Vi på Helmgast uppskattar diskussionen, särskilt att den mestadels hållts on topic. Tack! Det är intressant och givande att se så många olika tolkningar av en omslagsbild. Jag kommer att kommentera på några av dem specifikt här nedan.
Det här ligger nära hur flera av oss tänker. Du är inte ensam, Doktor Laser.
Vi, som i majoriteten av Helmgast-gänget, att omslaget väl representerar KULT: Divinity Lost, dess värld och mythos. Världen och canon/mytologin har vuxit och uppdaterats rejält sedan den första utgåvan av Kult från 1991 - det som var provokativt och skrämmande då, är med nödvändighet inte det idag. Vi har tänkt mycket på vad som är kärnan av Kult - vilka människorna är, hur Illusionen drabbar oss, och kampen mellan Arkonter och Dödsänglar. Teman som var kittlande 1991; djävulsdyrkan, BDSM, och religion, har inte samma sprängkraft idag. Nu är Illusionen förstärkt av Internet, narcissism, katt-videor, Like-samhället, och begäret efter den perfekta ytan. Men det är fortfarande en värld där människan begår onda dåd, straffas av sadistiska fångvaktare och flyttas till personliga purgatorium av Infernos prästeskap - nefariterna.
En annan tolkning av bilden är att vi ser en änglavarelse i Metropolis, med synen förmörkad och bländad av Illusionen. Och hon lider – blöder - under oket. Tiphareths makt fjättrar henne. Men hon börjar långsamt nå ett uppvaknande, hon har kämpat och klöst sig framåt, ett av fjättren har brustit, hon stiger uppåt, mot uppståndelsen, för att på sikt återta sin förlorade gudomlighet.
Det finns flera andra tolkningar, som exempelvis att det är Demiurgen vi ser. Och, i så fall, är det den gamle eller är det en ny?
Du har helt rätt i att vi absolut inte ville ha ett action-omslag, med Uzis eller AK-47. Det finns gott om plats för den typen av spel ändå inom pärmarna. Vi har valt att flytta fokuset till ett annat plan inom mythoset, till det fundamentala, mer filosofiska, i KULT: Divinity Lost.
BDSM och bondage as such känns väldigt Kult anno 1991. Vi ville inte ha det som fokus då vi vill visa något annat av spelet med vår vision av Kult. Givetvis finns den typen av sex du beskriver med i spelet, men den är inte lika in your face som i tidigare utgåvor. Snarare har andra typer av sex seglat upp för att fastna i blickfånget. Synen på vad som är chockerande när det gäller sex har "utvecklats" på 25 år. Internet har flyttat gränsdragningarna rätt rejält, med custom fantasy webcam-shows, consensual rape clubs, eller bimbofiering.
Vår tanke och målsättning var aldrig att ha ett omslag "att runka till". Detta kanske var mer intressant i en tid innan Pornhub låg 2 sekunder bort?
Detta tycker vi är en intressant tolkning! Vi gjorde inte den dominerande sexuella kopplingen själv. Vi var ute efter skrämmande, majestätisk, sensuell med en krydda sexigt när vi valde omslag. Begreppen du listar är sunkiga men har ändå en plats i Kults mörka och sjuka värld. Dom är några av många byggstenar Illusionen är skapad av. Och vilka spelare och rollpersoner kan konfrontera och bryta ned, för att nå upplysning. Grundregelboken tar upp begreppen du listar och belyser dem och problematiserar dem. Vi uppmanar gärna deltagare kring spelbordet att själva beakta och reflektera över den skrämmande värld som presenteras – och som är en spegling av vår egen skrämmande värld.
Vi kommer att erbjuda flertalet varianter av omslag under Kickstartern för olika utgåvor av spelet. Vissa av dem är vissa betydligt mer stilistiska medan andra är nästan helt enfärgade.
Tack för uppskattningen och förtroendet. Vi hoppas att även om omslaget inte uppskattas av alla, att några av dem i alla fall ger själva spelet en chans - don’t judge a book by its cover.
Tack för dina tankar. Vi har tänkt så här - mänskligheten i vårt förgyllda fängelse i Elysium är passiviserad – vi har glömt bort vår gudomlighet. Jämfört med vår tid före det att Demiurgen fångade oss så är vår existens numera avtrubbad, uttråkande, och slö. Vår agens är förtryckt.
Vi gillar verkligen analogin med "Matrix möter Hellraiser", mycket passande. Din tolkning verkar ta sig grund i en liknande vi har haft under utvecklingen av spelet och dess mythos. Hinner vi fånga vår gudomlighet innan våra nuvarande veka kroppar vittrar sönder och våra själar återföds i nytt svagt kött?
Det tycker vi är en passande jämförelse. Vi bestämde oss tidigt att vi inte bara ville ge ut en nytryckning av de gamla utgåvorna. Ni fans, och Kult-spelare worldwide, förtjänar mer än så. Vi har suttit ner och destillerat essensen av Kult och dess mythos, och tagit fasta på vår förlorade gudomlighet och de frågor som spann ur detta. Vilket ledde oss till infallsvinklar för att göra dessa frågor intressanta i spel, utan att tappa Kults själ i form av ett gory skräckrollspel med blod, slem, slidsekret, sperma och kapade kroppsdelar.
Vi uppskattar all er feedback och de nyvunna insikter er konstruktiva kritik har gett oss, och kommer att hålla det i åtanke för framtida illustrationer och omslag till expansioner till KULT: Divinity Lost. Tack igen.