Nekromanti [Promotion/korrläs] [Nerver av stål] Du borde läsa mitt spel

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Kikar gärna på uppdaterad text, om sådan finnes. Har bara för mig att du hunnit trycka upp den?

Genesis

Ni dés ni maître
Uppdaterad text består bara av att jag korrigerat det som påpekats här i tråden. Kan ladda upp den senare, om ni vill, men skillnaderna är minimala. Och nej, det finns inget tryckt spel ännu.

2097

deleta mitt konto tack
Jag tycker om Baron Munchausen även om vissa saker i det är lite koko.
Det är ex vis så att det är större chans att vinna ju färre mynt man har i slutet men spelet presenterar mynten som något positivt. Spelet funkar som det är — att medvetet försöka göra sig av med mynten leder till vinst + att medvetet försöka göra sig av med mynten leder till bättre stories. Så, spelet har en bra match mellan vad spelmakaren vill och vad spelaren vill… om dom har fattat att mynt är pox. Om dom tror att mynt är bra, vilket är vad speltexten förleder en till, så… ja, det är missvisande. Men kanske har dom avsett detta som ett litet emergent easter egg.
Det är bra mycket vettigare mekaniskt än vad Penny For Your Thoughts är.

Så när den nya versionen av Baron Munchausen kom ut tyckte jag det var spännande; dom skulle ha mekaniken till lite andra settings längre bak i boken! Men. Nej. Alla dom nya settings var exakt likadana som huvudsettingen. Gonzoskrönor. Det var totalt bortslösade sidor. Att spela gonzoskrönor är inget fel, det är ju därför spelaren har plockat upp Baron Munchausen–spelet, men jag var nyfiken på att se om spelet kunde användas till något annat.

Att därför se ett story-spel i en seriös genre, som film noir, är välkommet. Nu när jag i den andra tråden [länk avsiktligen elided] lyckats skaka av mig den irrföreställningen om vad jag trodde Nerver av stål skulle vara.

Det är några småsaker som jag skulle vilja göra annorlunda.

Musiken:
Att det är jazz för tankarna till filmer som Dark City istället för 40-tals–filmer. Som du själv skriver i boken så var det inte så filmmusiken i dom där filmerna var. Skulle vilja testa det med filmmusik från eran istället. Jag tycker om jazz men risken blir att jag bara sitter och diggar istället för att spela; det känns som musiken kommer ta över för mycket med jazz. Igen, alla mina åsikter är läs-åsikter och jag har inte testat spelet än.

Hays:
Det faktum att ett i stort sett mushin-compliant spel kan ha en sån här typ av codex att förhålla sig till — förhålla sig till så pass mycket att det är ett av bara två undantag där berättandet får avbrytas — är jag väldigt pepp på. Redan nu är det det jag hittills lärt mig mest av i spelet. Känner att jag ska bli friare att bryta i CC när någon bryter mot stora blå boken (The Adventurer’s Guide to Zakhara).

Men. Hayskoden i sig är något jag ser som något jag inte tycker om. Jag hade läst mycket om den redan innan jag stötte på Nerver av stål. Det gäller både saker som att svarta och vita inte får bli kära och saker som att alla brottslingar kommer få sitt straff. Tycker detta är två helt olika saker — det ena är en social normering, det andra är (ja, jag vet att intentionen bakom allt i Hays är ju att vara sociala normeringar men i detta sammanhang är det främst) en plot-styrande normering. Men båda två är saker jag tycker gör spelet mindre lockande.

Jag har sett en handful noirfilmer och det är ju just pga att jag inte gillar det som jag inte har sett så många fler. Manlig huvudperson, den sociala normeringen osv.

Jag missade inte att det är meningen att brottas mot det med hjälp av rufsigt hår och “dricka te”. Men jag är bara inte så inne på det.

Sen undrar jag om det finns nån anledning till varför spelkorten är begränsade till just tre.
  • Slutledningsgränsen känns ganska rimlig att det är på tre.
  • Stad av skuggors känns som att tre är kanske för mycket
  • Att det bara går att köpa tre personer känns som alldeles för lite.

Om det inte är att avslöja för mycket designmetoder så är jag nyfiken på hur siffran tre hittades här. Analyserat filmerna? Speltestat?

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Genesis;n244166 said:
Uppdaterad text består bara av att jag korrigerat det som påpekats här i tråden. Kan ladda upp den senare, om ni vill, men skillnaderna är minimala. Och nej, det finns inget tryckt spel ännu.
Gör det!

Genesis

Ni dés ni maître
Håller helt med dig i kritiken av Munchausen!

2097;n244198 said:
Det är några småsaker som jag skulle vilja göra annorlunda.

Musiken
Ja, man kan ju såklart använda riktig filmmusik. Jag tycker att jazzmusiken ger direkta noir-vibbar, trots att den inte är autentisk, så det är därför jag kör med den. Stämningen vinner på det, tror jag. Men det är ju enkelt att ändra.

Som jag skriver i boken så uppmuntrar jag att strunta i Hays-koden om man vill, men tycker att man gärna kan köra med den första gången man spelar. Den är där för korrekt emulering och för att sätta fokus på problematiken istället för att sopa den under mattan. Men, som sagt, den är enkel att strunta i.

Sen undrar jag om det finns nån anledning till varför spelkorten är begränsade till just tre.
  • Slutledningsgränsen känns ganska rimlig att det är på tre.
  • Stad av skuggors känns som att tre är kanske för mycket
  • Att det bara går att köpa tre personer känns som alldeles för lite.

Om det inte är att avslöja för mycket designmetoder så är jag nyfiken på hur siffran tre hittades här. Analyserat filmerna? Speltestat?
Speltestat. Det är ganska lagom med tre. Möjligtvis att man skulle kunna nöja sig med två på Stad av skuggor, men det beror lite på speltiden. Man måste inte använda alla. Och det är inte alldeles för lite med tre klöverkort. Det beror lite på hur man använder dem. Alla personer som jobbar för Gyllene drömmar behöver inte köpas för klöverkort. Bara de personer som GDs spelare ska ha ensamrätt på att spela. Och, såklart rollpersoner. Det går utmärkt att ha andra som jobbar för GD, men hen får då leva med att andra spelare kan ta kontrollen över dessa personer i scenerna.

Borde nog förklara detta lite tydligare i texten.

Pilzefrau

hon/henne
Du skriver:
"Nu sätter spelet igång. Ni turas om att sätta scener. Den som sätter en scen väljer en jazzlåt som börjar spelas upp. Alla tystnar under de första sekunderna. Låten kommer att spelas igenom en gång och sedan tystna. Nu håller scensättaren en kort monolog där scenen introduceras. "

Ska alla vara tysta under de första sekunderna och därefter får scensättaren börja sin monolog, eller ska hela låten spelas medan spelarna är tysta? Jag tycker det är otydligt. Jag tror det är "låten kommer att" kontra "nu" som gör mig förvirrad – om monologen börjar efter låten, så skulle det vara tydligare med antingen "sen håller scensättaren..." eller "Låten spelas igenom en gång för att sedan tystna." "Kommer att" sätter tidspekaren på en punkt i början av låten, så att säga.

Pilzefrau

hon/henne
"Det var uppenbart att han dolde något, och jag tänkte inte ge mig förrän han gjorde det"
Jag tänkte inte ge mig förrän han gjorde vadå?

Pilzefrau

hon/henne
"Eftersom du inte har en egen rollperson får du ett mer övergripande direktörsansvar."
Direktörsansvar? Min första tanke är att det ska vara regissörsansvar, stämmer det? Om inte, vad innebär ett direktörsansvar – jag associerar till att leda ett företag mot maximal profit, eller möjligtvis en cirkusdirektör.

Genesis

Ni dés ni maître
Bra feedback, Pilze! Så glad jag blir att den här tråden återuppväcktes. Och ja, regissörsansvar, ska det såklart vara. Riktigt ful anglicism, där. :emb:

Pilzefrau

hon/henne
"Säg ”Bryt!” och, om nu scenen var så kort att den inte hann spelas färdigt, stoppa musiken."
Detta blir en lite lätt "garden path"-mening, iom att "den" verkar syfta på "scenen" innan det vid snubblandet på "musiken" framgår att det var dit det refererade. Föreslår en av:
"... om nu scenen var så kort att låten inte hann spelas färdigt..."
"Säg "Bryt!" och stoppa musiken, om nu scenen var så kort att den inte hann spelas färdigt."

"en censurkod även kallad Hayes-koden efter William H. Hays"
Hays eller Hayes?

"var ett tvunget tillägg för att han inte skulle komma undan med mordet, om än oavsiktligt, på sin kvinnliga reskamrat."
Eftersom "mordet" är i bestämd form väntar jag mig "det oavsiktliga" eller liknande, och "oavsiktligt" får mig att leta tidigare i meningen – menar du att han inte oavsiktligt skulle komma undan med det? Förslag
"var ett tvunget tillägg för att han inte skulle komma undan med att ha mördat sin kvinnliga reskamrat, om än oavsiktligt."
"var ett tvunget tillägg för att han inte skulle komma undan med att ha mördat, om än oavsiktligt, sin kvinnliga reskamrat."
(ingen av dem känns jättebra så du får kanske tänka vidare)

"Låt musiken fortsätta i bakgrunden (som vanligt ska låten spelas klart och sedan tystna) medan du börjar förklara spelet."
Vid det här laget är det visserligen extremt tydligt vad du faktiskt menar, men parentesen gör fortfarande meningen mer förvirrande och inte mindre: "spelas klart" antyder att det ska hända innan något annat får hända, vilket emotsägs med att den ska spela medan du förklarar. "(som vanligt ska du ordna så att musiken tystnar när den spelat klart)" kanske?

"Världen i lm noir kan vara"
Försvunnen ligatur