Nekromanti Projekt Mundana Universalis: Eon möter EU2

Big Marco

Läskig
Re: Scenarier och händelser

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med Kim på Neogames. För detta skulle han säkert kunna dela med sig av Neogames interna master-lista över allt som någonsin har hänt i Mundana (den hölls uppdaterad tidigare iaf - jag tror att den fortfarande är det).

Gastono

Hero
Re: Scenarier och händelser [OT] [SKÄMT]

Den legendariska listan!
Det sägs att ingen utanför Neogames har sett den och överlevt :gremsuck:
Jag råder er barn att hålla er borta...
Dangerous bussniess that is, I tell ya...

:gremlaugh:

(Nej men det låter ju som en toppenide faktiskt :gremsmile:)

Kaigon

Helmgast
Det vore väldigt bra om du kunde producera liknande kartor för Momolan och/eller Eumo.

Sen vet jag inte om du spanat in mitt förslag på indelningen av Mûhad som jag skrev i en annan del av den här tråden.

/Zimmerman - Tackar och bockar

Kaigon

Helmgast
Resures, handel & produktion

Europa Universalis har i grund 21 olika resurser (resources, goods) som man kan producera, en av dem är tom, för ingen produktion, en annan är för guld, silver och liknande myntmetaller. Därefter återstår 19.
Mitt förslag, till stor del baserat på ursprungliga EU2 samt Sjöfarare & Pirater

Det första är den resurs som det ersätter i EU2, oviktigt om man inte känner till spelet, det andra är vad resursen skulle kunna heta i en engelsk översättning. Siffran i parentes är bara hur många olika varor som följer efteråt, och just dessa är de som finns i handelstabellen i S&P (för att se till att jag fick med alla). Eftersom jag fortfarande har två resurs-slots lediga så skulle man antingen kunna splitta upp någon av de existerande eller införa nytt. Anledningen till att jag har kastat om några resurser (som Cloth, Salt och dyl) är tack vare de hårdkodade effekterna i spelet, men det viktiga här är egentligen att se om man ska lägga till ytterligare två resurser eller om de inte behövs.

Sen skulle det vara väldigt bra om något kunde hitta ett vettigt namn på nummer 9.

1 Wool_Cattle (4): Boskap-Fjäder-Fjäderfä-Ull
2 Salt_Cloth (4): Bomull-Kläder-Tyg-Tyg, dyrbart
3 Fish_Fish (4): Saltad fisk-Saltat kött-Torkad fisk-Torkat kött
4 Grain_Provisions [livsmedel] (5): Bönor-Frukt-Mjöl-Rotfrukter-Spannmål
5 Wine_Beverages (3): Brännvin-Vin-Öl
6 Cotton_Stone (2): Marmor-Stenblock
7 Cloth_Crafts (6): Finsmide-Gjutjärn-Grovsmide-Lergods-Tegelsten-Verktyg
8 Copper_Armaments (2): Vapen-Rustningar
9 Sugar_ (5): Färg-Honung-Olja-Såpa-Vax
10 Naval Supplies_Naval Supplies (8): Jute-Hampa-Lump-Timmer-Timmer, dyrbart-Tjära-Träkol-Tältduk
11 Iron_Metal (5): Bly-Brons-Järnmalm-Koppar-Tenn
12 Slaves_Slaves (1): Slavar
13 Tobacco_Salt (3): Kalk-Salt-Svavel
14 Fur_Fur (4): Horn-Hudar-Läder-Pälsverk
15 China_Luxuries (4): Glas-Porslin-Tobak-Örter (enligt lyxvaror i S&P fast utan kryddor)
16 Spices_Spices (1): Kryddor
17 Tea_Horses (1): Hästar

Gastono

Hero
Re: Resures, handel & produktion

Magiska stuff, såsom kongelat och magiska föremål...
Djur? Hästar, oxar, hönor och andra löjliga saker...
Pergament och papper och böcker och stuff...
Möbler och saker som är tagna från t.ex. trä eller järn men som är utarbetade också...

Fick du någon inspiration?
(Förlåt om jag sagt något som redan finns med :/)

Blasphemy

Swashbuckler

Det är faktiskt sant. Lägger man inte en särskild trollformel på sig innan man tittar på den så förlorar man permanent 1T100 Sanity (eller Viljestyrka som det heter i Eon). Så om man har tur så kan man överleva - även om det är tveksamt.

Gastono

Hero

Och för att klara trollformeln måste man slå ett OB5T6 slag mot alstra psykotropi och OB38T6 mot tur för att inte bli fälld av Nallo som sitter i hörnet och vaktar den (självklart kan man kasta en anti-nallo-formel också men då är det kongelat som gäller...) :gremwink:

Kaigon

Helmgast

Kanske jag som varit otydlig, men det kanske mest var gissningar från din sida.

Magiska delar skulle kunna vara med, fast jag tror inte att det är tillräckligt vanligt, både som handelsvara eller som produktionsvara (vilken stad eller vilket område producerar mer sånt här än något annat framträdande?). Magiska föremål kanske snarare hittas och ärvs än produceras till en mer öppen marknad och säljs, det kanske är för spelledarspecifik tom?

Djur har jag två för, både Hästar (vilket också skulle inkludera andra riddjur om de är framträdande, kanske kame eller dromedar) medan jag har en Boskapsresurs för övriga mer nyttodjur, eller vad man ska kalla det.

Som det är nu skulle nog både papper, pergament och dyl, tillsammans med möbler och smidesarbeten (som jag tolkat det) hamna under Hantverk (Crafts). Kan hända att den blir för stor så att man får dela upp den i två kategorier dock, kan vara svårt att avgöra innan man kan placera ut resurserna bland de olika provinserna.

Tackar dock för visat intresse :gremwink:
Tur att sånt här inte är viktigt att bestämma så här tidigt, det går att ändra efter en release (som jag inte borde prata om än på månader) utan allt för mycket smärta.

Sen en fråga som alla får svara på:
Var finns de största guld- & silverfyndigheterna (eller snarare var de bryts, ofunna eller oexploaterade resurser är inte lika intressant, men intressant ändå)?

Gastono

Hero

Lugnt, det är inte precis så att jag lade ner blod, svett och tårar i att krafsa fram det inlägget.
Jag försökte mest ge dig någon inspirationsglimt eller ide mer än att ge dig en konkret kategori.
Dock verkar jag ha misslyckats kapitalt... :gremsmile:

Kaigon

Helmgast
Re: Lite mer ögongodis [ANT]

Bara för att visa att jag inte legat på latsidan.
Det här är dock taget från Photoshop och inte från själva spelet då jag har problem med exporteringen mellan.
Bilden täcker nästan allt av den vanliga Mundanakartan, den är förminskad från ursprunglig storlek till en fjärdeldel. Om man ser till hela kartan så är det här ungefär 12% (nästan en åttondel, då bilden består av tre block och hela kartan utgör drygt 24 sådana block). Då övergången mellan blocken inte är perfekt så får ni ha överseende med det, det är snarare något som man fixar till mot slutet. Resten av världskartan är också gjord och uppdelad i provinser, fast kanske inte lika intressant att titta på.
Färger har här ingenting med terräng att göra och det som skiljer vatten från land är att dess gränser nästan alltid är linjer.

Det största problemet jag har med själva kartan förutom exporteringen är att hitta namn på allt, så på många ställen så kommer det att vara tomt tills vidare eller fullt med norra/östra/mm [någonting]. Frågan är väl då ifall Neogames har mer geografiska namn än man kan hitta på kartan (hur bra vore inte provinsnamn i Menon-Aun eller Forion)?

Aeon

Warrior

Kan man tänkta sig att magiska prylar följer med lyxvaror? Om man är beredd att forsla dyra prylar kan man slänga med någon enstaka magisk artefakt.

Gastono

Hero

Ett bra alternativ om man vill ha med det överhuvudtaget.
Dock så anser jag det inte nödvändigt.

Kaigon

Helmgast
För ett litet tag sen så påbörjade jag det gigantiska projektet att modellera Eons värld Mundana i spelet Europa Universalis 2 (av svenska Paradox Entertainment).
Det var RipperDoc som föreslog det i första hand och jag tänkte mest bara kolla hur stort intresset här på forumet är i övrigt.
Jag kommer nog även att återvända hit med frågor kring Mundana och hur man bäst kan generalisera saker för att få det att passa spelmotorn till EU2.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Några tankar

Några förslag:
Mellan Sung och Eumo, precis där vägen korsar floden på Mundanakartan, ligger en viktig handelsort som heter Mido. Jag föreslår att du trycker in en liten provins mellan de båda, och uppkallar den efter denna. Mido beskrivs på sidan 122 i Geografica Mundana.

De två stora, namnlösa provinserna i Tarkas, hade kunnat uppkallas efter två ruinstäder där: Ghalden i söder, och Tagh-Ozelik i norr. Den mindre namnlösa provinsen där ovanför borde uppkallas efter den jargiska staden Xanto som ligger där.

Den stora lilaröda provinsen söder om Cai hade kunnat uppkallas efter Chahar, en ruinstad där i mitt Västlandenmanus.

Bergskedjan runt Belu heter Himmelsbergen.

Floden som går i en båge runt de bergen heter Urad-Them, någon av vildmarksprovinserna där i krokarna hade kanske kunnat heta så.

Området mellan Belu och Cai brukar kallas 'Vildlanden', någon provins där kunde kanske heta så i brist på bättre. Annars är där ren vildmark, skogsområdena i den på din karta gröna remsan mellan 'Chahar' och Summag bebos av mycket skumma kannibalstammar som mûhadinerna är livrädda för; om jag får tänka lite kan jag säkert komma på något passande mûhadinskt namn på det området.

De blå öarna som skymtar i kartans kant i havet längst i väster kallas Ansale-Idon av zhanerna, men om ödlefolket bor där nu har de nog ett annat namn på dem - om Ljusetsriddare ser det här kan han kanske uttala sig i frågan?

Slättmarkerna i norr kunde kanske delas i de östra och de västra raunslätterna, Kagamarken, etc, eller delas in efter de olika hordernas domäner - det finns en karta över dem i Barbarer och Människofolk. De västra raunslätterna kunde annars vara den stora, odöpta blå provinsen norr om Adarl. Eller så hade det området kunnat uppkallas efter bergskedjan Kupikarbergen, som ligger där - återigen, se Barbarer och människofolk.

Är inte länder med väldigt få provinser väldigt, väldigt lätta att erövra? Colonan kunde gott ha flera provinser, tycker jag - där finns en hög ruinstäder (se kartan som bifogas med 'Consaber') man hade kunnat dra gränser efter - Astran, Ductus, med flera.

Området öster om Alarinn kallas 'Méaslätten' i något officiellt material, det vet jag. Där bor nån sorts elaka barbarer som det inte skrivits mer om än att de är barbarer.

'Jen' och 'Quaran' låter bättre än Norra och Södra Ziu, tycker jag - men jag tänkte kommentera de mûhadinska provinserna lite utförligare i ett svar på ditt inlägg mer specifikt angående det, nedan i tråden. Jag ska försöka skriva det idag - ursäkta att det dröjt typ en månad.

Nåja, det var några tankar så länge.

- Ymir, nanna kudde

Kaigon

Helmgast

Jag har fått exporteringen att funka och har nu (tror jag) en fungerande karta, så nu ska jag påbörja arbetet att fylla den. Ingen ny bild heller, men tänkte mest rapportera framgången. (Kartan går alltså att spela med, fast allt är tomt)

Lovykar

Veteran

Ber att å min spelgrupps vägnar få framföra de djupaste lyckönskningar åt herr initiativtagaren, samt en förhoppning om att någon dag, någonstans, på något sätt slutprodukten ska vara spelbar :gremsmile:

mean to say, good luck! Hoppas man får spela nån gång *dregel*

Kaigon

Helmgast

Gårdagens och dagens flit har gett följande.

Lite lösningar:
Alverna i sanariska alliansen är en nation, Learam har Alarinn, Henea vet jag inte riktigt än, det blir kanske blandat (mellan riktiga nationer och natives, exempelvis på Takalorr).
Dvärgarna har en nation för varje klan. Cirefalierna har en nation för varje koloni (tre, möjligen fyra om Colm behöver vara egen).

Kaigon

Helmgast
Re: Några tankar

Nu ska jag inte låta sån men det har nästa gått en månad, och det där området mellan Summag och Chahar skulle behöva ett namn... :gremwink:

Jag kommer tyvärr inte ha tillgång till Barbarer, vet inte hur jag ska lösa det, såvida jag inte kan be någon att scanna in eventuella kartor som finns åt mig.

Annars så har jag infört nästan alla dina förslag, och en Momolankarta vore väldigt bra (och även dina Mûhad-kommentarer).

/Zimmerman