Nekromanti [promotion] Tronspelet – en podd om Game of Thrones säsong 6

Mundo

Myrmidon
Okey, så snabbt till er innan ni spelar in avsnittet (om jag hinner).

Om vi bortser från Riverlands så var det Aryas storyline som var mest besvikande. Jag antar att ni själva redan undrar om Arya är från Krypton eftersom hon kan leka akrobat efter att ha blivit huggen i magen och om The Waif kanske är världens sämsta lönmördare som jagar folk med ett hånflin på öppen gata, dränkt i blod och med dragen kniv.

Men det är inte det jag stör mig mest på. Jag stör mig mest på att efter hon har dödat the Waif så gör hon följande...

a) Skär av hennes ansikte (det går bra, hon har en kniv)
b) Dränkt i blod lyckas hon smuggla ansiktet (innanför sina kläder? Jag såg ingen säck eller något...) genom halva staden, bort till templet.
c) Smyger in i templet (och källaren med den hemliga låsta dörren!) utan att bli upptäckt
d) Smyga sig fram på Jaqen (!!!) utan att han upptäcker henne

Vad är detta för skit-plot?! Och han bara låter henne gå?!

da_bohz

Swordsman
Jag tycker faktiskt att detta avsnittet bjöd på flera mysiga överraskningar och halvroliga wise-cracks från flera håll. Underhållande, men som sagt, mest menat för att preppa plotpoints för kommande avsnitt.

Aryas storyline var dock inte en av dem. Att den var så dålig tror jag har att göra med att serieskaparna vill förenkla GRRM's förhoppningsvis väldigt väluttänkta handling så att folk hänger med och förstår. Dessvärre blir avsnittet lidande och det känns bara som att man missar en hel del kopplingar som man annars hade njutit av. Troligtvis (förhoppningsvis) behöver vi inte se mer av henne förrän hon når White Harbor eller Winterfell.

Vad gäller The Hound tycker jag nästan det kändes för bra för att vara sant när han till slut hakar på Thoros och Myr och hans Brotherhood. Jag tycker det var en intressant utveckling, och jag hoppas det håller i sig. Förhoppningsvis träffar de Brienne också och låter henne vara med och leka också.

Det hade varit nice att se Bronn och Pod hänga lite mer med varandra. Gärna så Pod får ett par riktiga lektioner i hur man slåss så han har något att komma med när han ska besegra Night's King sen. Ja, för ni vet väl att Podrick Payne är Azor Ahai?

Intressant att Masters of Yunkai dök upp och började bomba staden redan nu. Eftersom nästa avsnitt troligtvis bara innehåller Battle of the Bastards / Bastardbowl och inga andra storybågar så antar jag att man kommer få se delar av fortsättningen av Meereen i säsongsavslutningen (The Winds of Winter).

Jag gillar twisten för Cersei på ett sätt, men dessvärre minskar chanserna för #Cleganebowl drastiskt.
Jag gillar den eftersom det troligtvis kommer innebära att hon bränner ner hela Sept of Baelor och råkar döda sin siste son. Typiskt jobbigt för klant-Cersei, men å andra sidan var ju Tommen lite småtaskig mot henne i det här avsnittet. Budet om deras sons död kommer troligtvis nå Jaime, vars känslor för Cersei förhoppningsvis blir till aska betydligt fortare än Sept of Baelor. Han borde sen söka sig norrut för att slåss mot WW, eller ännu hellre; starta en vingård på The Arbor tillsammans med Tyrion, eller ÄNNU hellre, strypa Cersei med sin guldhand.

--

Angående nästa avsnitt:
Med tanke på titeln och rollistan för avsnittet kommer det nog vara centrerat på en enda handling. Det kommer troligtvis medföra att vissa personer vi vant oss vid och som vi tycker om kommer dö på smärtsamma sätt. Det kommer troligtvis vara ett väldigt snyggt stridsavsnitt, men jag är ändå inte jättepeppad på det. Det borde inkludera följande:
* Jon underskattar Ramsay.
* Sansa och Davos försöker ge Jon tips inför striden, men han vill inte riktigt lyssna.
* Lyanna Mormont visar sig vara lika skicklig på att peppa trupper som hon är på att förhandla. Det kommer bli tydligt att hon skulle tagit över halva Westeros om hon varit typ 5 år äldre. Enligt böckerna är hon för övrigt lika gammal som Bran och Tommen.
* Knights of the Vale dyker upp lagom till att det börjar surna i gröten för Jon & gänget, precis som Rohans ryttare.
* Littlefinger underskattar Jon.
* Ramsay gör något vidrigt för att provocera Jon, typ katapultar Rickons huvud in i hans ledartält eller nåt.
Personer som har hög risk att dö under avsnitt 9: Rickon, Ramsay, Wun Wun, Thormund, Davos? (hoppas inte!),

Men frågan är om Jon och Ramsay kommer få göra upp, eller om Ramsay till slut flyr någonstans, låt oss säga till Pyke. Han och Euron skulle nog också göra ett "bra" team, tillsammans med Night's King och Master's of Yunkai typ. Och kanske The Mountain efter att han gått lös helt.

Dilandau

Myrmidon
LordTengel;n184737 said:
Tyvärr ett ganska tråkigt avsnitt, och the Waif gjorde sig inget vidare som terminator.

Jag skulle verkligen vilja se en fulltränad Faceless gå all in. Man vill ju veta vad de kan! Hur skickliga de är. Hur mycket magiska förmågor de har. Etc!

Jocke

Man med skägg
Mundo;n184720 said:
a) Skär av hennes ansikte (det går bra, hon har en kniv)
b) Dränkt i blod lyckas hon smuggla ansiktet (innanför sina kläder? Jag såg ingen säck eller något...) genom halva staden, bort till templet.
c) Smyger in i templet (och källaren med den hemliga låsta dörren!) utan att bli upptäckt
d) Smyga sig fram på Jaqen (!!!) utan att han upptäcker henne
Har du missat att hon just klarade sista provet för att bli en magisk superlönnmördare?

Dilandau

Myrmidon
Arfert;n184808 said:
Arya hade ju tränat med förbundna ögon och blind. Öppenbarligen hade Waif inte det.

Borde inte det vara det FÖRSTA man lär sig i magiska ninja-skolan? =)

Jocke

Man med skägg
gorillotaur;n184810 said:
Borde inte det vara det FÖRSTA man lär sig i magiska nina-skolan? =)
Arya har ju å andra sidan lärt sig fäktas av en mästarfäktande spanjor också, det har ju antagligen inte Wifi gjort.

LordTengel

Swordsman
gorillotaur;n184803 said:
Jag skulle verkligen vilja se en fulltränad Faceless gå all in. Man vill ju veta vad de kan! Hur skickliga de är. Hur mycket magiska förmågor de har. Etc!
Absolut! Det jag morrar mest åt är att hela Waifs attack framstod som en grundkurs i hur de inte borde arbeta... :rolleyes:

Mundo

Myrmidon
Har man erfarenhet av anime så vet man vad jag menar när jag säger att varje bit av dialog och scen med Bronn den här säsongen är filler, som fan. Jag skiter fullständigt i om Pod vill ta ett par bonus-levlar i rogue, det är liksom bara drygt att se han på kameran, för det är så mycket som ska hända i ett avsnitt och varenda sekund tar tid från det som är mer interessant är Bronn-filler.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Såååå trött på att Jamie är tillbaka på ruta ett. Jag ska döda hela världen för jag vill ligga med Cersei-stuket. Det är meningen han ska bränna hennes brev och skita i henne för han tycker att hon är skogstokig och deras relation är destruktiv. Serien har riktigt gjort en helomvändning med Jamie och hans story-arc.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Blackfish dör off-screen och hans vakter är totala idioter som faller för de mest enkla av trick. Snubben som är ökänd för att han är så svår att få tag på har en kusin som behöver hans hjälp men väljer att dö bara för att istället för att slåss.
Hela skiten ledde till precis ingenting annorlunda än början av säsongen.

Ingen tittare förutom de mer dedikerade minns ens The Blackfish eller Riverrun, men nu får vi plötsligt höra att slottet finns, att det hålls och det är ett problem.
Problemet löses med en handvändning och ingens situation har förändrats, förutom att The Blackfish, som i princip försvunnit i serien, nu är död.
Jamie åker därifrån utan att ha ändrat sin personlighet, Brienne ror iväg utan armé eller officer till Sansa.
Bleh!

Så, nu fick jag tjata av mig om Riverrun.

En sak som jag kände var att de nämde Catelyn Stark vid namn väldigt ivrigt i detta avsnitt och samtidigt introduceras vi med Berec Dondarrion, Thoros och gänget...

THERE IS STILL HOPE! - Klicka länk för awesome bild och spoiler från böckerna!

Viktigare i Mereen än drinkvitsar är Varys... Det finns två alternativ enligt mig egentligen.
Alternativ ett att han sticker till Kings Landing för att göra lite skit som han skulle göra i böckerna -innan- han lämnade staden...
Alternativ två är, GUD FÖRBJUDE, att han ska åka till Dorne för att alliera sig med dem för att få deras stöd till Dany (orörd arme, gillar inte Lannisters, kanske har lite extra båtar...)

Min gissning angående nästa avsnitt är att Battle of the Bastards kommer bli sådär drygt så man blir arg...
Och med det menar jag att det kommer vara ett jättefältslag där Ramsay gör något taktiskt som överraskar alla och det kommer se ut som om Jon nääääästan håller på att förlora och Ramsay kommer ha smug-face som fan ända tills Littlefinger kommer med Vale-armén preciiiiiiis när Jon ska förlora och räddar striden.

Min gissning är att ungefär samma sak kommer hända i Mereen. Av någon hittepå anledning kan Dany inte bara använda sina drakar och massmörda flottan utan istället kommer det se mörkt ut ända tills plötsligt Yara tittar fram med sina båtar och små-räddar dagen samt varnar för att en ännu större och elakare flotta är påväg.
Chansen är god att relationen mellan Ironborn och Dany är något kylig då Tyrion inte har en så fin bild av ironborn.

Mundo

Myrmidon
cogitare;n184895 said:
Om Blackfish faktiskt är död...

Cog.
Minimoni;n184909 said:
Blackfish lär inte vara död, jag tror att vi lär få se honom igen. Kanske även han teamar upp med the brotherhood without banners.
Jag hoppas. Det är bara det att den här säsongen av Game of Thrones har inte precis kryllat av subtilt manus...

Dilandau

Myrmidon
Jag gillar också den här säsongen, men den är helt ärligt ganska ojämn. Höga toppar, djupa dalar.

Jimmy

The One Ringkvist
gorillotaur;n184926 said:
Jag gillar också den här säsongen, men den är helt ärligt ganska ojämn. Höga toppar, djupa dalar.

Så länge det inte spårar som Lost, som jag älskade är det lugnt. Fruktansvärt ojämn säsong, lite stressad kan kännas, men de visar att handlingen rör sig mot ett klimax, rätt tydligt - vilket är skönt. I övrigt är Tronpodden sjukt vanebildande. Fix me!

cogitare

Swashbuckler
Jag gillar också säsongen.

Men iom. att varje säsong hajpas mer och mer får jag lite känslan att folk (allmänt menat) gärna letar efter saker som de inte gillar av diverse orsaker (inte som jag själv föreställt mig det, skiljer sig från böckerna på ena eller andra sättet, dummats ner från böckerna på ena eller andra sättet, är för sexistiskt, för grafiskt, för våldsamt eller ytterligare någon av tusen andra skäl som man kan ha för att ogilla något). Jag gör det samma men försöker att inte ventilera det alltför mycket på öppna forum utan gnäller på sakerna jag gillar mindre för närmare vänner. De får ta smällen helt enkelt :)

Själv diggar jag GoT, både böcker och serie. Det finns element som jag inte gillar också så klart men hade jag inte tyckt att det som är bra vida överstiger det som jag tycker är mindre bra så hade jag helt sonika skitit i att kolla på serien eller läsa böckerna.

Sidnot, lyssnar just nu på 'A knight of the seven kingdoms' och den är bra än så länge. Kan rekommenderas om man gillar settingen och GRRM's sätt att skriva.

Cog.