Nekromanti Promotionforum: ja eller nej?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Persson said:
Bara för att folk sitter och skriver egna rollspel här så ska inte de särbehandlas från andra marknadsaktörer.
Varför inte?

tull

Hero
krank said:
Persson said:
Bara för att folk sitter och skriver egna rollspel här så ska inte de särbehandlas från andra marknadsaktörer.
Varför inte?
Varför? Majoriteten här (utan tvekan till 98%) är konsumenter. Jag vill också påstå att den stora majoriteten (95%) är intresserade av rollspel som inte skapas här. Skulle man särbehandla forumets producenter så anser jag att det blir fel. Det ska vara lika OK för exempelvis Dante att tipsa om något erbjudande från WOTC. Från en konsument till en annan.

Delen skall inte vara publikt eftersom de konsumenter som söker informationen själv kan kika i promotionsforumet. Det behöver inte prackas på oss andra. Vill man göra smygreklam för sitt spel får man bemöda sig att skapa en intressant tråd om det också.

För övrigt är jag emot okynnesbumpande i alla trådar.

krank

Persson said:
Varför? Majoriteten här (utan tvekan till 98%) är konsumenter. Jag vill också påstå att den stora majoriteten (95%) är intresserade av rollspel som inte skapas här. Skulle man särbehandla forumets producenter så anser jag att det blir fel. Det ska vara lika OK för exempelvis Dante att tipsa om något erbjudande från WOTC. Från en konsument till en annan.
Å andra sidan har WOTC alldeles egna, utmärkta kanaler för dylikt - medan forumets spelskapare har betydligt färre. Jag ser inga som helst problem i att låta t.ex WOTC-grejer läggas i artikel/nyhetssystemet om man nu nödvändigtvis måste ha med dem, och istället premiera mindre indietillverkare, framför allt då sådana som är verksamma här på forumet. Vi behöver så att säga inte låta marknadskrafterna ha makten här också; vi kan gott kosta på oss att jobba för att lyfta fram sådana som inte blir tillräckligt framlyfta i andra fall.

Persson said:
För övrigt är jag emot okynnesbumpande i alla trådar.
Jag också, givetvis. Jag har dock inte direkt upplevt detta som något vidare stort, utbrett eller störande problem på det här forumet.

Björn den gode

Swashbuckler
Röstade nej, tycker inte att det är något problem och blir bara plottrigt med ännu fler forum (och dessutom kan jag tänka mig snåriga gränsdragningar). Problemet är väl snarare att forumet blivit bumpat, men men kunde varit värre.

krank

Björn den gode said:
Röstade nej, tycker inte att det är något problem och blir bara plottrigt med ännu fler forum (och dessutom kan jag tänka mig snåriga gränsdragningar). Problemet är väl snarare att forumet blivit bumpat, men men kunde varit värre.
QFT.

Möller

Hubert Hortlax
Persson said:
Jag håller med.

Dels så blir det svårt att göra distinktionen mellan vad som producerats »på« rollspel.nu. Storuggla speltestade ToC. Okej att nämna att Pelgrane press har rea? Kansk inte. Fallen Publishing har ett konto här. Okej att nämna att O:FR är fraktfritt? Och så vidare.

Dessutom så är det som skett här tidigare, och det jag förmodar kommer fortsätta hända, relativt opartisk promotion. wilper nämner lulu, och har ett spel där. Men han är inte ensam i det, i världen eller på forumet. Det handlar alltså i min mening mer om konsumentupplysning än reklam.

Jag är ändå emot ett forum för promotion ändå. Mycket kan tas på specifika forum, WotC på D&D/D20-forumet etc. Resten borde i min mening antingen hamna på off topic eller varför inte Köp och sälj? Jag tycket det vi sett hitintills inte brukar leda till diskussion och är såpass sällsynt att det knappast kommer fylla ett forum.

tull

Hero
Möller said:
Resten borde i min mening antingen hamna på off topic eller varför inte Köp och sälj? Jag tycket det vi sett hitintills inte brukar leda till diskussion och är såpass sällsynt att det knappast kommer fylla ett forum.
+1
Tar tillbaka min linje om att promotionsforumet behövs. Släng in trådarna på Köp/sälj istället.

Pom

Swashbuckler
Persson said:
Möller said:
Resten borde i min mening antingen hamna på off topic eller varför inte Köp och sälj? Jag tycket det vi sett hitintills inte brukar leda till diskussion och är såpass sällsynt att det knappast kommer fylla ett forum.
+1
Tar tillbaka min linje om att promotionsforumet behövs. Släng in trådarna på Köp/sälj istället.
Plus två. Fast huvudsaken är att det blir en särskild plats för ren marknadsföring. Jag tror som nämnts i tråden att de flesta forumiter är nöjda med det/de större spel de redan spelar och inte alls intresserade av att läsa om andra spel, vare sig stora drakar eller små egenknåp. Vill man vidga sin samling är Köp/sälj en naturlig arena. Det kanske behövs ett namnbyte; en del småspel är gratis. Jag undrar om det inte kan bli lättare för folk att våga lägga upp sina egna alster då också istället för att blygt fundera över om man framstår som för framfusig om man skryter om sitt eget spel på Rollspel eller Rollspelsmakande.

Nässe

Myrmidon
Jag störs inte alls av dessa trådarna. Om det blir ett eget forum så vill jag gärna att även dessa inlägg dyker upp på senaste. (det var ngn som skrev att han/ hon ville ha det som med forumspel- att dessa inlägg inte syns)- jag tycker inte det finns ett problem överhuvudtaget.

Ngn som störs av hur det sköts nu?

Det är gött att folk slänger in saker från sina egna spel när man dikusterar- och det är ju en slags reklam.

Nä, inte fler forum tack, jag kommer inte läsa i dem, och kommer då missa en massa bra tips, som tex rea på LULU, vilket faktiskt intresserar mig.

Unfair

Hero
Håller med dig. Jag skulle också vilja se det komma upp bland senaste inlägg då man gärna vill veta det när det är relevant, däremot så kommer det ju att ramla ner på bara några timmar även om det är relevant i flera dagar. Men det är ändå bettre än inget, borde inte störa folk om det inte bumpas för att stanna i top.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
<div>Forumsspelen visas INTE som senaste inlägg, men väl som senaste DISKUSSION. Det beror på att när varulvsspelen är igång så drunknar alla andra forum i störtfloden av varulvsinlägg. </div> <div>
</div> <div>Jag ser ingen anledning till att ett eventuellt Promoforum INTE skulle visas som senaste inlägg. </div>

Gardener

Champion
Jag har bestämt mig för att jag tycker att OT- och Evenemangsforumen tillsammans mer än väl täcker upp detta behov. Tillsammans med att vi bör pusha för att fler saker läggs upp som nyheter. <div>
</div> <div>Beskrivningen, och kanske namn, på Evenemangsforumet skulle dock kunna uppdateras. </div>

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Som Wilper och andra säger - det skulle bli enklare att pusha för nyheter om de kunde kommenteras på och dyka upp på forumet. Så som vi hade förut. Tyvärr befinner vi ju oss i ett döläge där nu.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tycker personligen att ett promotionforum har en fördel framför artikelsystemet i det att det är mer lättanvänt och omedelbart -- en artikel måste skickas in och läggas upp, medan vem som helst kan posta i ett promotionforum.

hakanlo

Hero
Har röstat ja, men med visst förbehåll. Jag tycker det är viktigt med en översikt över de spel som finns, och var de finns. Lite annan information för gärna finnas där också.

Med "spel" menar jag främst de som har anknytning till detta community, i andra hand svenska spel (inte nödvändigtvis på svenska), och i tredje hand all världens spel.

Med "var de finns" menar jag både om spelen har officiella hemsidor, och direktlänk till där de finns att köpa.

"Annan information" får gärna ange vem som är upphovsperson till spelet, särskilt om det är någon som håller till på forumet (för direkt-support mm).

Mitt intryck (oinformerat, kanske) är att artikelsystemet inte direkt är funktionellt för detta. Därför kan ett eget forum vara en möjlighet.

Ett alternativ är en klistrad tråd i t ex Köp&Sälj, där det uppdateras en lista över de spel som finns.

Johan K

Gammal & dryg
Tycker att det låter som en god ide!
Vi kan väll testa det hela & se hur det faller ut.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Svarte faraonen said:
Det verkar som om svaret är "ja" […]
<div>
</div> <div>Bortsett från att självaste ägaren motsatte sig det hela. </div>