Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag har gått och funderat på det här ett bra tag. Borde man inte ta och på ren fanbasis ta och revidera gamla Ereb Altor för att få en värld som har en aning mer sammanhang och konsekvens, utan att för den skull tappa den gamla Drakar och Demoner-känslan (och nu kommer säkert en massa stofiler att hävda att den riktiga gamla DoD-känslan kommer från Spindelkonungens pyramid eller liknande, men de är inte målgruppen)? Tanken kommer framför allt från Trakorienboken, vilken till skillnad från övriga produkter till Ereb Altor visar upp en kultur som faktiskt känns intressant och nyskapande och inte enbart är en fantasyfierad ripp av medeltida Europa (modell Kardien och Zorakin). Så varför inte omarbeta resten av Ereb Altor i samma anda?
Följande är några av de förändringar jag har tänkt mig, men om fler vill vara med och arbeta kan de ju komma med egna idéer:
Cereval kan gott få vara kvar som det är. Trollen, drakmästarna och månsilvret är intressant och häftigt.
Fjärran kontinenter kan givetvis vara kul att kartlägga. Soluna är ju redan utforskad (Endyamon kan säkert utveckla vad han har för idéer idag, och ifall dessa skiljer sig från det som finns skrivet), men varför inte kolla in Akrogal och Samkarna?
Främmande raser vill jag behålla, det är ju fortfarande Drakar och Demoner. Dock vore det bra med ett litet klargörande om vilka raser som finns var, smat en upprensning i de olika varelser som under mer än tio års ganska oorganiserat modulskrivande tillkom.
Kasenu, det där barbarriket norr om Kardien, vill jag piktifiera. Varför? Jag gillar Howard, och landet råkar ligga på ungefär rätt plats. Givetvis får det hela modifieras lite, men grundidén med pikter gillar jag.
Kulturerna får rent generellt modifieras lite. Vill jag spela viking eller västeuropeisk riddare spelar jag Viking eller Västmark, inte grovhuggna kopior. Jag ser gärna mer främmande inslag i kulturerna, så att man inte direkt kan säga "Jorduashur = Skandinavien" eller liknande.
Lysande Vägen kan närmas till den variant som beskrivs i Sinkadus nr 3, med en mer återfödelseorienterad teologi som inte är en direkt kristendomsripp. Varför? För att få in en mer exotisk och främmande känsla i en religion som annars enbart är en pappkuliss av katolsk kristendom.
Nidland kan gott revideras lite så att det inte enbart blir "onda araber slåss mot goda ljushyade alver och riddare". Visst kan landet fortfarande vara obehagligt, men det behöver inte vara så uppenbart mellanösternifierat i sin ondska (lönnmördarorganisationen Mizbollah, någon?).
Trakorien består. Det är ju en av de få moduler som verkligen ger Ereb Altor en unik känsla.
Östra halvklotet finns nog kvar, men jag tvivlar på att det finns någon kontakt med det, annat än med Kamsun och Jih-Pun. Annar kan det ju säkert vara roligt att blanda in Altors Baksida i mixen och göra nytolkningar av de kulturer som finns beskrivna där.
Dessa är mina idéer. Om ni har egna, kom med dem! Det kan säkert bli en mycket intressant värld!
Följande är några av de förändringar jag har tänkt mig, men om fler vill vara med och arbeta kan de ju komma med egna idéer:
Cereval kan gott få vara kvar som det är. Trollen, drakmästarna och månsilvret är intressant och häftigt.
Fjärran kontinenter kan givetvis vara kul att kartlägga. Soluna är ju redan utforskad (Endyamon kan säkert utveckla vad han har för idéer idag, och ifall dessa skiljer sig från det som finns skrivet), men varför inte kolla in Akrogal och Samkarna?
Främmande raser vill jag behålla, det är ju fortfarande Drakar och Demoner. Dock vore det bra med ett litet klargörande om vilka raser som finns var, smat en upprensning i de olika varelser som under mer än tio års ganska oorganiserat modulskrivande tillkom.
Kasenu, det där barbarriket norr om Kardien, vill jag piktifiera. Varför? Jag gillar Howard, och landet råkar ligga på ungefär rätt plats. Givetvis får det hela modifieras lite, men grundidén med pikter gillar jag.
Kulturerna får rent generellt modifieras lite. Vill jag spela viking eller västeuropeisk riddare spelar jag Viking eller Västmark, inte grovhuggna kopior. Jag ser gärna mer främmande inslag i kulturerna, så att man inte direkt kan säga "Jorduashur = Skandinavien" eller liknande.
Lysande Vägen kan närmas till den variant som beskrivs i Sinkadus nr 3, med en mer återfödelseorienterad teologi som inte är en direkt kristendomsripp. Varför? För att få in en mer exotisk och främmande känsla i en religion som annars enbart är en pappkuliss av katolsk kristendom.
Nidland kan gott revideras lite så att det inte enbart blir "onda araber slåss mot goda ljushyade alver och riddare". Visst kan landet fortfarande vara obehagligt, men det behöver inte vara så uppenbart mellanösternifierat i sin ondska (lönnmördarorganisationen Mizbollah, någon?).
Trakorien består. Det är ju en av de få moduler som verkligen ger Ereb Altor en unik känsla.
Östra halvklotet finns nog kvar, men jag tvivlar på att det finns någon kontakt med det, annat än med Kamsun och Jih-Pun. Annar kan det ju säkert vara roligt att blanda in Altors Baksida i mixen och göra nytolkningar av de kulturer som finns beskrivna där.
Dessa är mina idéer. Om ni har egna, kom med dem! Det kan säkert bli en mycket intressant värld!