Blod, Svett och Tärningar...
Svettig av DoD:s stridsregler? vad är det svåra? slå en T20 under ditt värde? är det krångligt?
läs in dig på Neotech v.2:s stridssystem. det är ungefär tio gågnger krångligare (dvs tar längre tid) men när man kan det flyter det bra och realismen känns bättre.
man zslår ett antal T6:or, beroende på svårighetsgrad, fler är svårare. normal är 3t6. man slår. alla sexor slår man om med två nya tärningar, dvs ett obegränsat tärningslag. när man väl träffar kontrollerar man först var det träffar, sen kollar man PEN för vapnet, dvs om det penetrerar kroppsskyddet. sen slår man skada med olika antal tärningar beroende på vilken ammunitionstyp det är, exempelvis en helmantlad kula har medelhög PEN och medelhög skada, en teflonkula har högt PEN och lite lägre skada, en Glaser (en instabil kula full med små metallkulor som splittras när den träffar något) har lågt PEN men en avsevärt högre skada.
beroende på hur mycket skada man gör (skadan reduceras också beroende på hur högt PEN skyddet har) slår man ett antal extraskador, som det kallas. det är egentligen bara ett mått på 'vart' man träffar. exempelvis, gör man 21 i skada slår man två slag för extraskada. i huvudet finns typ Ansikte, jack i kraniet, Hjärna. de ger olika effekter beroende på vart man träffar, exempelvis ett slag på könsorganet ger en hel del smärta, men är inte direkt dödligt. träffas man i hjärtat får man jättemycket blödning, och i hjärnan en massa Trauma, dvs kroppsfunktioner som är skadade. ibland ska man slå BR, brytrisk. är brytrisken 2, ska man slå 2 tärningar (T6) under sin styrka. misslyckas man (= över sin STY) bryts kroppsdelen.(detta gäller typ ryggrad, armar, ben osv.får man exempelvis 12 tramua fyller man i 12 kryss i sin traumasektion. beroende på hur välbyggd man är har man olika antal kolummner. en normal har sex kolumner, vilket ger att man får av 12 kryss =2 fulla rader, en svårighetsökning på dödslaget med 1t6.
först slår man ett Chockslag för att se om man svimmar eller inte. man ska slå under sitt chockvärde, och man får flera tärningar att slå med ifall man har mycket smärta eller blodförlust. om man svimmar slår man dödsslag när någon försöker hjälpa en genom att exempelvis stoppa en blödning. misslyckas dödslaget är man död. fumlas det, är man jättedöd.
Fattar du skillnaden? realismen är avsevärt högre än i DoD, med alla skador osv. i dod slår man en t20. kommer man under sitt FV träffar man. man slår en träfftebell med Armar, ben, huvud, bröskorg och mage. i N2 finns händer, hals osv dvs alla kroppsdelar. åter till dod. man kollar om kroppsdelen har skydd, har den det drar man bort RV för skyddet från skadan och det resultatet är skadan som tillfogas kroppsdelen. man drar infrån lika många KP från kroppsdelen samt den totala KP:n. når KP under 0, kommer man med stor sannolikhet dö. når KP för den aktuella kroppsdelen under -FYS/2 får man en kritisk skada och kroppsdelen blir i stort sett (oftast) obrukbar.
wow, det var nog det längsta inlägg jag gjort.
summan av kardemumman är: DoD stridsystemn är inte svettigt eller jobbigt i jämförelse mot N2.
Jag vet att jag har rätt!