Nekromanti Prosopopée

Genesis

Ni dés ni maître
Med tanke på hur bra Psychodrame visade sig vara har jag just beställt Frédéric Sintes' hittills enda utgivna spel (Psychodrame är fortfarande i spelteststadiet, tror jag): Prosopopée.

Frédéric Sintes said:
Prosopopée est un jeu qui vous emmène explorer des mondes imaginaires, oniriques et poétiques créés par des divinités, à la manière de peintres donnant vie à leurs tableaux.

Vous allez vivre l’histoire d’êtres surnaturels qui aident les communautés humaines subissant les forces de la nature et du monde des esprits.

C’est un jeu dans lequel les joueurs construisent ensemble une histoire en se partageant la narration avec le soutien de quelques règles. Prosopopée vous permet d’exprimer votre créativité et d’être acteur de vos histoires.
Det handlar alltså om ett rollspel i genren "magiska äventyr", vilket är den enda animegenre jag verkligen uppskattar. Spirited Away är ju skitbra, och tanken på ett spel i den genren, skrivet av han som gjorde Psychodrame, får det att vattnas i munnen på mig. Kolla bara in gallerisidan för spelet. Det här kan bli hur schysst som helst.

Edit: När jag läser om beskrivningen låter det litet som ett franskt indie-Nobilis, och det vore ju inte helt fel, heller.

Jag har som sagt alldeles nyss beställt det (från Lulu), så det kommer att dröja ett tag innan jag får det och kan dela med mig av mina tankar, men jag var tvungen att skriva något om spelet eftersom jag är så pepp, och eftersom jag misstnker att wrnu-folket inte har så bra koll på spel som inte är på svenska eller engelska (jag vet att jag inte har det).

Lukas

Mannen i Gult
Deg låter smuggling, vi får spela det på nästa gothcon. :gremtongue:

//Lukas som blir avundsjuk över att han inte talar franska

Genesis

Ni dés ni maître
Idag fick jag Prosopopée i brevinkastet. Rapporterar mina intryck efter att jag läst det.

Genesis

Ni dés ni maître
En kort genombläddring ger mig att spelet verkar vara en korsning av Dogs in the Vineyard och en syratripp.

solvebring

Superhero
Genesis said:
En kort genombläddring ger mig att spelet verkar vara en korsning av Dogs in the Vineyard och en syratripp.
Haha! Okej, det låter ju... skumt, helt enkelt.

Nå, ser hur som haver fram emot fler kommentarer på dina intryck. Själv kan jag typ inte mer franska än att jag kan några färger och siffror. :gremtongue: :gremsmile:

/solvebring som är en sådan där tråkig typ som vill att rollspel helst ska skrivas på engelska så att de blir mer "tillgängliga" internationellt.

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
/solvebring som är en sådan där tråkig typ som vill att rollspel helst ska skrivas på engelska så att de blir mer "tillgängliga" internationellt.
Själv tycker jag tvärtom. Engelska innebär monokultur, där allting går igenom samma kulturella filter. Vår svenska rollspelskultur och särart är mycket tack vare att vi inte skriver alla våra rollspel på engelska. Hade vi gjort det så hade våra rollspel sett mycket mer ut som amerikanska rollspel, och det vore synd. Det faktum att Psychodrame och Prosopopée inte är skrivna på svenska eller engelska gör dem intressantare i mina ögon.

Själv är jag en tråkig språknörd som tycker att alla borde lära sig minst ett språk förutom engelska, för att bredda sina vyer. En gång i tiden kunde man knappast anse sig en bildad person om man inte kunde åtminstone läsa de större europeiska språken, men idag är man konstig om man lär sig franska.

solvebring

Superhero
Genesis said:
solvebring said:
Själv tycker jag tvärtom. Engelska innebär monokultur, där allting går igenom samma kulturella filter. Vår svenska rollspelskultur och särart är mycket tack vare att vi inte skriver alla våra rollspel på engelska. Hade vi gjort det så hade våra rollspel sett mycket mer ut som amerikanska rollspel, och det vore synd. Det faktum att Psychodrame och Prosopopée inte är skrivna på svenska eller engelska gör dem intressantare i mina ögon.

Själv är jag en tråkig språknörd som tycker att alla borde lära sig minst ett språk förutom engelska, för att bredda sina vyer. En gång i tiden kunde man knappast anse sig en bildad person om man inte kunde åtminstone läsa de större europeiska språken, men idag är man konstig om man lär sig franska.
Ja, detta diskuterade vi ju hemma hos dig. Alltså, jag håller helt och hållet med dig om:
Genesis said:
Jag kan dock inga andra språk än svenska och engelska, och eftersom jag gillar spridning på spel och själv vill kunna läsa dem så är min önskan att de skrivs på engelska. Sedan förlorar de tyvärr en hel del "touch" på det, det är inte att förneka.

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Jag kan dock inga andra språk än svenska och engelska, och eftersom jag gillar spridning på spel och själv vill kunna läsa dem så är min önskan att de skrivs på engelska. Sedan förlorar de tyvärr en hel del "touch" på det, det är inte att förneka.
Då är det ju bra att jag kan en massa språk och kan spela de här spelen med dig, "touch" intakt! Dä ä bare å dyke opp, så lirar jag jättegärna Prosopopée med dig.

solvebring

Superhero
Genesis said:
solvebring said:
Då är det ju bra att jag kan en massa språk och kan spela de här spelen med dig, "touch" intakt! Dä ä bare å dyke opp, så lirar jag jättegärna Prosopopée med dig.
Yeah, faktum är att spelet låter coolt och jag skulle mer än gärna testa. Skulle vilja testa Psychodrame någon gång också. :gremlaugh:

Genesis

Ni dés ni maître
Nu har jag läst igenom spelet och mitt första intryck av Dogs+syratripp verkar vara ganska korrekt.

Kort beskrivning av spelvärlden: Du har ett antal gudar som kallas Peintres (målare) som målar en levande tavla som är en värld. Denna tavla målas med sju färger. Jag har inte boken med mig, men färgerna tror jag var Tomhet, Harmoni, Element, Växter, Djur, Föremål och Människor. Tavlan har sedan hamnat i obalans, och källan till obalansen verkar vara människorna. För att ställa saker till rätta inkarnerar sig Målarna som människor (kallade Medium) i sin tavla. Dessa människor får underliga attribut och färdas genom världen för att söka upp dess problem och obalanser och ställa saker och ting till rätta.

Mekaniken är väldigt intressant för oss som gillar flowspel. reglerna är ganska extrema i sitt bejakande. Det är förbjudet att avbryta någon som talar och allt som sagts är sant och kan inte nekas. Det gör såklart att det är väldigt lätt att sabba spelet om man vill, men jag tror att tanken är att om man så tydligt visar att man litar på spelarna så kommer de att ta ansvar. Jag tycker att det är intressant. En annan intressant bit är att spelet är för två till fem spelare, där en till tre spelar Medium och en eller två spelar Nyanser, som är Målare som stannat utanför Tavlan. Nyanserna fungerar lite som spelledare i det att deras prioritet är att beskriva världen och styra SLP, men det är inte nödvändigtvis de som skapar problemen och de kan till och med hjälpa till att lösa dem.

Resolutionssystemet är ganska simpelt. Man belönar varandra bör bra beskrivningar i ett Fanmailsystem genom att ge tärningar (kallade "dés d'Offrance", "offertärningar"). När någon annan narrerar något som skulle kunna vara ett problem eller symptomet på ett problem kan man ge det en tärning. Efter att man upptäckt ett antal problem och Medierna tror sig veta vad som ligger till grund för dem så slår man offertärningarna för att göra sig av med Problemtärningarna. Beroende på hur man slår kan man misslyckas, få en partiell framgång eller lyckas perfekt. Problemen löses och/eller förändras, och vid perfekta träffar så förändras även Medierna själva, då de får nya underliga attribut. På detta sätt kommer de att bli mer och mer gudalika och mystiska och mindre och mindre mänskliga tills de Transcenderar och lämnar målningen. Innan de Transcenderar kan de dock kalla en ny människa som blir ett nytt Medium. En annan intressant detalj är att rollpersonerna har ett antal grundegenskaper med vilka de kan lösa problem, och det är beskrivet vad man kan göra med de olika egenskaperna. Våld är inte med någonstans.

Den drömlika, surrealistiska kvaliteten genomsyrar spelet och det finns ett par intressanta tekniker för detta. Den ena är att man innan man spelar skall bestämma tillsammans ett Paradigm, som skall tjäna som inspiration för beskrivningarna och händelserna i tavlan. Paradigmet kan vara nästan vad som helst. Det kan vara ett ord, en målning, en dikt, ett musikstycke eller ett fysiskt föremål. Den andra saken som skall förstärka surrealismen är att det inte finns några namn. "Beskriv, namnge inte" står det. Så exempelrollpersonerna heter saker som "Den vars röst är som kristall", "Den vars tårar aldrig slutar rinna" och "Den vars kropp är genomskinlig". Även SLP och platser heter liknande saker, och författaren manar på att inte säga saker som "en trollkarl kom till byn", utan istället beskriva en krokryggig man med en brun kåpa och en runtäckt stav, och därmed beskriva och antyda istället för att namnge.

Intressant och knarkig. Jag är osäker på om jag tror att det är bra eller inte, men jag är villig att prova det. Jag var ju osäker på Psychodrame, också, och det visade sig vara en fullträff.

Ram

Skev
Fan vad coolt!

Färgen känns rätt lökig (ser framför mig gråtrista målare i basker...), men implementationen tycker jag ser riktigt häftig ut.

Men det finns bara på franska...?

RasmusL

Champion
Ingen chans att få översättningar på spelen? Kanske ingen bra timpenning, men gissar att det finns ett gäng som skulle vara villiga att betala för svenska/engelska versioner.

Genesis

Ni dés ni maître
Elmrig said:
Ingen chans att få översättningar på spelen? Kanske ingen bra timpenning, men gissar att det finns ett gäng som skulle vara villiga att betala för svenska/engelska versioner.
Tja, jag kommer nog knappast att göra det; jag kan ju redan läsa spelet. Och jag är inte så förtjust i översättningar. Det finns massor med intressanta saker man inte kan ta del av om man bara kan svenska och engelska, och man får helt enkelt leva med att man inte kan spela franska rollspel om man inte kan franska. Vill man göra det är det bara att lära sig. Att lära sig tillräckligt bra franska för att kunna läsa det (inte tala) är inte så svårt.

RasmusL

Champion
Genesis said:
Det finns massor med intressanta saker man inte kan ta del av om man bara kan svenska och engelska, och man får helt enkelt leva med att man inte kan spela franska rollspel om man inte kan franska. Vill man göra det är det bara att lära sig. Att lära sig tillräckligt bra franska för att kunna läsa det (inte tala) är inte så svårt.
Jaha!? Är det inte svårt!? Men då är det ju inga problem! :gremwink:

Men visst, du har säkert en poäng. Får damma av böckerna från 9an och börja harva, när jag får tid. Just ja, tid...