En länk till Zanguina dök upp i mitt facebookflöde så jag tog en titt på kickstartern. Jag har ett par feedbackförslag.
Introfilmen är för lång. Jag förstår att de ni vill åstadkomma en berättelse om världen från ett "ingame" perspektiv. Men precis som andra sagt ovan så förmedlas budskapet på för lång tid. Kickstarter är en finansieringsplattform med många konkurrerande projekt. Erat projekt måste snabbt förmedla vad det handlar om och varför det skall backas. Det skall introvideon göra. Kan det inte göras på 2-3 minuters video, så fundera på varför erat projekt kräver 12 minuter. Mitt förslag är att ni gör en nedkortad version men kärnful information som säger det viktigaste om er värld (jämför gärna med introt till kickstarten för Kult: Divinity Lost). Om ni vill förmedla världsinformation som den i er nuvarande video, så föreslår jag att ni lägger ut den på youtube och länkar till den från er kickstartersida (så kan den nyfikna själv ta till sig informationen).
Introduktionstexten måste sälja spelet.
Zanguina – Rollspelet är ett nytt, svenskt rollspel i medeltida fantasymiljö, som fungerar lika bra för storslaget episka kampanjer som för jordnära äventyrande, och lämpar sig väl för alltifrån spännande äventyr och strider till intriger och maktkamper via skräck och mystik. Allt beroende på vad spelledaren och spelarna väljer att lägga fokus på!
Vad händer om man i detta stycke byter ut Zanguina mot Drakar och Demoner / Trudvang / Ereb Altor / Eon? Vid någon tidpunkt var alla dessa nya spel i medeltida fantasymiljö som lämpar sig väl för olika kampanjer. Jag skulle försöka vara något mindre generell här eftersom ni vill in i en marknad som redan har flera starka konkurrenter (varav flera redan har ett sedan många år etablerat varumärke). Vad är unikt med ert spel?
Kampanjvärlden Zorkhana är stor, komplex och mångfacetterad samtidigt som den är väl genomtänkt och sammanhållen, och innehåller alla nödvändiga element för att spelgruppen ska kunna anpassa spelstil och tematik till sina egna preferenser inom ramarna för genren.
Mer fokus. Jag tror alla rollspelsskapare, stora som små, tycker att deras värld är genomtänkt och sammanhållen och anpassningsbar. Detta är i viss mån underförstått när en spelvärld ska vara ett försäljningsargument. Det finns nog ingen som skulle marknadsföra sig på motsatt sätt (dvs en liten, simpel, ogenomtänkt, icke sammanhållen utan nödvändiga element...). Ni måste förklara varför er spelvärd är bra mer konkret. Vad betyder stor och komplex i ert fall? Vad är er elevator pitch?
Informationen i den löpande texten bör ge backare tillräckligt för att göra ett informerat val om de vill ge er pengar eller ej. Därför skulle jag undvika sådant här:
Har du som potentiell gräsrotsfinansiär frågor om Zanguina - Rollspelet, dess spelvärld Zorkhana eller om något annat som rör oss på Zorkhfeber eller vår produkt, tveka inte att kontakta oss på info@zorkhfeber.se
Det är bättre att ha en FAQ till kickstartern eller presentera den information som behövs direkt på sidan. Att sköta frågor via enskilda mail blir ineffektivt och når ut till för få personer. Det kräver också att en person är så intresserad och nyfiken på erat projekt att de väljer att maila er och vänta på svar. Merparten av backare bestämmer sig betydligt snabbare (introbild, introvideo och introtext) om projektet är intressant. Är backare inte fångade där så mailar de heller inte. Sänk tröskeln och ge relevant information i kickstartern direkt.
[FONT="]Den första utgåvan av Zanguina – Rollspelet innehåller alla regler spelare och spelledare behöver för att generera rollpersoner och spela. Den medföljande bilagan innehåller en presentation av kampanjvärlden Zorkhana, ett kort introduktionsäventyr samt lite information om kommande publikationer.[/FONT]
Det här rimmar inte med introt och introtexten. Om ni vill att er värld skall vara en selling point så måste väl denna ingå i boken. Om ni satsar på ett generellt regelsystem (där köparen själv bygger världen) så konkurrerar ni med en annan uppsättning aktörer och bör då ha ett helt annat fokus på er kampanj. Om reglerna är det viktiga så lägg då fokus på detta istället för världen, beskriv dem mer än numeriskt (kanske är det viktiga inte antalet färdigheter utan hur färdigheter och handlingar driver en berättelse och ger spelarna verktyg)
Det är inte meningen att detta skall låta hårt, och jag hoppas inte att det uppfattas på det sättet. Men jag känner att kickstartersidan i sin nuvarande form saknar fokus. Det är inte svårt att beskriva sitt älsklingsprojekt med många ord. Det svåra är att snabbt och kort förklara vad som är unikt med sitt eget projekt och presentera precis rätt information i lagom mängd. Det går at argumentera för att ni vill ta nya artistiska grepp med ert kickstarterupplägg (vilket naturligtvis står er fritt att göra), men som ny aktör utan ett tidigare känt varumärke upplever jag att ni tar onödiga risker. När man ber någon om pengar så blir det affärer, och då måste man motivera varför just ens eget projekt skall få pengarna i relation till andra liknande.
?Lycka till!
EDIT: Ett exempel på vad jag tycker är en bra introtext är den till Kopparhavets Hjältar som kan hittas här på promotionforumet (jag lyckas inte länka riktigt). Även om Kopparhavet i sig är känt för många svenska rollspelare (jag missade det dock) så ger texten både känsla och information. Det svarar på vad jag som spelare kan göra, ger uppslag till äventyr och ger information om vilka regler som ska användas.