Nekromanti [Promo] KULT: Divinity Lost - Utgåvorna presenteras

Staffan

Myrmidon
P.eLL.e;n157900 said:
Oavsett om sidantalet är 300, 400 eller 500 sidor så tycker jag priset är för högt. Det säger jag inte för jag inte har råd, men jag tycker 700+ kronor för den enklaste varianten av regelboken är för högt satt pris oavsett läckra illustrationer och värdens lyxigaste papper. Finns det något rollspel som är så dyrt i dagsläget i den tappningen; alltså oboxad hårdpärmsbok?
Onyx Paths jubileumsutgåvor av World of Darkness-böckerna ligger i det häradet och uppåt om du vill ha den vältryckta versionen (kallas "Hardcover color book (premium heavyweight)" på DTRPG) via Print-on-Demand. Werewolf 20 kostar 850 kr i det formatet, och Mage 20 975.

Monte Cooks Ptolus var väl den första som sprängde $100-vallen med en bok på nästan 700 sidor om en stad (alltså inte ett helt spel, utan en väldigt välskriven stads-sourcebook till D&D 3.5), och på den tiden var det "vanligt" tryck. Nu finns den också som PoD på Drivethru, och om man vill ha fancy-shmancy-versionen kostar det 1100 kr.

Så ja, 700 kr är dyrt, men inte oöverträffat. Det är på tok för mycket för mig som inte är så förtjust i Kult till att börja med, och än mindre förtjust i riktningen Helmgast tar det, men det är inte oskäligt för en välproducerad, tjock, och skitsnygg bok.

JJoghans

Regelknackare
Mmm, yikes. Visst är en tryckt bok att föredra, men knappast till det priset. Fan.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Staffan;n157912 said:
Onyx Paths jubileumsutgåvor av World of Darkness-böckerna ligger i det häradet och uppåt om du vill ha den vältryckta versionen (kallas "Hardcover color book (premium heavyweight)" på DTRPG) via Print-on-Demand. Werewolf 20 kostar 850 kr i det formatet, och Mage 20 975.

Monte Cooks Ptolus var väl den första som sprängde $100-vallen med en bok på nästan 700 sidor om en stad (alltså inte ett helt spel, utan en väldigt välskriven stads-sourcebook till D&D 3.5), och på den tiden var det "vanligt" tryck. Nu finns den också som PoD på Drivethru, och om man vill ha fancy-shmancy-versionen kostar det 1100 kr.

Så ja, 700 kr är dyrt, men inte oöverträffat. Det är på tok för mycket för mig som inte är så förtjust i Kult till att börja med, och än mindre förtjust i riktningen Helmgast tar det, men det är inte oskäligt för en välproducerad, tjock, och skitsnygg bok.
Ok, ja visst kan det vara så. Det som känns trist är att lägstanivån om man önskar den enklaste boken är en ganska lyxig bok för 700+ kronor. Det borde finnas någon nivå mellan pdf (ska visst finnas att backa) och "hard cover, full color, lyx paper, best in the world". Exempelvis soft cover för 399 spänn eller liknande.

Conan

انتفاضة
Kan tänka mig att pröjsa en 700, men är inte så himla sugen på att punga ut en bra bit till för att få ett spel med ett snyggt omslag.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Får man fråga hur det kommer sig att priset är så högt? Med tanke på att både Järn och Eons grundböcker gick på mellan €30-50 (utan att man lyxade till det med specialomslag osv) känns det ju ganska saftigt att behöva betala €70+ för Kults grundbok (utan lyxomslag) liksom.

Personligen kommer jag nog fortfarande crowdfunda men skulle vara intressant att veta.

Big Marco

Läskig
Angående priset på grundsettet så är det något vi tittar på och kan bekräfta efter samtal med leverantörer i morgon måndag. Vi är övertygade om att vi kan pressa ned priset rejält. Men som sagt - återkommer i morgon med definitivt svar.:)

Jimmy

The One Ringkvist
Evokee;n157934 said:
Kan tänka mig att pröjsa en 700, men är inte så himla sugen på att punga ut en bra bit till för att få ett spel med ett snyggt omslag.

Jag för en semi-kampanj för att man ska börja värdera rollspel som de borde. Fatta "krona per timme" man får i ett rollspel kontra mycket annan underhållning för samma peng. Jämför tvspel, biobiljetter, böcker, dvdboxar....

Visst är det ett rejält kliv uppåt i pris för ett grundset, men svenska rollspel är nog bland världens mest prisvärda i förhållande till den kvalite och innehåll man får för pengarna.

[/ off topic]

Big Marco

Läskig
Angående sidantal så vet detta inte i dagsläget pga layout inte är spikad, exakt bildkomposition inte är klar (men generellt kommer KULT: Divinity Lost att ha stora maffiga bilder), textmassan är inte slutredigerad (håller på just nu, där både rödpennan skickar darlings direkt till Inferno, och andra delar behöver kompletteras eller tillägg), texten är inte översatt till engelska ännu (vilket ökar volymen jmf med svenska). Det svenska manuset är i dagsläget runt 175,000 ord. Vilket borde ge ett spann på mellan 300-450 sidor.

Men som sagt, detta kan ändras då många faktorer ännu inte är fastställda, då det är nästan ett år kvar tills boken ska levereras (vi siktar på leverans i december i år).

CapnZapp

Myrmidon
Big Marco;n157962 said:
då det är nästan ett år kvar tills boken ska levereras (vi siktar på leverans i december i år).
Du menar att det är bara knappt 10 månader kvar?

;)

Sapient

Swashbuckler
Big Marco;n157984 said:
Ja, men att tänka "nästan ett år" ger mindre ångest. ;-p
Brytpunkten i stora skrivprojekt brukar för mig gå vid halvtid. Då brukar jag känna "jag har ju inte gjort någonting!" - oavsett om jag sitter med ett nästan färdigt manus eller ligger så mycket efter att tom utgivningen av Svenska Akademiens Ordbok framstår som en snabb affär.

Om jag inte ska drabbas av en alldeles för lång period av mental förlamning, med på följande ångest och överdriven prokrastrinering som följd, så gäller det att jag lyckas switcha "målbild" och tidsram fort nog.

Sen verkar jag iofs inte kunna fungera efter någon annan princip än att 80% av arbetet, görs under de sista 20% av tiden - oavsett om jag börjar i god tid eller inte. (När jag skrev min C-uppsats hade jag bestämt inlämningsdatum med handledaren en vecka senare, när jag bestämde mig för att skriva om 60% av texten. De delar jag hade skrivit i god tid, med framförhållning, tyckte jag inte längre dög...)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Big Marco;n157984 said:
Ja, men att tänka "nästan ett år" ger mindre ångest. ;-p

Nu är mina projekt rätt kortare, men i år insåg jag att jag typ inte gjort något på min Rotsystem-modul kring november-ish. Och Den ska tryckas i tid för Gothcon.

Ni har gott om tid.

Magnamund

Warrior
80 dollar är lite saftigt för en rollspelsbok men jag kommer definitivt köpa ett exemplar ändå. Jag får se hur det blir med eventuella add ons och specialutgåvor. Jag är sugen på dem men vet inte riktigt hur mycket pengar jag kan lägga ut eftersom sommaren närmar sig och jag måste spara inför årets utlandsresa.

Snygga omslag hur som helst.

Southmountain

Veteran
Ser riktigt bra ut. Allt fundat väldigt fort också.

Jag är lite besviken att add-ons först ska låsas upp med stretch goals innan de kan köpas. Varför inte bara öppna upp add-ons från början? Jag vill hellre se att stretchgoals används för att förbättra grundprodukten.

Magnamund

Warrior
Jag har bestämt mig trots tidigare inlägg om det saftiga priset. Såvida jag inte blir rånad vid bankomaten eller att nån hackar sig in på kontot och länsar det så får det bli 4 böcker. Min nuvarande pledge samt censurerade och ocensurerade omslaget plus utgåvan med det vita omslaget. Den är riktigt snygg.

Helmgast: Vad innebär Bible edition bland stretchgoalsen? Är det omslag med fejk läder eller nåt annat skoj?

Big Marco

Läskig
Magnamund;n159848 said:
Jag har bestämt mig trots tidigare inlägg om det saftiga priset. Såvida jag inte blir rånad vid bankomaten eller att nån hackar sig in på kontot och länsar det så får det bli 4 böcker. Min nuvarande pledge samt censurerade och ocensurerade omslaget plus utgåvan med det vita omslaget. Den är riktigt snygg.

Helmgast: Vad innebär Bible edition bland stretchgoalsen? Är det omslag med fejk läder eller nåt annat skoj?

Det är en utgåva av spelet helt i bibelformat.Med tunt papper, etc.

CapnZapp

Myrmidon
Magnamund;n159848 said:
Bible edition ... eller nåt annat skoj?
Varje exemplar du köper utlovas ge en kristen blodstörtning?

Nämenallvarligt, visst hade det varit episkt om Helmgast gett ut en ny upplaga av bibeln, fast subtilt omskriven så spelarna kan hitta bevis för illusionen i den...?

(Och innan jag blir bortsläpad av inkvisitionen: :))