Nekromanti [Promotion] KULT: Divinity Lost - Omslaget avslöjat

Status
Not open for further replies.
1991 köpte rollspelare spel oavsett omslaget (och snackade sen om hur fult/snyggt det var), idag verkar allt hänga på just omslaget, Och då är de flesta rörande eniga om att det är bra gjort, men att det borde vara extra allt men inte just det där. Vill vi ha Kult har vi två omslag att välja på (kanske flera?), vill vi inte ha Kult får vi skylla på nåt annat.

Mundo

Myrmidon
Idag lärde jag mig att det är okey (Och coolt och edgy!) med en halv-naken muskel-man(ängel) som visar bröstvårtorna och torteras men det är fult med en halv-naken kvinna(ängel) som visar bröstvårtorna och torteras.

Jag tycker omslaget är skitsnyggt men så är jag ett jävla as och en gris också.

Cissi

Up to no good.
Gee... En kvinna som står och kråmar sig och smeker sig själv på brösten med ett sexigsug i ansiktsutrrycket och iklädd ingenting förutom ett tygsjok och nått som liknar en virgintrosa. Skickligt att lyckas fånga kroppsideal, obejtifiering, oskuldsmyt, tillgänglighet och damsel in distress all in one liksom. Bra jobbat. Kalla mig gärna moraliserande men det där var ganska värdelöst faktiskt. Även om bilden är vacker ur ett konstperspektiv.

Så, utmaning då. Star wars blir framskjutet ett halvår för att de behöver skriva in Ray mer i nästa film då publiken uppenbarligen vill ha mer Rey. Kan Helmagst tänka sig att ändra sin framsida för att faktiskt följa med utvecklingen och inte göra en U-sväng?

Mogger

Hipsteranka
Minimoni;n153623 said:
Om ängeln vore en man så hade Helmgast fått höra vilka mansgrisar de är för att inte porträtera en kvinna.
Ja, nu är ju inte omslag binära. De är inte antingen bra eller dåliga utan analyseras utifrån så som de ser ut. Det är möjligt att ett omslag utan aktiva kvinnor hade fått kritik. Sannolikt hade ingen kallat Helmgast för mansgrisar pga det eftersom det är just BILDEN vi diskuterar, inte personerna som ger ut spelet.

Oavsett vilket så hoppas jag inte att du försöker säga att "gnällers will be gnällers", eftersom det faktiskt förts fram argument som inte har bemöts.

Mogger

Hipsteranka
Voldstagg13;n153627 said:
1991 köpte rollspelare spel oavsett omslaget (och snackade sen om hur fult/snyggt det var), idag verkar allt hänga på just omslaget, Och då är de flesta rörande eniga om att det är bra gjort, men att det borde vara extra allt men inte just det där. Vill vi ha Kult har vi två omslag att välja på (kanske flera?), vill vi inte ha Kult får vi skylla på nåt annat.
Så man ska vara nöjd eller hålla tyst?

Mogger

Hipsteranka
Mundo;n153631 said:
Idag lärde jag mig att det är okey (Och coolt och edgy!) med en halv-naken muskel-man(ängel) som visar bröstvårtorna och torteras men det är fult med en halv-naken kvinna(ängel) som visar bröstvårtorna och torteras.

Jag tycker omslaget är skitsnyggt men så är jag ett jävla as och en gris också.
Men lärde dig inte varför, och det var synd.

Mundo

Myrmidon
Måns;n153637 said:
Men lärde dig inte varför, och det var synd.
Jodå.

Edit: Förtydligande.
Tycker du (du som i ingen nämnd ingen glömd, allmänt menat) gamla KULT-omslaget var coolt men tycker det nya är kass för att det är en kvinna som är offer istället för en man? Du är personifierieng av dubbelmoral.

Tycker du gamla var kass och tycker nya var extra kass för det sexualiserar en kvinna? Go on, nothing wrong.

Cissi

Up to no good.
Mundo;n153643 said:
Jodå.

Tycker du (du som i ingen nämnd ingen glömd, allmänt menat) gamla KULT-omslaget var coolt men tycker det nya är kass för att det är en kvinna som är offer istället för en man? Du är personifierieng av dubbelmoral.

Tycker du gamla var kass och tycker nya var extra kass för det sexualiserar en kvinna? Go on, nothing wrong.

Tycker du att det finns en rimlig chans att man får en möjlighet att utvecklas under tiden som har gått mellan gamla och nya kult och därför kan tycka att något är sunkigt idag som man inte tyckte när man spelade det första gången? Gäller alla spel.

Übereil

Swashbuckler
Mundo;n153643 said:
Jodå.

Sexualisering påverkar män och kvinnor olika (på grund av mäns och kvinnors olika situation i samhället). Därmed så är det fullt möjligt att ena omslaget är oproblematiskt medan andra inte är det.

Übereil

Mundo

Myrmidon
Cissi;n153647 said:
Tycker du att det finns en rimlig chans att man får en möjlighet att utvecklas under tiden som har gått mellan gamla och nya kult och därför kan tycka att något är sunkigt idag som man inte tyckte när man spelade det första gången? Gäller alla spel.
Ja såklart. Jag syftade mer på "om du idag tycker gamla Kult omslaget är coolt".

mårten1

Swordsman
Kollade upp den tidigare bilden då jag själv inte spelat något av kult och det känns lite som att fokus ligger lite olika på dem. Den gamla är som sagt en man, dock helt upphängd och en hel del torterredskap runt omkring.
Den nya en kvinna som... jag vet inte, är fastspänd jovisst men mera sexualiserad än mannen som torteras på omslag ett.
Sedan tycker jag nog ingen av bilderna är direkt tilltalande men så tror jag inte Kult är något rollspel för mig :D

Ps. Håller med dig Ubereil Ds

Nu tillbaka till Lurker status

Mogger

Hipsteranka
Mundo;n153643 said:
Jodå.[/URL]

Det måste innebära att du tror på en allomfattande moralisk princip. Det får du gärna göra, men när du dömer andra utifrån din moral så innebär det inte att de på något objektivt plan har fel. Det innebär endast att du dömer människor utifrån din moraliska övertygelse.

Dessutom är det ett ad hominem-argument.

Måns;n153635 said:
Så man ska vara nöjd eller hålla tyst?
Jag tröttnade bara på att precis allt verkar hänga på omslaget. Visst. det är det som är presenterat i tråden, men allt jävla negativt skit hela jävla tiden...jag är trött, jag borde inte skriva, men kanske kan en ny tråd ta hand om det som inte behöver vara här?

Eksem

Champion
Mundo;n153643 said:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbelmoral"]Jodå.[/URL]

En tankeövning: Om denna hypotetiska personifiering av dubbelmoral, faktiskt inte hade dubbel moral, hur tror du denne skulle resonera? Vad är det som gör att denne person upplever det ena omslaget som ett problem och inte det andra? Som övning i att sätta sig in i hur andra tänker.

Mundo

Myrmidon
Übereil;n153651 said:
Sexualisering påverkar män och kvinnor olika (på grund av mäns och kvinnors olika situation i samhället). Därmed så är det fullt möjligt att ena omslaget är oproblematiskt medan andra inte är det.

Übereil
Jag är en naiv jävel men jag trodde målet var att utradera hur olika kvinnor och män behandlas. Ska vi då förstärka att det är okey genom att säga "man får behandla män si men inte kvinnor som ska behandlas så"? Yes, I get it, vi är inte där än men ändock.

Antingen är båda okey eller så är båda fel, (med de ögon som du har idag, inte när du spelade Kult för första gången.)

Sen kan man hävda att det är sunkigt att ha en kvinna i offerställning på sin framsida, absolut. De kunde haft något helt annat, med tanke på hur brett rollspelet KULT är. Det hade kunnat vara en grupp människor som sitter i krama-sig-själv tröjor på ett sinnesjukhus, det kunde varit två personer som sitter framåtlutade i ångest över ett köksbord med halvdrucken sprit framför sig medan ett barn står i dörren till köket och gråter. Det kunde varit tusentals grejer som visat ångest, mörker, etc

Men kollar man på Helmgasts linje av produkter så är jag rätt trygg i min övertygelse att det här inte är människor som gör något annat överhuvudtaget än att skapa intressanta spelvärldar där alla karaktärer behandlas lika, både mekaniskt och i hur de beskrivs i miljön, oavsett kön, sexuall läggning, ras eller etnicitet.

Jag skulle se det här mer som en homage till KULTs gamla omslag, vilket det är mer eller mindre en exakt kopia av.
En ängel, halvnaken, som torteras.

Om det omslaget stör dig (allmänt användade av dig, som i, vem du nu än är) så är det helt okey, men sitt inte och dalta med att gamla KULT omslaget är coolt i samma andetag. Då är du en hycklare.

Cissi

Up to no good.
Mundo;n153654 said:
Ja såklart. Jag syftade mer på "om du idag tycker gamla Kult omslaget är coolt".

Fast jag tycker gamla Kult är ballt. Vet du vad skillnaden för mig är, det är precis det som Mårten nämnde ovan. Att på gamla kult är det en fastkedjad man som upphängd bland tortyrredskap verkar ha fått en break i sina plågor.
å det nya är det en kvinna som står och åmar sig och framställs som en vara. Hade hon varit upphängd med huvudet bakåtkastad och armarna uppdragna över huvudet i någon form av steglingsprocedur med blodet rinnande hade jag inte haft några problem med om hon varit spritt språngande naken. Det är inte faktumet att det är en halvnaken kvinna, det är HUR hon är porträtterad.

Mogger

Hipsteranka
Voldstagg13;n153662 said:
Jag tröttnade bara på att precis allt verkar hänga på omslaget. Visst. det är det som är presenterat i tråden, men allt jävla negativt skit hela jävla tiden...jag är trött, jag borde inte skriva, men kanske kan en ny tråd ta hand om det som inte behöver vara här?
Det är ok. För egen del upplever jag tråden som...lite märklig. En hel del cred till Helmgast och omslaget och en del analyser av omslaget som belyser en del...problematiska aspekter med det.

Jag hoppas som sagt fortfarande att det blir en cool twist på det här, men tills dess har vi, som du säger, bara omslaget att utgå ifrån.

Och för att parafrasera andra i tråden; vill man inte diskutera omslagets objektifierande aspekter så behöver man inte.

Status
Not open for further replies.