Mekanurg;n218155 said:
Jag har börjat skissa på en skogskampanjbok, vagt inspirerad av Torshem, Siste Mohikanen och ryska taigan. Ändlös skog genomkorsad av floder, "pseudoslaviska" människobyar, alvbosättningar, orchnästen, dvärggruvor, människoätande mantikoror, samt rykten om drakar och andra märkligheter. Omfång och utformning torde likna Skymningshavets gåtors. Och givetvis med några av Gustaf Gadds finurliga äventyrsplatser.
Det här låter väldigt mäktigt. Lite löst flygande inspiration för beskådande:
- Gamla DoDs Blodsalver finns - fast som en 'icke-ond' men konservativ 'vanlig' alvkultur bosatt i förestenade ekar. En blandning and Monster och Män's blodsalver och Tolkiens Nargothrond.
- Människobyar kan vara i) klungor av jordhålor och halv-nedgrävda torvhus, ii) pålade träskringbyar med pallisad, iii) Crannochbyar.
- En fågel fenix/ercinee/eldsfågel som lyser upp skogsmörkret
- Uroxar och vildhästar. Pansarhäst? Kanske krokgädda och mammut?
- Torvdvärgar! Det går ju inte att ha en dvärggrotta utan svarttorv för masugnarna och malt och råg för öl och bröd. Torvdvärgar är lumpna ytdvärgar som vallar suggor och bor i jordhålor och gryt vid bergens fötter.
Det här påminner mig om att jag inte har lagt tillräcklig tid på att beskriva skogsmörkrets faror i min BoL hack om folkvandringstidens Mörkved.....