Är mest insatt i Consaber för tillfället men måste ha missat magilagarna i den boken då jag bara minns det lilla som står i religionskapitlet. Du får gärna hänvisa mig till informationen.
Jag kan tyvärr inte hänvisa för tillfället då jag saknar litteratur. Det är inte Legio colonan som ligger bakom förbudet dock, utan det är den Sabriska daakkyrkans inställning till magi som gör det. Informationen torde finnas i MM eller religionsboken eller Consaber. Det är alltså kyrkans intresse det handlar om, och de flesta i samhället försöker ju ställa in sig hos kyrkan. Ett snedsteg mot dom här reglerna som upptäcks av kyrkan skulle kunna få fatala konsekvenser för Legio colonans politiska och samhällsmässiga ställning imo.
Således är det inte nödvändigt att förbjuda psykotropi, det finns ju användningsområden för den som inte påverkar andras sinnen (astralsköld tror jag är ett exempel, upptäcka varelse eller vilken upptäcka det nu är en annan. Telepati som används mellan två införstådda personer borde också vara helt ok)
Sen har jag dålig koll på hur mycket frilansande magiker som rör sig runt i just Consaber, men reglerna gäller även dem.
Likadant tycker jag gäller det mesta du skriver. Det verkar vara mer argument för att inte använda en viss typ av magi, snarare än att använda någon magi provisoriskt. Utifrån det som står är det ju exempelvis värre att använda Makt normalt än att gå runt med provisorisk mörkersyn. Dock tror jag magiker använder manipulerande besvärjelser osv i alla länder eftersom dylika effekter verkar relativt vanliga enligt M&M-listan.
Jag blev ganska insnöad på just makt efter ditt förra inlägg
så mycket av det jag skrev baserades på just den... mörkersyn, snabbhet och sådant är effekter som skulle vara helt gångbara i exempelvis Consaber, trots de restriktioner som finns där. Det stämmer också att argumenten jag gav är mer allmänna mot användandet av magi i vissa former, men:
Om det finns restriktioner mot att använda en viss typ av magi blir det ju betydligt mer vanskligt att använda denna typ provisoriskt än att till exempel endast aktivera den vid viktiga tillfällen. (Upptäcktsrisk mm)
Som jag ser det är M&M- listan endast en indikator på hur bra fantasi författarna hade under skrivandet, inte på vilka effekter som är vanligast förekommande.
Det finns ju massor av människor som springer runt och försöker tillskansa sig fördelar på allehanda sätt. Magi är ju mer subtilt än de flesta metoder så om folk använder mer påtagliga metoder borde de väl kunna använda magi också?
Stämmer till stor del. Vad jag försökte påvisa var att magi inte bara går att lära sig på vilken sjörövarkrog som helst, och att om man lärt sig magi har man oftast en koppling till någon organisation som styr ens uppträdande på något vis utifrån regler, sociala konstruktioner, politiskt nödvändiga beteenden med mera. Att bryta sig ur en sådan organisation medför nog allt som oftast att man har ögonen på sig. Naturligtvis finns det undantag mot allting.
Det är en metod jag inte är speciellt förtjust i. Det är ju rollpersonen som blir bra av effekten, inte spelaren. Tvärtom torde effekten göra att det krävs mindre av spelaren. Jag är allmänt inte förtjust i att spelare ska behöva vara bra på de saker som deras rollpersoner är bra på, det förtar ju nästan poängen med rollspelande. Visst blir det roligare om en snabbkäftad rollperson spelas av en likadan spelare men om man går efter hur spelaren är tycker jag inte man ska använda sociala färdigheter.
Det här är ju en smaksak och handlar mycket om hur mycket man normalt sett kräver av spelaren... om man inte vill kräva att spelaren skall vara retoriskt begåvad för att lyckas kan man kanske i alla fall kräva att spelaren berättar vilka argument han hade tänkt använda i sin argumentation. Gör man inte det så ser jag inte hur man använder de sociala färdigheterna över huvud taget... då borde följande inträffa:
Spelaren: "Jag övertalar honom att ge mig pengar."
SL: *slår tärningar* "Du får 200 silver."
Ja, visst är det så att det inte alltid blir enkelt men det kan iaf bli rimligt om det inte var det innan. Makt är en mycket mäktig effekt som är lite svår att handskas med.
Jag kan bara hålla med.
Lösningar som jag ser kvarstår är ju att begränsa själva provisoriseringen på något vis. Det går ju att modifiera effekterna som SL. Kanske göra makt så att det krävs två eller tre filament för Ob1T6 modifikation? Använda min Ide som jag postat i botten på den här tråden? Helt enkelt inte låta spelarna börja med effekter av den här typen, utan ge dem ett begränsat urval, och sedan göra de "oönskade" effekterna svåråtkomliga i spelsituationerna? De sista åtgärderna blir väl att förbjuda vissa effekter helt eller att skicka någon sorts in-game-hot som försvårar användande (häxjägare etc.)