Nekromanti [Promotion] Anders Lekberg som Årets Spelare?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Sverok delar ut ett pris årligen till en person som gjort viktiga insatser för spelhobbyn. Jag frågade i ircen om vi kanske skulle nominera någon (här) och Anders Lekberg kom upp som förslag.

Eftersom jag aldrig hade med honom att göra kanske vi kan hjälpas åt att bygga en nominering här i tråden?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har förstått att han gjorde mycket för att styra upp saker och underlätta för rollspelsproducenter, men jag har ingen koll på detaljerna kring det.

ChrilleT

Swordsman
Kände inte honom heller men man förstod hur inblandad han var i allt när många rollspelsutgivningar stannade upp efter hans tragiska bortgång. Skulle vara fint om han blir hedrad på något sätt.

Jimmy

The One Ringkvist
Björn Wärmedal;n116647 said:
Ingen som kände honom bättre som blev sugen på att hjälpa till med en nominering?

Jo. Kanske det, men det är också svårt på så många plan. Har försökt skriva ett sammanhängande svar två gånger nu men raderat.
Kanske är det inte tid nu.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det är inte ett tåg som går för evigt, så det finns ingen anledning att pressa fram något som känns konstigt och obekvämt. Bättre att låta sorgearbetet ta sin tid, i så fall.

anth

Vetefan
1. Tala med de han arbetade med. Jag vet att han arbetade med Gillbringarna för deras Western tvärnitade när han dog. Och så har jag för mig att han arbetade med Symbaroum. Vilka mer produkter/företag var han inblandad i?

2. Tala med de som spelade med honom. Jag har för mig att Stövelkatten och Basenanji var med i hans spelgrupp.

3. Tala med de som träffade honom i butiken och på konvent. Även om det var korta möten så är bilden ganska samstämmig.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tänker säga det rakt ut:

Ingen förnekar att Anders gjorde massor för vår hobby – men att nominera honom till Årets spelare just nu känns för mig som att nominera honom för att han dött.

Caligo

Swashbuckler
Dante;n117092 said:
Jag tänker säga det rakt ut:

Ingen förnekar att Anders gjorde massor för vår hobby – men att nominera honom till Årets spelare just nu känns för mig som att nominera honom för att han dött.
Om han förtjänar att bli årets rollspelare så spelar det väl ingen roll om han lever eller inte?

MattiasLejbrink

Swordsman
Caligo;n117099 said:
Om han förtjänar att bli årets rollspelare så spelar det väl ingen roll om han lever eller inte?
Jimmy kände vad jag förstår honom personligen, och om han säger att man kanske kan vänta tänker jag mig att alla andra kan tagga ner och låta saken bero?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jo, jag är benägen att hålla med Dante och Lejbrink. Jag är övertygad om att Lekberg förtjänar utmärkelsen, men det är ingen brådska.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fråga er själva – ärligt – om ni ens hade tänkt på att nominera honom om han fortfarande vore i livet.

Krille

Super Moderator
Dante;n117103 said:
Fråga er själva – ärligt – om ni ens hade tänkt på att nominera honom om han fortfarande vore i livet.
Hade jag vetat om att man kunde nominera så hade jag nog gjort det.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Hade jag vetat hur central han var i rollspelshobbyn hade jag utan tvekan gjort det. Däremot hade jag knappt hört talas om honom innan han dog, vilket är tragiskt på många olika sätt.

När jag fick nyhetsbrevet från Sverok där de efterfrågar nomineringar så kände jag mest att det vore kul om någon som gjort något för just rollspel vann, eftersom vinnarna hittills bara haft kopplingar till spelhobbyn i allmänhet och mer kopplingar till datorspel och e-sport. När jag efterlyste förslag i ircen var det just med det i åtanke - att hitta en person som gjort mycket för rollspelshobbyn.

Men som sagt, allt har sin tid och det är inte alls säkert att det här är rätt tid för en eventuell nominering av Anders Lekberg till Årets Spelare. Det kanske kommer vara det senare, eller aldrig. Så länge det känns som ett känslomässigt tveksamt beslut så tycker jag definitivt att det inte är det.

anth

Vetefan
Dante;n117103 said:
Hade han varit i livet och en tråd skapades om vem på forumet som gjort mest för spelhobbyn i år hade jag nog tänkt på honom.

Motfråga: finns det någon nu levande forumit som vi ska nominera?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
anth;n117109 said:
Motfråga: finns det någon nu levande rollspelare som vi ska nominera?
Fixed that for you. Den frågan kan nog med fördel brytas ut till en ny tråd, fö.

anth

Vetefan
Björn Wärmedal;n117110 said:
Fixed that for you. Den frågan kan nog med fördel brytas ut till en ny tråd, fö.
Det är ganska troligt att om vi väljer en forumit så är denne även en rollspelare.
Men priset är inte till årets rollspelare, utan till årets spelare (även om tidigare års spelare många gånger även varit rollspelare).
http://wiki.sverok.se/wiki/Årets_spelare

.113

Swashbuckler
Tänkte bara lägga in mina 5öringar(5 cent) som man inte alls säger men... Om man kollar på de tidigare årens utnämnda för det här priset så tänker jag väl spontant att jag inte kände till någon av dem vid namn heller även om jag känner igen Barda lite och vet att jag tyckt det va en kul grej för ungar osv. Men som sagt jag hade nog inte kunnat nämna någon vid namn.

Men, de har gjort grejer och uppenbarligen har Anders Lekberg gjort det också, vilket man märkte av på flera sätt vid hans bortgång. Det lilla jag läst om vad han verkat vara inblandad i tycker jag gör att priset absolut skulle kunna gå till honom.

Med det sagt så är det absolut så att det tyvärr bara kommit i fokus pga det som hänt och om det är rätt/bra att ge priset nu eller inte vet jag inte. Men att det skulle vara någon sorts "tröstpris" tycker jag inte verkar stämma.

Vet inte heller vem som bestämmer utnämningar men jag kan väl också tycka att det vore konstigt att ge det t.ex. nästa år, eller året efter det? Men det kanske bara är jag, men i år eller inte.

Sen kanske det finns någon annan som förtjänar priset mer just i år också, då är det väl så.