Magnamund;n153533 said:
Tittar vi på media, facebook, femen, offentlig amning som genererar äckel och hatkommentarer mm så ÄR nakna kvinnobröst fortfarande kontroversiellt. Hur kan någon missa det?
Ja, jag gillar omslaget och jag kommer köpa spelet. Har sett fram emot crowdfundingen länge och bidrar mer än gärna med en slant. Allra helst hade jag velat få en möjlighet att köpa även en svensktextad utgåva av spelet.
Go Helmgast!
=)
Jag tycker att det saknas lite motargument här faktiskt.
Fört och främst så tycker jag att kritiken som riktats mot omslaget varit både riktig, sansad och nyanserad. Den har inte bestått av moralism eller någon liknande pryd avsky för blottar kött. Faktum är att jag känner att mina argument helt ignoreras eller bemöts med skämt eller av just nämnda påhitt om någon slags bröstvårtshysteri.
Så jag känner mig tvungen att påpeka att:
FEMINISM HAR INGET MED MORALISM ATT GÖRA.
Personligen skulle jag nog betrakta mig som hedonist. Njutning, i åtminstone flera av dess former, är my poison. Och jag har verkligen inget emot nakna kroppar, oavsett kön.
Vad det här handlar om är något helt annat. Jag tror att jag får börja från början (och det här är mer allmänt riktat mot forumet):
Jag, och alla andra här i tråden (tror jag) har uttryckt uppskattning för bilden. Den är FÖRBANNAT snygg!
Det är vidare en fin homage till originalspelet.
Men nu kommer det.
Originalet föreställde en halvnaken man. Helmgast valde att byta kön på ängeln.
Så, vad är problematiskt med det? det reproducerar sexistiska normer. En maktlös halvnaken kvinna är liksom skolboksexemplet. Visst, det saknas en man som har fängslat henne. Vi har bara kedjor, och rent teoretiskt så kan det vara kvinnor som fängslat henne. Men, nu är man normen, så om inget annat sägs så utgår vi ifrån att den aktiva parten är en man (ja, det finns forskning på det).
Jag tycker att det är olyckligt att Helmgadt bytte kön på ängeln. Jag tycker att Kult ska provocera. Men jag set hellre att RIKTIGA moralister provoceras (därför jag nämnde Ecce Homo-utställningen).
Nu är inte den här bilden i sig fruktansvärd. Den blir BARA problematisk i en bredare kontext. Den kontexten kan vara "rollspelsomslag" eller "kvinnoporträtt" eller något annat, men i den kontexten så provocerar bilden bara genom att ytterligare befästa de normer som finns. Om något tycker jag att Kult ska vara normbrytare.
Så, jag, eller någon annan, kallar inte konstnären eller Helmgast för sexister, men de har, medvetet, gjort ett val som de visste att du skulle kritiseras för, och de har, ärligt talat, inte kommit med några övertygande argument om varför ängeln blev en kvinna.
Jag hoppas fortfarande att det kommer en cool twist på det här, för jag gillar Helmgast och Kult.
Och jag har inget emot nakna bröst.