Re: Några tankar
Några förslag:
Mellan Sung och Eumo, precis där vägen korsar floden på Mundanakartan, ligger en viktig handelsort som heter Mido. Jag föreslår att du trycker in en liten provins mellan de båda, och uppkallar den efter denna. Mido beskrivs på sidan 122 i Geografica Mundana.
De två stora, namnlösa provinserna i Tarkas, hade kunnat uppkallas efter två ruinstäder där: Ghalden i söder, och Tagh-Ozelik i norr. Den mindre namnlösa provinsen där ovanför borde uppkallas efter den jargiska staden Xanto som ligger där.
Den stora lilaröda provinsen söder om Cai hade kunnat uppkallas efter Chahar, en ruinstad där i mitt Västlandenmanus.
Bergskedjan runt Belu heter Himmelsbergen.
Floden som går i en båge runt de bergen heter Urad-Them, någon av vildmarksprovinserna där i krokarna hade kanske kunnat heta så.
Området mellan Belu och Cai brukar kallas 'Vildlanden', någon provins där kunde kanske heta så i brist på bättre. Annars är där ren vildmark, skogsområdena i den på din karta gröna remsan mellan 'Chahar' och Summag bebos av mycket skumma kannibalstammar som mûhadinerna är livrädda för; om jag får tänka lite kan jag säkert komma på något passande mûhadinskt namn på det området.
De blå öarna som skymtar i kartans kant i havet längst i väster kallas Ansale-Idon av zhanerna, men om ödlefolket bor där nu har de nog ett annat namn på dem - om Ljusetsriddare ser det här kan han kanske uttala sig i frågan?
Slättmarkerna i norr kunde kanske delas i de östra och de västra raunslätterna, Kagamarken, etc, eller delas in efter de olika hordernas domäner - det finns en karta över dem i Barbarer och Människofolk. De västra raunslätterna kunde annars vara den stora, odöpta blå provinsen norr om Adarl. Eller så hade det området kunnat uppkallas efter bergskedjan Kupikarbergen, som ligger där - återigen, se Barbarer och människofolk.
Är inte länder med väldigt få provinser väldigt, väldigt lätta att erövra? Colonan kunde gott ha flera provinser, tycker jag - där finns en hög ruinstäder (se kartan som bifogas med 'Consaber') man hade kunnat dra gränser efter - Astran, Ductus, med flera.
Området öster om Alarinn kallas 'Méaslätten' i något officiellt material, det vet jag. Där bor nån sorts elaka barbarer som det inte skrivits mer om än att de är barbarer.
'Jen' och 'Quaran' låter bättre än Norra och Södra Ziu, tycker jag - men jag tänkte kommentera de mûhadinska provinserna lite utförligare i ett svar på ditt inlägg mer specifikt angående det, nedan i tråden. Jag ska försöka skriva det idag - ursäkta att det dröjt typ en månad.
Nåja, det var några tankar så länge.
- Ymir, nanna kudde