Nekromanti Provisorisk magi och dess förekomst.

Evil Peter

Hero
Jag har funderat en del över möjligheten med provisorisk varaktighet på magi. Att ha besvärjelser som verkar tills vidare är ju väldigt behändigt då magiker kan i det närmaste permanent se till att de har tur väldigt ofta, ha starkt inflytande över personer de talar med, ha ett vapen mycket effektivt osv.

Jag undrar hur ni andra ser på detta fenomen. Effekten Provisorisera torde vara tillgänglig för de flesta då extemporatörer i princip är tvugna att kunna alstra Ataxatropi och resten kan transformera. Med tanke på vad den kan göra torde det också vara en populär effekt. Detta torde ju kunna göra att var och varannan magiker springer runt med en hop av magiska bonusar osv, något som man tycka känns lite mer "high fantasy" än hur många ser på Eon. En provisorisk Makt gör ju t ex att man blir lik Saruman då det ju var en viktig förmåga hos denne mäktige magiker. Låter ni magikerna i er värld knalla runt "uppboostade" eller har ni lösningar på varför magiker inte gör på detta sätt?

En nackdel är ju naturligtvis att man kan utsättas för Riva Sönder Väv. Dock är ju magiker inte jättevanliga och det känns inte som de flesta magiker skulle ha något större hot från fientliga magiker. Utöver det ser jag inte några direkta nackdelar med att provisoriskt förbättra sig med magi.

nordan

Swordsman
Som jag ser det så kan en provisorisk eller temporär effekt upptäckas med magiförnimmelse, något som jag ser som en nackdel - magikerna avslöjar direkt att han är en magiker och var han befinner sig - för andra magiker.

Om man vill att boosten ska ha någon effekt måste man som jag ser det också antingen skapa en väldigt svår besvärjelse eller använda sig av ritual... krångligt och kräver en del magnituder. Man börjar ju inte med överdrivet många magnituder.

Evil Peter

Hero
Som jag ser det så kan en provisorisk eller temporär effekt upptäckas med magiförnimmelse, något som jag ser som en nackdel - magikerna avslöjar direkt att han är en magiker och var han befinner sig - för andra magiker.
Precis som det jag skrev om Riva Sönder Väv tycker jag inte det känns som något relevant hot jämfört med de fördelar man kan få. De flesta magiker lär väl snarare skryta om det än hålla det hemligt då det är något som ger status. De magiker som lever där det är förbjudet eller av annan anledning döljer att de är magiker känns som de är i minoritet.

Om man vill att boosten ska ha någon effekt måste man som jag ser det också antingen skapa en väldigt svår besvärjelse eller använda sig av ritual... krångligt och kräver en del magnituder. Man börjar ju inte med överdrivet många magnituder.
Jag håller inte med om att det måste vara väldigt svårt för man ska få någon effekt. Beror iofs på vad du menar med "väldigt svårt" men fyra magnituder är ju bara klassat som svårt. Redan på första magnituden är ju en effekt som Makt klart märkbar och vid andra magnituden är den riktigt mäktig. Att ha en eller två magnituder Tur på sig hela tiden måste ju också skapa en riktigt skön tillvaro.

Regmolar

Swashbuckler
Precis som det jag skrev om Riva Sönder Väv tycker jag inte det känns som något relevant hot jämfört med de fördelar man kan få. De flesta magiker lär väl snarare skryta om det än hålla det hemligt då det är något som ger status. De magiker som lever där det är förbjudet eller av annan anledning döljer att de är magiker känns som de är i minoritet.
Den stora frågan är väl attityden inom (magiker-)samhället till att konstant "fuska" på ett sådant sätt i verkliga livet, eller Härskarens inställning till att du troligen lär använda dig av magi till att manipulera honom, och dyl. Har faktiskt aldrig riktigt tänkt på det användandet av magin.

Hmm... varför känns det som att magiker helt plötsligt blev mindre pålitliga? :gremsmile:

DesertRain

Hero
Att ha en eller två magnituder Tur på sig hela tiden måste ju också skapa en riktigt skön tillvaro.
Funkar tyvär inte. I M&M står det att den inte går att göra provisorisk eller permanent.

Sen kan man ju ta effekten Skärpa, göra den provisorisk på ett svärd, så har man ett svärd som skadar massor utan att göra det till ett magiskt föremål som är svindyrt och tar lång tid. Nu går det på en eller två rundor istället.

Evil Peter

Hero
Helt rätt, tänkte mig inte så mycket för när jag tog Tur som exempel då man också bara kan använda 1 magnitud. Var väl lite tankspridd när jag skrev. :gremsmile:

Skärpa berörde jag i mitt första inlägg när jag skrev om vapen (Krossa finns ju också).

Evil Peter

Hero
Det är nog få personer som härleder en god övertalare till magi och de får ju väldigt svårt att bevisa något utan egna magiska kunskaper. Vad gäller möten med härskare och så känns det nästan troligast att det är vid sådana tillfällen en magiker skulle kasta Makt för att verka imponerande och kanske vinna gunst.

Ja, magiker som har lärt sig effekter som Makt är nog inte helt pålitliga. :gremwink:

Regmolar

Swashbuckler
Skärpa berörde jag i mitt första inlägg när jag skrev om vapen (Krossa finns ju också).
De där effekterna är faktiskt för geotropibegränsade mesar :gremwink:. Min spelares Drezindvärg var en nivå värre och använde effekten Bränna metall på sina kamraters vapen, vilket gav en bonus på Ob1T6 i smärta och trauma då de träffade. DET är en otrevlig effekt att möta. Och det på första magnituden (å andra sidan blir ju vapnet lite svårt att förvara om man gör det provisoriskt, men det löser sig nog med en fyndig spelare).

Regmolar

Swashbuckler
Ja, men vad säger att härskaren inte har en egen tam magiker i sällskap? :gremwink:

Ja, magiker som har lärt sig effekter som Makt är nog inte helt pålitliga.
För att inte tala om effekter som Övertala eller Lögn, eller för den delen allt som påverkar slag mot karaktärsdrag... Fast vem vet, att sätta karaktärsdragseffekterna på provisoriskt nivå kanske är ett bra sätt att jämka samman gruppen? :gremsmile:

Evil Peter

Hero
Hehe, termotropi är elakt. Explosion går ju t ex att göra som en snabb besvärjelse som, trots enkla slag, rivaliserar med Magikerns Handbok i DoD (*rys*) vad gäller destruktiv kraft.

Evil Peter

Hero
Ja, men vad säger att härskaren inte har en egen tam magiker i sällskap?
Jag? :gremwink:

Har han det är det ju bara att upphäva besvärjelsen, det hindrar ju inte att man alltid knallar runt med sådana effekter annars.

För att inte tala om effekter som Övertala eller Lögn, eller för den delen allt som påverkar slag mot karaktärsdrag... Fast vem vet, att sätta karaktärsdragseffekterna på provisoriskt nivå kanske är ett bra sätt att jämka samman gruppen?
Någon effekt vid namn Övertala känner jag inte till. Makt fungerar ju dock på alla PER-slag och -färdigheter. Den mest kända effekten av Lögn är ju dock att göra det svårare att ljuga så det behöver ju nödvändigtvis inte vara en ohederlig person (det behöver det ju förstås inte vara med Makt heller). Det står ju att det är mindre känt att effekten även fungerar tvärtom. :gremsmile:

De som påverkar karaktärsdragen är lite roliga tycker jag. Det är så härligt illvilligt och smygande att t ex sätta Svekfullhet på härskarens rådgivare eller liknande. Härlig Tolkienesk subtilitiet. :gremsmile: Visst kan man göra som du säger också, en sorts magisk och omärkbar Kumbaya. :gremwink:

Regmolar

Swashbuckler
Någon effekt vid namn Övertala känner jag inte till.
Förlåt; tänkte på Förföra-effektens övertalningsfunktion (psykotropi är en mycket användbar aspekt: går att använda socialt, i strid samt mot övernaturliga fiender, och allt på en gång! :gremsmile:).

nordan

Swordsman
Min uppfattning är att de flesta magiker i mundana tillhör någon orden som är någorlunda förankrad i adeln - detta är naturligtvis en tolkningsfråga (tror jag - har inte MM här så jag kan inte kolla siffror på fristående magiker). I dessa ordnar och gillen finns det i alla fall enligt mig oftast någon form av levnadsregler, kodex och högre syften som förhindrar att man använder magi lättsinnigt och för egen vinning. I Consaber finns det en lag som säger att magin inte får användas för att skada någon eller påverka dennes sinnen. I Thalamur är magikunskaper begränsade till medborgarna, vilka ingår i en stadsapparat som utövar stark kontroll över sitt folk och där de olika ätterna hela tiden följer upp varandra och magiker är vanligt förekommande (större upptäcktsrisk). Hos cirefalierna finns ju religionen som håller samman samhället och också har sitt att säga om magin. En magiker går att upptäcka med det alviska ögat, vilket gör att alviska magiker borde ha det svårare att smälta in och "lura" andra. Dvärgiska magiker tillhör en speciell samhällsklass (undergörare) vilket tydligt märks. I både alvers och dvärgars fall tillkommer en massa hedersaspekter.

Kort sagt - en magiker som springer omkring och använder sig av magi dagligen för att tillskansa sig fördelar har i många av de vanligaste länderna och kulturerna en massa saker emot sig. Därmed inte sagt att det inte finns massor med platser och kulturer, jag kan tänka mig att framförallt Asharien och liknande ställen är sådana, där ditt problem fortfarande kvarstår även om man köper mitt argument.

Jag håller inte med om att det måste vara väldigt svårt för man ska få någon effekt. Beror iofs på vad du menar med "väldigt svårt" men fyra magnituder är ju bara klassat som svårt. Redan på första magnituden är ju en effekt som Makt klart märkbar och vid andra magnituden är den riktigt mäktig. Att ha en eller två magnituder Tur på sig hela tiden måste ju också skapa en riktigt skön tillvaro.
Det stämmer att vissa effekter kan göra stor nytta även på lägre magnituder, något som jag inte tänkte på när jag skrev mitt inlägg. Framförallt makt verkar ju vara ett problem.
En tänkbar lösning på att en spelare använder makt kan vara att kräva mer av spelaren som rollspelare - alltså att ställa krav på att spelaren verkligen rollspelar sina argument (exempelvis) och har bra sådana för att makt skall få spela in i eventuella slag. Kan spelaren leva upp till detta kanske han förtjänar att få utnyttja de eventuella bonusar som makten medför.
Och vad gäller extremer som att tillskansa sig fördelar hos makthavare och liknande: Ett slag för att som kringrännande "pack" få något sorts gångbart privillegium hos en sådan person är knappast ett ob3t6-slag som blir ett enkelt ob2t6-slag, det handlar snarare om att man kan ta sig från ob5t6 till ob4t6, motsvarande. (Detta är naturligtvis helt situationsbaserat - jag nämner det mest för att påvisa att effekten av en bonus på en eller två tärningar inte alltid gör allting superenkelt.)

nordan

Swordsman
Idé

Om man vill begränsa den provisoriska varaktigheten skulle man kunna bestämma något i stil med följande:

För att en provisorisk effekt av en aspekt skall kunna fortvara måste det område där effekten verkar fortlöpande ha kontakt med en plats där aspekten kan alstras. Detta beror på att en provisorisk effekt rent tekniskt "laddas upp" över tiden av sin aspekt ur omgivningen. Exempel:

Någon väver effekten makt på sig själv provisoriskt. För att göra detta har han tillgång till heliotropi för sin alstring.
Så länge effektens område (magikern) befinner sig i områden där han kan alstra (soligt område) så "matas" effekten kontinuerligt med filament av aspekten. Det är den ataxatropiska effekten "provisorisera" som tillser att detta fortlöper. När natten faller på avtar effekten således.

Nu inser jag att det finns tusen argument mot den här metoden, det är bara ett förslag. Konsekvenser som ser direkt:

Idén medför stora problem för transformerande besvärjare: om de transformerar till en aspekt som de inte kan alstra på platsen så kan de helt enkelt inte starta en effekt med provisorisk varaktighet, den kan bara bli temporär.

Förslaget skapar ytterligare "obalans" mellan svåråtkomliga aspekter som bara finns på vissa ställen (hydro-, kryo- och skototropi exempelvis) och aspekter som är mer vanligt förekommande (primalkrafter, pneumo- och geotropi exempelvis).

Hur beter sig detta fenomen om magikern gjorde en kroppslig alstring innan vävandet? kommer den provisoriska varaktigheten att kontinuerligt påfresta magikern? Psykotropi kan exempelvis bara alstras kroppsligt. Eller kommer provisoriseringen då att misslyckas?

Man kan tänka sig att det finns saker i offentligt material som motverkar idén, har ingen möjlighet att kolla detta.

Accepterar man dessa nackdelar eller rent av ser fördelar i dem kan man använda min idé. Det som saknas är en fullständig magiteoretisk beskrivning.

Evil Peter

Hero
Min uppfattning är att de flesta magiker i mundana tillhör någon orden som är någorlunda förankrad i adeln - detta är naturligtvis en tolkningsfråga (tror jag - har inte MM här så jag kan inte kolla siffror på fristående magiker). I dessa ordnar och gillen finns det i alla fall enligt mig oftast någon form av levnadsregler, kodex och högre syften som förhindrar att man använder magi lättsinnigt och för egen vinning. I Consaber finns det en lag som säger att magin inte får användas för att skada någon eller påverka dennes sinnen. I Thalamur är magikunskaper begränsade till medborgarna, vilka ingår i en stadsapparat som utövar stark kontroll över sitt folk och där de olika ätterna hela tiden följer upp varandra och magiker är vanligt förekommande (större upptäcktsrisk). Hos cirefalierna finns ju religionen som håller samman samhället och också har sitt att säga om magin. En magiker går att upptäcka med det alviska ögat, vilket gör att alviska magiker borde ha det svårare att smälta in och "lura" andra. Dvärgiska magiker tillhör en speciell samhällsklass (undergörare) vilket tydligt märks. I både alvers och dvärgars fall tillkommer en massa hedersaspekter.
Är mest insatt i Consaber för tillfället men måste ha missat magilagarna i den boken då jag bara minns det lilla som står i religionskapitlet. Du får gärna hänvisa mig till informationen. Dock är ju den lagen snarare ett förbud mot viss magi öht, inte ett konstant användande av provisorisk varaktighet. Det låter också som en konstig lag då jag fått för mig att Legio Colonan inte har några förbjudna aspekter men psykotropi och en väsentlig del av flera andra aspekter skulle ju då vara olagliga.

Likadant tycker jag gäller det mesta du skriver. Det verkar vara mer argument för att inte använda en viss typ av magi, snarare än att använda någon magi provisoriskt. Utifrån det som står är det ju exempelvis värre att använda Makt normalt än att gå runt med provisorisk mörkersyn. Dock tror jag magiker använder manipulerande besvärjelser osv i alla länder eftersom dylika effekter verkar relativt vanliga enligt M&M-listan.

Kort sagt - en magiker som springer omkring och använder sig av magi dagligen för att tillskansa sig fördelar har i många av de vanligaste länderna och kulturerna en massa saker emot sig. Därmed inte sagt att det inte finns massor med platser och kulturer, jag kan tänka mig att framförallt Asharien och liknande ställen är sådana, där ditt problem fortfarande kvarstår även om man köper mitt argument.
Det finns ju massor av människor som springer runt och försöker tillskansa sig fördelar på allehanda sätt. Magi är ju mer subtilt än de flesta metoder så om folk använder mer påtagliga metoder borde de väl kunna använda magi också?

En tänkbar lösning på att en spelare använder makt kan vara att kräva mer av spelaren som rollspelare - alltså att ställa krav på att spelaren verkligen rollspelar sina argument (exempelvis) och har bra sådana för att makt skall få spela in i eventuella slag. Kan spelaren leva upp till detta kanske han förtjänar att få utnyttja de eventuella bonusar som makten medför.
Det är en metod jag inte är speciellt förtjust i. Det är ju rollpersonen som blir bra av effekten, inte spelaren. Tvärtom torde effekten göra att det krävs mindre av spelaren. Jag är allmänt inte förtjust i att spelare ska behöva vara bra på de saker som deras rollpersoner är bra på, det förtar ju nästan poängen med rollspelande. Visst blir det roligare om en snabbkäftad rollperson spelas av en likadan spelare men om man går efter hur spelaren är tycker jag inte man ska använda sociala färdigheter.

Och vad gäller extremer som att tillskansa sig fördelar hos makthavare och liknande: Ett slag för att som kringrännande "pack" få något sorts gångbart privillegium hos en sådan person är knappast ett ob3t6-slag som blir ett enkelt ob2t6-slag, det handlar snarare om att man kan ta sig från ob5t6 till ob4t6, motsvarande. (Detta är naturligtvis helt situationsbaserat - jag nämner det mest för att påvisa att effekten av en bonus på en eller två tärningar inte alltid gör allting superenkelt.)
Ja, visst är det så att det inte alltid blir enkelt men det kan iaf bli rimligt om det inte var det innan. Makt är en mycket mäktig effekt som är lite svår att handskas med.

nordan

Swordsman
Är mest insatt i Consaber för tillfället men måste ha missat magilagarna i den boken då jag bara minns det lilla som står i religionskapitlet. Du får gärna hänvisa mig till informationen.
Jag kan tyvärr inte hänvisa för tillfället då jag saknar litteratur. Det är inte Legio colonan som ligger bakom förbudet dock, utan det är den Sabriska daakkyrkans inställning till magi som gör det. Informationen torde finnas i MM eller religionsboken eller Consaber. Det är alltså kyrkans intresse det handlar om, och de flesta i samhället försöker ju ställa in sig hos kyrkan. Ett snedsteg mot dom här reglerna som upptäcks av kyrkan skulle kunna få fatala konsekvenser för Legio colonans politiska och samhällsmässiga ställning imo.
Således är det inte nödvändigt att förbjuda psykotropi, det finns ju användningsområden för den som inte påverkar andras sinnen (astralsköld tror jag är ett exempel, upptäcka varelse eller vilken upptäcka det nu är en annan. Telepati som används mellan två införstådda personer borde också vara helt ok)
Sen har jag dålig koll på hur mycket frilansande magiker som rör sig runt i just Consaber, men reglerna gäller även dem.

Likadant tycker jag gäller det mesta du skriver. Det verkar vara mer argument för att inte använda en viss typ av magi, snarare än att använda någon magi provisoriskt. Utifrån det som står är det ju exempelvis värre att använda Makt normalt än att gå runt med provisorisk mörkersyn. Dock tror jag magiker använder manipulerande besvärjelser osv i alla länder eftersom dylika effekter verkar relativt vanliga enligt M&M-listan.
Jag blev ganska insnöad på just makt efter ditt förra inlägg :gremsmirk: så mycket av det jag skrev baserades på just den... mörkersyn, snabbhet och sådant är effekter som skulle vara helt gångbara i exempelvis Consaber, trots de restriktioner som finns där. Det stämmer också att argumenten jag gav är mer allmänna mot användandet av magi i vissa former, men:
Om det finns restriktioner mot att använda en viss typ av magi blir det ju betydligt mer vanskligt att använda denna typ provisoriskt än att till exempel endast aktivera den vid viktiga tillfällen. (Upptäcktsrisk mm)

Som jag ser det är M&M- listan endast en indikator på hur bra fantasi författarna hade under skrivandet, inte på vilka effekter som är vanligast förekommande.

Det finns ju massor av människor som springer runt och försöker tillskansa sig fördelar på allehanda sätt. Magi är ju mer subtilt än de flesta metoder så om folk använder mer påtagliga metoder borde de väl kunna använda magi också?
Stämmer till stor del. Vad jag försökte påvisa var att magi inte bara går att lära sig på vilken sjörövarkrog som helst, och att om man lärt sig magi har man oftast en koppling till någon organisation som styr ens uppträdande på något vis utifrån regler, sociala konstruktioner, politiskt nödvändiga beteenden med mera. Att bryta sig ur en sådan organisation medför nog allt som oftast att man har ögonen på sig. Naturligtvis finns det undantag mot allting.

Det är en metod jag inte är speciellt förtjust i. Det är ju rollpersonen som blir bra av effekten, inte spelaren. Tvärtom torde effekten göra att det krävs mindre av spelaren. Jag är allmänt inte förtjust i att spelare ska behöva vara bra på de saker som deras rollpersoner är bra på, det förtar ju nästan poängen med rollspelande. Visst blir det roligare om en snabbkäftad rollperson spelas av en likadan spelare men om man går efter hur spelaren är tycker jag inte man ska använda sociala färdigheter.
Det här är ju en smaksak och handlar mycket om hur mycket man normalt sett kräver av spelaren... om man inte vill kräva att spelaren skall vara retoriskt begåvad för att lyckas kan man kanske i alla fall kräva att spelaren berättar vilka argument han hade tänkt använda i sin argumentation. Gör man inte det så ser jag inte hur man använder de sociala färdigheterna över huvud taget... då borde följande inträffa:
Spelaren: "Jag övertalar honom att ge mig pengar."
SL: *slår tärningar* "Du får 200 silver."

Ja, visst är det så att det inte alltid blir enkelt men det kan iaf bli rimligt om det inte var det innan. Makt är en mycket mäktig effekt som är lite svår att handskas med.
Jag kan bara hålla med.

Lösningar som jag ser kvarstår är ju att begränsa själva provisoriseringen på något vis. Det går ju att modifiera effekterna som SL. Kanske göra makt så att det krävs två eller tre filament för Ob1T6 modifikation? Använda min Ide som jag postat i botten på den här tråden? Helt enkelt inte låta spelarna börja med effekter av den här typen, utan ge dem ett begränsat urval, och sedan göra de "oönskade" effekterna svåråtkomliga i spelsituationerna? De sista åtgärderna blir väl att förbjuda vissa effekter helt eller att skicka någon sorts in-game-hot som försvårar användande (häxjägare etc.)

Regmolar

Swashbuckler
Det här är ju en smaksak och handlar mycket om hur mycket man normalt sett kräver av spelaren... om man inte vill kräva att spelaren skall vara retoriskt begåvad för att lyckas kan man kanske i alla fall kräva att spelaren berättar vilka argument han hade tänkt använda i sin argumentation. Gör man inte det så ser jag inte hur man använder de sociala färdigheterna över huvud taget... då borde följande inträffa:
Det här tror jag faktiskt nämns t.o.m. i officiellt material: man måste betänka övertalningsfärigheters användning, då få spelare lär ha motsvarande 18 i övertala, men en rollperson ganska enkelt kan få det. Att då tvinga spelaren att rollspela detta är faktiskt som att tvinga denne att själv lära sig all den information som hans kunskapsfärdigheter ska utgöra.

I exemplet nedan kan jag bara kommentera att svårigheten för att övertala någon att ge dig motsvarande en någorlunda årslön lär ligga på Ob5T6 som lägst, om det inte är en osannolikt lättlurad person. Lägg dock märke till att många bedragare lyckas med detta - och mer - i verkligheten, men de är inte alltför många. Kan man sälja Eiffeltornet två gånger kan man banne mig fixa 20 000 kr, men det kräver viss planering. I slutändan är det upp till SL att väga vad som krävs för att man lyckas, men att kräva att en spelare kan ljuga som en politiker bara för att låta denne använda sina färdigheter är fel, eftersom det förtar poängen med dem.

Lösningar som jag ser kvarstår är ju att begränsa själva provisoriseringen på något vis. Det går ju att modifiera effekterna som SL. Kanske göra makt så att det krävs två eller tre filament för Ob1T6 modifikation? Använda min Ide som jag postat i botten på den här tråden? Helt enkelt inte låta spelarna börja med effekter av den här typen, utan ge dem ett begränsat urval, och sedan göra de "oönskade" effekterna svåråtkomliga i spelsituationerna? De sista åtgärderna blir väl att förbjuda vissa effekter helt eller att skicka någon sorts in-game-hot som försvårar användande (häxjägare etc.)
Annars är det väl bara att förutsätta att världen är lika medveten om det här som man själv är: viktiga individer har en magiker beredd för möten med andra magiker så att de inte ska påverkas av magin, eller köper skrifter/elixir/artefakter som antingen ger skydd mot magi, upptäcker den eller kanske t.o.m. kör en "riva väv" på magikern, bara för att (han har då förmodligen blivit förvarnad: annars kan det ju bli oavsiktligt otrevligt).

Vanliga människor och handelsmän har det kanske tufft, men det kan uppvägas genom den misstro som användande av sånt här kan skapa i samhället: om personen från början misstror magikern så äts hans Makt helt eller delvis upp av den Ob1T6 som slaget försvåras med av misstron.

Sen finns ju såklart alltid inkvisitionen och deras utländska likar. Man måste bara ge dem något sätt att upptäcka magi utan att själva utnyttja magiker...

Evil Peter

Hero
ag kan tyvärr inte hänvisa för tillfället då jag saknar litteratur. Det är inte Legio colonan som ligger bakom förbudet dock, utan det är den Sabriska daakkyrkans inställning till magi som gör det. Informationen torde finnas i MM eller religionsboken eller Consaber. Det är alltså kyrkans intresse det handlar om, och de flesta i samhället försöker ju ställa in sig hos kyrkan. Ett snedsteg mot dom här reglerna som upptäcks av kyrkan skulle kunna få fatala konsekvenser för Legio colonans politiska och samhällsmässiga ställning imo.
Således är det inte nödvändigt att förbjuda psykotropi, det finns ju användningsområden för den som inte påverkar andras sinnen (astralsköld tror jag är ett exempel, upptäcka varelse eller vilken upptäcka det nu är en annan. Telepati som används mellan två införstådda personer borde också vara helt ok)
Sen har jag dålig koll på hur mycket frilansande magiker som rör sig runt i just Consaber, men reglerna gäller även dem.
Då får jag anta att det står i Religioner då jag tror mig ha koll på de andra böckerna.

I Consaber står det t ex "de flesta anser att allt en sabrisk trollkarl gör är gott och allt en thalaskisk trollkarl gör är ont. Magi är således inte bara tolererat utan accepterat och i vissa fall nödvändigt." Det tyder ju på en generellt god inställning till magi.

Det står också "en del sabriska trollkarlar och -kvinnor har lyckats vinna adelstitlar på grund av [sic] sin magi." Exakt hur magin spelade in kan ju tolkas på olika sätt.

Jag blev ganska insnöad på just makt efter ditt förra inlägg så mycket av det jag skrev baserades på just den... mörkersyn, snabbhet och sådant är effekter som skulle vara helt gångbara i exempelvis Consaber, trots de restriktioner som finns där. Det stämmer också att argumenten jag gav är mer allmänna mot användandet av magi i vissa former, men:
Om det finns restriktioner mot att använda en viss typ av magi blir det ju betydligt mer vanskligt att använda denna typ provisoriskt än att till exempel endast aktivera den vid viktiga tillfällen. (Upptäcktsrisk mm)

Som jag ser det är M&M- listan endast en indikator på hur bra fantasi författarna hade under skrivandet, inte på vilka effekter som är vanligast förekommande.
Det är lätt hänt då den effekten nog har störst påverkan. :gremsmile: Men om vi återgår till min ursprungspunkt, kommer magiker i så stor utsträckning som möjligt lägga provisoriska effekter på sig så de alltid är lite "övermänniskor"? Man får ju komma ihåg att såvida man inte har en massa fiender som är magiker, vilka får för sig att ta bort det man kastat, så kan man ju med gott samvete använda kongelat när man lägger sin besvärjelse för att få en starkare provisorisk effekt.

Nu när jag skrev det sista kanske jag ska påpeka att jag fann att mitt exempel på motargument med Riva Sönder Väv var ett ganska tandlöst sådant då jag hade glömt att filamenten automatiskt försvinner kontrollerat. Som det är nu är då enda risken att man måste lägga besvärjelsen igen och eventuellt förlorar pengar på mer kongelat.

Vad gäller effektlistan så har du naturligtvis rätt i att den speglar deras fantasi. Dock vill jag gärna tro att de försökt få fram effekter som ska spegla magins användande i rollspelet. De som skapade magisystemet är ju väl införstådda på att t ex DoD gjorde magiker till krigsmaskiner då andelen stridsbesvärjelser var absurt hög.

Stämmer till stor del. Vad jag försökte påvisa var att magi inte bara går att lära sig på vilken sjörövarkrog som helst, och att om man lärt sig magi har man oftast en koppling till någon organisation som styr ens uppträdande på något vis utifrån regler, sociala konstruktioner, politiskt nödvändiga beteenden med mera. Att bryta sig ur en sådan organisation medför nog allt som oftast att man har ögonen på sig. Naturligtvis finns det undantag mot allting.
Ja, sådana påbud kan naturligtvis påverka. Dock kan jag tänka mig att många magikerordnar är lite intrigerande så det varierar från fall till fall.

Ja, definitivt en smaksak. Vår spelargrupp kräver inte något alls av spelarna men hittills (vilket är länge nog för att nog vara gällande så länge man spelar) har det varit rätt självsanerande i att de som är lite mer tystlåtna inte brukar spela lika smorda munläder som de mest glappkäftade.

Sociala färdigheter är ju dock en klurig sak i sig. Du beskriver ju egentligen ett tämligen normalt färdighetsanvändare om man istället hade satt in smyga eller något. En rollpersons kunskaper ska ju rakt av motsvaras av de värden han har på formuläret, en spelare ska inte överskrida dessa genom att t ex försöka övertala folk med bra argument om ens rollperson är dålig på det. Färdighetskategorin är ju dock så att det lätt blir tråkigt om man bara skulle slå eftersom rollspel är ett så socialt fenomen. Men jag håller iaf helt med dig om att man å det minsta ska komma på vilka argument man ska använda, precis som man säger var på motståndaren man hugger med sitt svärd. Jag tycker också man ska argumentera själv med argumenten man har men att det ändå är slaget som avgör om man lyckas eller inte.

Att sätta det till en 2+effekt är inte en så dum idé, hade inte funderat så mycket mer över den då den inte kommit in i spelet i den nuvarande kampanjen. Det kommer ju att göra att den blir rätt tuff att provisorisera med två filamen och generellt så används den nog då oftast med ett filament under normal varaktighet (man vill ju helst använda den dolt också).

nordan

Swordsman
Re: Övetalning

Det jag menar är inte att man ned i detalj måste beskriva sin övertalning, bara att man bör kunna presentera en någorlunda bra "plan" på hur det ska gå till. Övertalning handlar ju mycket om känsla och hur man uppträder (retoriken kallar detta pathos) samt hur man framställer sig själv som person och vilket förtroende detta inger hos "offret" (retoriken kallar denna del ethos). De logiska argumenten (som kallas logos) kan vara nog så dåliga om man använder de två förstnämnda metoderna på ett bra sätt, och tvärt om, osv.
Därför anser jag att spelaren inte behöver spegla rollpersonens kunskaper, utan bara dra upp en plan som verkar hållbar. Som jämförande exempel (inspirerat av annan skribent) kan man säga att spelaren på intet sätt behöver ha några kunskaper om fäktning, men att han för att lyckas med en duell ändå bör vara väldigt listig i hur han deklarerar sina attacker/försvar och liknande. (Dvs: Han behöver inte bara säga "jag anfaller och nedkämpar motståndaren" som motsats till "jag övertalar honom").

nordan

Swordsman
Ja, sådana påbud kan naturligtvis påverka. Dock kan jag tänka mig att många magikerordnar är lite intrigerande så det varierar från fall till fall.
I sådana fall finns det två möjligheter. 1) Din spelare ingår i en magikerorden som ger honom de "restriktioner" som du som SL önskar, eller 2) Han gör det inte. Här har du ju som spelledare möjlighet att påverka antingen 1) Hur ordern spelaren valt ser ut i din "värld" eller 2) vilka ordnar du låter spelaren välja till sin rollperson. Dock handlar det ju om hur fri man brukar vara i spelgruppen. Jag själv skulle ha väldigt svårt att begränsa mina spelare på det sättet eftersom att de ofta har en väldigt stark föreställning om hur de vill ha sina rollpersoner... men det är ju en tänkbar lösning.

Jag upp till spelgruppen idag, ska försöka hitta texten om Sabriska Dakkkyrkans magiinställning och skickar sedan referens.