Jag vet inte om någon annan har påpekat detta i tråden (har läst mycket i tråden, men inte allt)... men hon är faktiskt inte "fastkedjad". Det är krokar som hänger över toppen av hennes vingar.
Visst de håller ner henne... men temporärt skulle jag säga. För så himmla svårt skulle det inte vara att komma loss. Ett snabbt neråt ryck av vingarna, och sen svinga dom backåt eller frammåt för att svepa vingarna undan från fallande krokar... så är hon lös.
På det så har jag en känsla av att hon skulle bara kunna slita kedjorna till bitar utan problem. För om man tittar lite noga så ser man att hon redan har gjort det... 3 av kedjorna verkar fortfarande sitta kopplade till vad de nu än sitter fast i i dimmorna... men den fjärde, den längst till vänster, är avsliten. Man kan till och med se småbitar av en länkarna falla neråt. Vingen på den sidan är också höjd lite högre än vad den andra vingen är... vilket jag tolkar som att hon höjde den vingen just för att dra sönder en av kedjorna.
Sen så tolkar jag blodet på hennes fingrar som att hon har dödat någon, med sina bara händer. Man brukar ju inte precis ha blod på sina fingrar på det sättet i vanliga fall... åtminstone inte om man inte doppat det i en behållare med blod i... eller... som jag tolkar det... "doppat" sina fingrar i köttet på hennes offer (så att blodet finns runt hela fingret... i vanliga fall så kommer blod bara befinna sig på "insidan" av fingrar/händer, inte på ryggen av dem också, inte på det sättet i alla fall).
Det är från hennes händer (så hennes offer) som jag också då tolkar att blodet som rinner ner över hennes bröst, och ner över hennes "rustning" eller vad det nu än är, kommer ifrån. Jag tolkar inte det som att det är hennes blod, eller att blodet skulle komma från hennes bröst (som många antagligen tycker/tror). Det är någon annans blod. Inte heller ser det ut som att det är blod som komer från hennes ögon, det ser mer ut som att färgen från runt hennes ögon har runnit. Varför vet jag inte riktigt. Hon har kanske gråtit, varför vet jag inte heller... men kanske har hon förlorat någon som hon älskar, och de som har försökta fånga in henne är kanske de som orsakade det, så hon dödade någon av dem innan de slängde kedjade krokar om hennes vingar.
Så vad ser jag nä jag ser bilden? Jag ser någon som har lungt och sansat betänkt och observerat sin situation... jag ser någon som har precis bestämt sig för att aggera, och någon som har precis börjar aggera... inte i panik, inte i rädsla, och inte ur någon typ av svaghet... för jag ser någon som avger en... styrka... avger ett själförtroende... någon som har bestämt sig för att aggera... i sin situation. En person som känner att denne inte behöver i panik dra och slita i kedjorna för att försöka komma loss, eller vilt behöva fläkta med sina vingar för att komma loss från krokarna. Eller dra och slita i kedjorna till ingen nytta för den delen... för när hon drar i dem så KOMMER dom att spricka och gå sönder.
Det är vad jag ser när jag ser bilden. Och medan jag skrev detta inlägget så rent automatiskt bildades i min skalle ett scenario av vad som händer i bilden, och direkt efter bilden.
- - -
"Åh ni stackars satar... ni vet inte vem ni har att göra med!"
Första kedjan går sönder.
"Men oroa er inte..."
Nästa kedja brister.
"... ni kommer veta snart nog..."
De två sista kedjorna fallerar och brister.
- - -
Men visst... kanske lite onödigt att ha hennes bröst nakna. Men det är samma där som med det mesta jag ser i bilden när det gäller henne... det känns mer för mig som att det är hennes egna val av "klädsel"... inte som att någon annan har klätt henne i det, eller slitet en del av hennes kläder/rustning av henne.
Men jag kan ju ha fel... det är ju trotts allt bara en tolkningsfråga. För jag vet ju faktiskt inte vad de som beställde bilden, och sedan artisten meden denne målade bilden, hade i sina tankar när bilden blev till.
Slutligen. Jag har full förståelse för att man kan tolka bilden på ett negativt sätt, och det är ju inte som att man har fel igentligen... det är ju hur man tolkar det, och eftersom vi är alla olika så är det nästan omöjligt för folk att tolka något på samma sätt.
Jag har också full förståelse för de som kritiserar bilden. För att det kan bli väldigt tröttsamt för många att det just alltid verkar vara kvinnor som blir satta i ett negativt ljus. Att det är väldigt vanligt att kvinnor målas upp till att vara offer, play-things, objekt, kraftlösa, och allt vad det nu än kan vara... medan män oftast målas i ett helt annat ljus, styrka, de som agerar, etc.
Men med det sagt så tycker jag inte att sådana bilder inte får existera. Vad jag skulle vilja ha är att både män ock kvinnor målas i alla dess ljus, positiva, negative, och allt där i mellan och runt om kring... men att där finns någon typ av balans på det, att där inte är en betydande majoritet av det åt ena hållet eller det andra.
Och där, tyvärr, är vi inte än... men som jag sa i ett annat inlägg någonstans på forumet... jag tror att vi kommer komma dit, eller snarare... jag vet att vi kommer komma dit. Fler och fler människor kommer ta dessa tankar om
sann jämställdhet åt sig, det är helt enkelt bara ett faktum att det är vad som har hänt genom årens lopp, händer just nu, och kommer hända mer i framtiden.
Vi är på väg dit, vi behöver bara ge det tid till att hända... och så klart lite lätta puttar här och där för att se till att framfarten inte faller av.
Jaja... [/babble]