Nekromanti [Promotion] Odd Soot: Science Fiction på 1920-talet

clarence redd

FrostByte Books
Jag har länge grunnat på hur science fiction skulle kunna se ut på 1920-talet. Hur kan en alternativ historia formuleras för att mänskligheten skulle ha kunnat ta sig till andra stjärnor redan på 1920-talet? Och hur skulle utomjordiskt liv se ut för dåtidens betraktare?

Nu är jag färdig med mitt nya spel – Odd Soot – som utforskar de här frågorna. Genom att kombinera mystrielösande med det övernaturliga och flytta handlingen till 1920-talet, uppstår spännande berättelser i skärningen mellan Sci-Fi, Mystery och Weird.

Lanseringsdatum 8 oktober.

Här är en smygtitt på omslaget:

Attachments

clarence redd

FrostByte Books
Boken är på 270 sidor, cirka 20 i färg. Format: 216x216 cm. Kommer att finnas som softback och PDF.

clarence redd

FrostByte Books
Kul att du gillar det! Jag kommer att skriva lite de närmaste dagarna om hur designprocessen har sett ut just för utomjordingarna.

Nässe

Myrmidon
Snyggt! Hur ska man tolka namnet, Odd Soot? (Som ligger riktigt bra i munnen)

zonk

muterad
Vad är andemeningen eller tanken bakom namnet? Håller med Nässe om att det rullar av tungan.

clarence redd

FrostByte Books
Betting är inte en del av temat, tyvärr.

Namnet kommer från det största hotet i spelet, en interstellär pest som kallas The Soot. De första tecknen på sjukdom är just ’odd soot-like markings on the skin.’ När de sotsvarta märkena sprider sig blir de smittade alltmer oempatiska och får ett onaturligt intresse för maskinell magi och uppfinningar. De samarbetar med varandra men ingen osmittad förstår deras mål, utan de framstår som vansinniga groteskerier.

The Soot har legat i dvala i 200 år, men sprider sig igen på 1920-talet - för första gången sedan mänskligheten tog steget ut i rymden i slutet av 1800-talet.

zonk

muterad
Ah, coolt! Å såväl utomjordingar som jordingar blir drabbade?

clarence redd

FrostByte Books
Ja, precis. Alla är lika inför Soten. Däremot reagerar de olika varelserna lite olika på smittan. Vissa dör fort. Hos andra driver det fram oetiska experiment för att hitta botemedel. Ytterligare några ruttnar innifrån.

zonk

muterad
Läskiga grejer! Diggar att det finns en makro-plot!

clarence redd

FrostByte Books
Jag vill bara flika in lite snabbt att webbsidan för Odd Soot ligger uppe nu. Där finns mer om världsbygget och några illustrationer.

http://www.frostbytebooks.com/odd-soot

När du ändå är där, kika på den halv-nya M-SPACE-sidan också. M-SPACE fortsätter att vara ett poppis alternativ för sci-fi. Och positiva kommentarer fortsätter att komma in:

'It's a fantastic book and exactly the bridge I needed between good sci-fi and BRP/D100 systems.
Stephanie McAlea, Stygian Fox (utgivare av bl.a. ‘The Things We Leave Behind’ till Call of Cthulhu)​

När det gäller regler så använder Odd Soot grundreglerna Mythras Imperative, precis som M-SPACE - med ett antal tillägg för att skapa rätt inriktning och drivkrafter.

clarence redd

FrostByte Books
Nu finns det ett 28-sidigt utdrag ur Odd Soot att ladda ner:

http://odd-soot-preview.strikingly.com/

PDF:en innehåller introduktionen till spelet, en stjärnkarta från 1920-talet, exempel på utomjordingar och en del annat. Plus en länk för att ladda ner intro-äventyret The Wayward Patient gratis.

Läs om designprocessen bakom utomjordingarna och spelet här:

My Graphic Frankenstein Method for Genuine Aliens

Utomjordingen nedan är en l’sesenaugh, bosatt i The Sinking City på planeten Sisymbrium.
De fungerar bland annat som beskyddare och bibliotekarier på The Dream Library.

Attachments

Nässe

Myrmidon
Oj, i helvete. Har inte hunnit läsa från A till Ö men jag tror fan jag är kär. Ser ju riktigt fett ut! Hur ska du släppa det, kickstarter eller lulu, eller hur blir det?

luddwig

Lawful evil
Jag vet att Odd Soot nämnts tidigare här på forumet och minns att jag genast tyckte att det lät intressant. Dagens smakprov förstärker det intrycket. Verkligen en rolig och annorlunda vinkling på science fiction, och ett världsbygge som jag tror att min spelgrupp skulle älska. Om reglerna också skulle falla dem i smaken törs jag inte uttala mig om. Jag är nämligen inte bekant med Mythras, men jag har för mig att det är en modern variant av BRP. I så fall kan det funka för gruppen så länge reglerna inte är alltför pilliga.

clarence redd

FrostByte Books
Tack, båda två! Jättekul att höra.

Jag släpper det på DriveThruRPG både i färgtryck och som PDF. Gratis PDF medföljer när man köper den tryckta versionen. Tryckningen sker i England och USA.

SF-Bokhandeln tar troligen in några stycken också.

Och det är helt riktigt att Mythras är en modern version av BRP. Odd Soot baseras på Mythras Imperative, alltså den avskalade varianten utan krusiduller.