 45kr+macka till alla spelare inte tvärt om?
okej. måste ha glömt ta emot de pengarna.
alla jag spelade för kan messa mig så får de kontonummret. Särskilt Ymir eftersom jag vet att jag lyckades roa honom riktigt mycket...

Spelledaren får betalt. Givetvis ska han ha kul, men det är faktiskt så att han tillhandahåller en tjänst till ett par KUNDER. om spelledaren måste gå emot allt han tycker om för att roa kunderna så ska han göra det.

Numera brukar vi alltid skicka in spelare till samlingarna som "vågar" skrika till om vi blir tilldelade en spelledare som vi har dåliga erfarenheter av.
Problemet är att man då måste komma ihåg vad han hette, hur han såg ut och allt sådant.
Jag har lätt för att komma ihåg de bra, men när man spelar tre pass på samma dag där två av spelledarna ser nästan lika dana ut så är det svårt.
Nu vet jag iaf vad han heter och tänker vägra nästa gång jag känner igen honom.

chrull

EchonCique

Hero

Det är samtidigt farligt att skapa A- och B-lag, eftersom man aldrig på ett objektivt sätt kan avgöra om en spelledare har gjort ett bra jobb eller inte. Jag tycker belöningarna som finns är tillräckliga. Spelledarens tid är ju inte "bortkastad" från hans egen synvinkel heller. Spelarna är ju där för att roa honom...
A och B-lag är inte vad det handlar om här. Det handlar om att få människor som kan ta del av ett scenario och spelleda det så till den grad att spelgruppen blir nöjd med upplevelsen. Det är vad det primärt handlar om och tyvärr klarar inte alla av detta. Jag vet själv att jag har en hel del begränsningar inom just spelledandet. Spelarna är knappast där för att roa sin spelledare. De är där för att ta del av ett scenario som de av någon anledning känner för och vill spela. Spelledaren är konventets förlängda arm som har som huvudsakliga uppgift att tillfredställa och göra sitt bästa med att leda scenariot.

Det här med att tävla i rollspel är lite problematiskt. Visst kan man tävla om man bara tänker på att vissa grupper är duktigare än andra på att rollspela karaktärer och roa spelledaren. Problemet kommer först när man som arrangör ska välja ut vilka som var bäst ifrån vad spelledarna berättat.
Ja det är högst problematiskt att arrangera något där man skall utse bästa laget. I slutändan är det en väldigt subjektiv bedömning och så länge man är med på det så visst. Fine. Är man inte det så skall man skrota tävlandet. Vi belönade en spelare på konventet, som bröt mot mönstret och var den enda spelare som tog en annan ställning i en vital moralisk frågeställning som avgjorde slutscenen. En spelare. Inget lag. Solklara kriterier och ingen annan var kvalificerad.

David
De utan Hjärtan

EchonCique

Hero
Jag har inte haft några problem med att få spelledare till de äventyr som jag arrangerat. Och till GothCon var det speciellt, eftersom de fick rekordmånga rollspelslag. Trots detta verkade de lyckas få rätt på spelledandet i sista stund. Vi hade till och med överskott på spelledare...
Då kunde ni ju varit snälla och delat med er. Vi hade tre lag som inte fick spela just på grund av spelledarbrist och detta var på ett och samma pass (6). Vi fick spelledare tilldelade oss under konventets andra dag till och med.

David
De utan Hjärtan

Staffan

Myrmidon
Re: Att tävla i rollspel

Tja, man skulle ju kunna göra en rent objektiv bedömning utifrån hur gruppen klarar av äventyret, men det passar ju kanske inte in så bra i de friformsscenarier som också spelas på konvent. Eventuellt kan man ha någon slags ihopvägning av problemlösning och rollspel, men problemet är som sagt att rollspelsbedömningen är subjektiv medan problemlösningen är objektiv (räddade de prinsessan? I så fall får de 5 poäng).

Bombu

Hero
"På den gamla goda tiden", när man faktiskt kunde tävla i rollspel,
Är det inte snarare så att vi på den gamla goda tiden tävlade i rollspel vare sig det gick eller inte.

Tävling i rollspel blir i mitt tycke fel. Att träffas på ett konvent och spela i en grupp kan däremot vara kul.

Jag tror tävligsmomentet uppmuntrar till metagamande snarare än gott rollspelande.

Om en figur följer sin profil och därigenom inte "klarar" äventyret så har man ju spelat sin karaktär som den skulle spelas, om man däremot försökt spela sherlock holmes så kanske man fått fram de kniviga ledtrådatrna men inte spelat sin karaktär.

Rollspel är inget att tävla i man spelar för att ha kul, inte för att vinna, det är en grundregel som jag tycker är viktig.

problemet med rollspel är inte att det inte går att tävla i, utan att det passar mycket dåligt att tävla i.

Problemet med oförberedda spelledare är ju nått man kan råka ut för även utanför konvent också inte mycket roligare då heller.

Bombu