Übereil;n153651 said:
Sexualisering påverkar män och kvinnor olika (på grund av mäns och kvinnors olika situation i samhället). Därmed så är det fullt möjligt att ena omslaget är oproblematiskt medan andra inte är det.
Übereil
Jag är en naiv jävel men jag trodde målet var att utradera hur olika kvinnor och män behandlas. Ska vi då förstärka att det är okey genom att säga "man får behandla män si men inte kvinnor som ska behandlas så"? Yes, I get it, vi är inte där än men ändock.
Antingen är båda okey eller så är båda fel, (med de ögon som du har idag, inte när du spelade Kult för första gången.)
Sen kan man hävda att det är sunkigt att ha en kvinna i offerställning på sin framsida, absolut. De kunde haft något helt annat, med tanke på hur brett rollspelet KULT är. Det hade kunnat vara en grupp människor som sitter i krama-sig-själv tröjor på ett sinnesjukhus, det kunde varit två personer som sitter framåtlutade i ångest över ett köksbord med halvdrucken sprit framför sig medan ett barn står i dörren till köket och gråter. Det kunde varit tusentals grejer som visat ångest, mörker, etc
Men kollar man på Helmgasts linje av produkter så är jag rätt trygg i min övertygelse att det här inte är människor som gör något annat överhuvudtaget än att skapa intressanta spelvärldar där alla karaktärer behandlas lika, både mekaniskt och i hur de beskrivs i miljön, oavsett kön, sexuall läggning, ras eller etnicitet.
Jag skulle se det här mer som en homage till KULTs gamla omslag, vilket det är mer eller mindre en exakt kopia av.
En ängel, halvnaken, som torteras.
Om det omslaget stör dig (allmänt användade av dig, som i, vem du nu än är) så är det helt okey, men sitt inte och dalta med att gamla KULT omslaget är coolt i samma andetag. Då är du en hycklare.