Nekromanti [Promotion] Skymningshavets gåtor som PDF

Jimmy

The One Ringkvist
Kul!
För dig med spridning, men varför i hela världen har jag backat den via en Kickstarter?

luddwig

Lawful evil
Jimmy;n218137 said:
...men varför i hela världen har jag backat den via en Kickstarter?
Det är en fråga även jag har ställt mig, och som jag tänker påminna mig själv om nästa gång Riotminds kommer med en Kickstarter.

I övrigt ser jag fram emot att läsa, och förhoppningsvis även spela, Skymningshavets gåtor.

Vimes

Sillkung
Har inte Skymningshavet funnits som gratis PDF hos Riot ganska länge (innan nyår iaf)? Eller missar jag något?

För övrigt är Skymningshavets gåtor riktigt bra, och tveklöst det bästa med DoD16. Hoppas på fler liknande moduler!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vimes;n218151 said:
Har inte Skymningshavet funnits som gratis PDF hos Riot ganska länge (innan nyår iaf)? Eller missar jag något?

För övrigt är Skymningshavets gåtor riktigt bra, och tveklöst det bästa med DoD16. Hoppas på fler liknande moduler!
Jag har börjat skissa på en skogskampanjbok, vagt inspirerad av Torshem, Siste Mohikanen och ryska taigan. Ändlös skog genomkorsad av floder, "pseudoslaviska" människobyar, alvbosättningar, orchnästen, dvärggruvor, människoätande mantikoror, samt rykten om drakar och andra märkligheter. Omfång och utformning torde likna Skymningshavets gåtors. Och givetvis med några av Gustaf Gadds finurliga äventyrsplatser.

Jimmy

The One Ringkvist
Osbjer;n218149 said:
Det var ju ett stretchgoal. Hade inte tillrockigt många backat hade det inte blivit något.

/j

Sant. Då hoppas jag att Herr Blixt - som jag hyser största respekt för - fick ta största delen av de 275 000kr som de 'strechgoalsen' innebar.
En grej med att vilja uppnå stretchgoals är ju att lägga labbarna på något unikt. Det blev det iofs i slutänden, men inte som någon väntat sig.

Lightshy

Hero
Mekanurg;n218155 said:
Jag har börjat skissa på en skogskampanjbok, vagt inspirerad av Torshem, Siste Mohikanen och ryska taigan. Ändlös skog genomkorsad av floder, "pseudoslaviska" människobyar, alvbosättningar, orchnästen, dvärggruvor, människoätande mantikoror, samt rykten om drakar och andra märkligheter. Omfång och utformning torde likna Skymningshavets gåtors. Och givetvis med några av Gustaf Gadds finurliga äventyrsplatser.
Och Karkioner, det här spelet behöver definitivt mer Karkioner!

Leon

Leo carcion
Mekanurg;n218155 said:
Det här låter väldigt mäktigt. Lite löst flygande inspiration för beskådande:

- Gamla DoDs Blodsalver finns - fast som en 'icke-ond' men konservativ 'vanlig' alvkultur bosatt i förestenade ekar. En blandning and Monster och Män's blodsalver och Tolkiens Nargothrond.

- Människobyar kan vara i) klungor av jordhålor och halv-nedgrävda torvhus, ii) pålade träskringbyar med pallisad, iii) Crannochbyar.

- En fågel fenix/ercinee/eldsfågel som lyser upp skogsmörkret

- Uroxar och vildhästar. Pansarhäst? Kanske krokgädda och mammut?

- Torvdvärgar! Det går ju inte att ha en dvärggrotta utan svarttorv för masugnarna och malt och råg för öl och bröd. Torvdvärgar är lumpna ytdvärgar som vallar suggor och bor i jordhålor och gryt vid bergens fötter.

Det här påminner mig om att jag inte har lagt tillräcklig tid på att beskriva skogsmörkrets faror i min BoL hack om folkvandringstidens Mörkved.....

Mekanurg

Peter;n218200 said:
Det här låter väldigt mäktigt. Lite löst flygande inspiration för beskådande:

- Gamla DoDs Blodsalver finns - fast som en 'icke-ond' men konservativ 'vanlig' alvkultur bosatt i förestenade ekar. En blandning and Monster och Män's blodsalver och Tolkiens Nargothrond.

- Människobyar kan vara i) klungor av jordhålor och halv-nedgrävda torvhus, ii) pålade träskringbyar med pallisad, iii) Crannochbyar.

- En fågel fenix/ercinee/eldsfågel som lyser upp skogsmörkret

- Uroxar och vildhästar. Pansarhäst? Kanske krokgädda och mammut?

- Torvdvärgar! Det går ju inte att ha en dvärggrotta utan svarttorv för masugnarna och malt och råg för öl och bröd. Torvdvärgar är lumpna ytdvärgar som vallar suggor och bor i jordhålor och gryt vid bergens fötter.

Det här påminner mig om att jag inte har lagt tillräcklig tid på att beskriva skogsmörkrets faror i min BoL hack om folkvandringstidens Mörkved.....
Blodsalver -- nej, jag nöjer mig med skogsalver
Människobyar -- ja, det blir varierande design.
Fenix -- kanske
Uroxe -- ja
Vildhäst -- nej (stäppdjur)
Pansarhäst & krokgädda -- nej, det är inte Mutant
Elefantdjur -- ja, i någon form, till exempel amebelodont eller mastodo
Torvdvärgar -- nej. Men det kommer att bli en del om dvärgarnas olika yrken och roller i samhällena.

Leon

Leo carcion
Mekanurg;n218285 said:
Pansarhäst & krokgädda -- nej, det är inte Mutant
Palinorisk Pansarhäst, s.38 Del 1 Kampanj, Monsterbox

Mekanurg

Peter;n218291 said:
Palinorisk Pansarhäst, s.38 Del 1 Kampanj, Monsterbox
Hmm, det var efter min tid hos Äspel. Nej, den är inte aktuell. Jag skriver hellre om enhörningar.

Leon

Leo carcion
Mekanurg;n218295 said:
Hmm, det var efter min tid hos Äspel. Nej, den är inte aktuell. Jag skriver hellre om enhörningar.

Nej, jag trodde inte jag skulle övertyga dig. Ser fortfarande fram emot att se vad det blir av det hela! :)

Mekanurg;n218155 said:
Detta låter riktigt lovande. Etableringen av en palissadomgärdad handelsstation vid någon av dessa floder kan ju utgöra en grogrund för alla möjliga slags äventyr i skogarna. Låt sedan skogarna vara mörka och hotfulla, med mystiska skogstjärnar och tjocka dimbankar som lömskt rullar ned från de omgivande bergen.

En ny varelse likt en wendigo skulle nog sitta som en smäck i de här omgivningarna:

https://unsplash.com/photos/pe1vEukaec8

https://unsplash.com/photos/OZdKEwDXXJU

https://unsplash.com/photos/8fcWFnO3ZyA

https://unsplash.com/photos/uVdZqcdEjkQ

https://unsplash.com/photos/nIMpbMMe5y4

https://unsplash.com/photos/SmhN4FejPFs