Nekromanti proviant och jakt

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Jäfla påhitt

Om man nu inte ska lägga ner sitt liv på rollspel, vad ska man då lägga ner det på? Fotboll? Tror inte det du. Visserligen så finns det säkert bättre saker att ägna sitt liv åt men rollspel är absolut inte det mest onödiga av alla djävulska påhitt vi människor tar oss för.

*Håller på med mycket annat utöver rollspelande också*

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Krille

Super Moderator
Lägga ner sitt liv

"Men det är sant, rollspel är ett sällskapsspel och inget man ska lägga ner sitt liv på som herr krille gjort."

Du har fått det hela om bakfoten. Jag lägger inte ner mitt liv på rollspel. Jag applicerar allting jag uppsnappat genom livet på rollspel. Vilket är en helt annan sak.

Den som uppfattar rollspel som en lärobok i medeltida metallurgi är nog fel ute, liksom den som som försöker lära sig överlevnad genom att läsa Drakar&Demoner. Min kunskap om metallurgi är uppsnappad på grund av ett intresse i medeltida vapen och krigshistoria, ett intresse som iofs tändes av rollspel men som är helt skilt från det. Kunskapen om överlevnad kommer från min tid som scout och från gröntjänsten i lumpen - inget av dem har ett jota med rollspel att göra och i det senare fallet fick jag inget val. Jag fick hem en lapp i brevlådan, helt enkelt, och sedan var det bara att inställa sig måndagen den 15 mars 1993 kl 1200 på Kungl F13 Bråvalla flygflottilj.

Det finns en massa andra områden från livets stora skola som jag har haft nytta av när jag donar med rollspel - statistikkurserna på högskolan, till exempel, eller alla programmeringslektioner och -projekt. Pedagogik har jag fått lära mig den hårda vägen, genom att jobba som studiehandledare och föreläsare i studiecirklar i Photoshop, programmering, webbdesign och Gud vet vad.

Allt detta är sådant som det verkliga livet har givit mig. Det har inget med rollspel att göra. Jag drar bara nytta av den erfarenheten när det behövs, oavsett om det gäller rollspel, jobb, andra hobbies eller socialt liv.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Foggmock

Myrmidon
Blod, Svett och Tärningar...

Svettig av DoD:s stridsregler? vad är det svåra? slå en T20 under ditt värde? är det krångligt?
läs in dig på Neotech v.2:s stridssystem. det är ungefär tio gågnger krångligare (dvs tar längre tid) men när man kan det flyter det bra och realismen känns bättre.
man zslår ett antal T6:or, beroende på svårighetsgrad, fler är svårare. normal är 3t6. man slår. alla sexor slår man om med två nya tärningar, dvs ett obegränsat tärningslag. när man väl träffar kontrollerar man först var det träffar, sen kollar man PEN för vapnet, dvs om det penetrerar kroppsskyddet. sen slår man skada med olika antal tärningar beroende på vilken ammunitionstyp det är, exempelvis en helmantlad kula har medelhög PEN och medelhög skada, en teflonkula har högt PEN och lite lägre skada, en Glaser (en instabil kula full med små metallkulor som splittras när den träffar något) har lågt PEN men en avsevärt högre skada.
beroende på hur mycket skada man gör (skadan reduceras också beroende på hur högt PEN skyddet har) slår man ett antal extraskador, som det kallas. det är egentligen bara ett mått på 'vart' man träffar. exempelvis, gör man 21 i skada slår man två slag för extraskada. i huvudet finns typ Ansikte, jack i kraniet, Hjärna. de ger olika effekter beroende på vart man träffar, exempelvis ett slag på könsorganet ger en hel del smärta, men är inte direkt dödligt. träffas man i hjärtat får man jättemycket blödning, och i hjärnan en massa Trauma, dvs kroppsfunktioner som är skadade. ibland ska man slå BR, brytrisk. är brytrisken 2, ska man slå 2 tärningar (T6) under sin styrka. misslyckas man (= över sin STY) bryts kroppsdelen.(detta gäller typ ryggrad, armar, ben osv.får man exempelvis 12 tramua fyller man i 12 kryss i sin traumasektion. beroende på hur välbyggd man är har man olika antal kolummner. en normal har sex kolumner, vilket ger att man får av 12 kryss =2 fulla rader, en svårighetsökning på dödslaget med 1t6.
först slår man ett Chockslag för att se om man svimmar eller inte. man ska slå under sitt chockvärde, och man får flera tärningar att slå med ifall man har mycket smärta eller blodförlust. om man svimmar slår man dödsslag när någon försöker hjälpa en genom att exempelvis stoppa en blödning. misslyckas dödslaget är man död. fumlas det, är man jättedöd.

Fattar du skillnaden? realismen är avsevärt högre än i DoD, med alla skador osv. i dod slår man en t20. kommer man under sitt FV träffar man. man slår en träfftebell med Armar, ben, huvud, bröskorg och mage. i N2 finns händer, hals osv dvs alla kroppsdelar. åter till dod. man kollar om kroppsdelen har skydd, har den det drar man bort RV för skyddet från skadan och det resultatet är skadan som tillfogas kroppsdelen. man drar infrån lika många KP från kroppsdelen samt den totala KP:n. når KP under 0, kommer man med stor sannolikhet dö. når KP för den aktuella kroppsdelen under -FYS/2 får man en kritisk skada och kroppsdelen blir i stort sett (oftast) obrukbar.
wow, det var nog det längsta inlägg jag gjort.
summan av kardemumman är: DoD stridsystemn är inte svettigt eller jobbigt i jämförelse mot N2.

Jag vet att jag har rätt!

Hasse

Hero
Re: ångest? skräck?

"SL: "ni ser en hare. som de bortklemade stadsbor ni är måste ni nu slå på skräcktabellen för att se hur ni hanterar denna traumatiska upplevelse!""

Eller så kan SL säga så här: " ni ser en varelse med hår på hela kroppen. DEn har två stora, långa och muskelösa bakben och två lite mindre framben. Den har två mörka ögon, öronen är långa och står rakt upp. I käften syns två enorma framtänder."

Undrar om RP skulle vara lika självsäkra efter detta, troligen skulle de inte protestera mot ett slag på skräcktabell. Iofs kanske skulle bli lite putta när de får reda på att bara var en hare de mötte. :)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Re: håller med =)

Apropå att du föredrar DoD så skall du inte se min tidigare post som ett angrepp på vare sig din person eller din spelstil. Jag reagerade bara på vad jag såg som ett angrepp på DoD. =) Men jag håller fast vid att DoD är ett "seriöst" spel. (Visserligen kan min spelgrupp inte spela någonting allvarligt, förutom möjligtvis Toon eller Teenagers from Outer Space).

Ett klassiskt fel på Eon är ju annars att Gift inte fanns med i originalet....=)

/Gloria Excelsior

PS. Håller med om att det alltid regnar i Eon. Men bara sen killen som oftast är SL i Eon fick tag i den förbaskade skivan med storm- och regnljud! =) DS<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Gloria Excelsior on 2001-07-09 14:45.</EM></FONT></P>

Re: Lägga ner sitt liv

Håller med Herr Sundelin om att ens upplevelser i livet ofta är bra att ha när man spelar rollspel (eller konstruerar dem).

Sen skulle jag vilja säga att tack vare rollspelen så blev jag den jag är. Utan rollspelen i min barndom hade jag aldrig lärt mig engelska och grundläggande matematik så snabbt. Innan jag började spela hade jag problem att författa ett helt vykort, efteråt kunde jag skriva hela brev utan större problem.

I kort så kan man säga att rollspel är mitt liv. Och det är jag stolt över.

/Gloria Excelsior

Pazuzu

Warrior
Re: Blod, Svett och Tärningar...

Det är mycket möjligt men sen jämför ingen med N2 heller. :)

Jag tycker bara det blir lite mycket med fv, handlingar, kroppsdelar, brytvärden, höger/vänster hand, modifikationer och abs... speciellt om flera spelare strider samtidigt...

Pazuzu

Warrior
Jo

Sant. Rollspel är en ädel syssla. Jag skulle hellre se mina eventuella framtida barn spela rollspel med sina polare istället för att supa i en park...
Men det är fortfarande ett spel. Supa i parken och träffa folk är också viktigt. Alltså inte bara träffa dem man spelar med...

Pazuzu

Warrior

Jo det är ju bra att rollspel triggar intressen å så, men jag syftade mer på att hålla på väga in all denna realism när man spelar rollspel å prata vetenskapliga detaljer.

Som spelledare bör man dock kunna en del om ingen ska bli störd. Det funkar ju så att om någon kan något om ett ämne så kommer den personen vilja hålla allt om det ämnet inom något realistiska nivåer. Ett råd (från egen erfarenhet): Spela aldrig rollspel med någon som pluggar till läkare...

Krille

Super Moderator

"Jo det är ju bra att rollspel triggar intressen å så, men jag syftade mer på att hålla på väga in all denna realism när man spelar rollspel å prata vetenskapliga detaljer."

Sånt sysslar jag mest med när jag skapar rollspel och försöker lära upp spolingar som sov på skolbänken i tolv år. /images/icons/wink.gif

Vilket är en helt annan sak än att spela rollspel.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Pazuzu

Warrior

Jag lärde mej svenska från serietidningar typ kalle anka och från böcker som 'så funkar världen'. Engelska lärde jag mej från datavärlden och från musik och tv. Började med datorer vid 7 års ålder och allt var ju på engelska. Kommer speciellt ihåg ordet abandoned, som jag lärde mej från spelet zak mckracken :)

Pazuzu

Warrior
Re: Blajblaj [typ OT]

JAG är en spoling som sov i skolbänken i tolv år! :)

Men jag kan garantera att allt man lär sej i skolan kan man lära sej väldigt väldigt fort när man har eget intresse och motivation. Skolan suger svettig pungkvalster!(?)

Rosen

Myrmidon

<I>Det är mycket möjligt men sen jämför ingen med N2 heller. :)</I>

Men är det inte själve faen att DoD helt saknar regler för teflonkulor? (-:

--
Åke

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Allt ter sig så

Rollspel är iaf en syssla som är bättre och mer ädel än mycket annat. Men alla sysslor som brukas till det yttersta har ju en tendens att bli "farliga" för den som brukar den och för andra. Man bör väl hålla på med fler saker än en. Jag skulle iaf bli galen annars. Men det gör väl dom flesta också.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Eksem

Champion
Re: håller med =)

Ajaj, jag vill bara säga att jag tycker att det är ascoolt att Krille kan så mycket som han kan! Han kan ju typ allt. Beundransvärt faktiskt. Det var det enda jag menade med mitt inlägg...

Eksem

Champion

Det är därför jag aldrig någonsin kommer spela Eon igen =)

Foggmock

Myrmidon
Re: Blajblaj [typ OT]

har ännu inte gått tolv år.. ska börja första ring.
känner ändå att jag kan mer än genomsnittet i min ålder pga mina brinnande intessen för det mesta som intresserar mig.
"Discovery Channel har verkligen vidgat mina vyer!"
jag kunde i de flesta fall MER än min NO lärare som gått högskola och allt..eller inte mer, men djupare.
och ja, Krille kan otroligt mycket.
frågan är nu: vilekn poäng hade detta inlägg? jag har iaf glömt...

Jag vet att jag har rätt!

Anders

Hero
Eh...

Vet inte om jag missat något här, men det verkar som om du är missnöjd över att ha fått svar på din fråga om jakt och proviant. Varför då om man får fråga?

Anders

Hero
Förklaring tack

"rollspel är ett sällskapsspel och inget man ska lägga ner sitt liv på"

Varför ska man inte det? Om man tycker rollspel är roligare och mer givande än allt annat är det väl klart vettigt att lägga ner sitt liv på det. Varför istället lägga ner sitt liv på saker som man inte gillar lika mycket?