Nekromanti PSI-krafter

Zadrith

Hero
Jag håller på att fila på ett system för PSI-krafter som jag skulle vilja ha ett par synpunkter på. Jag hade tänkt lösa det genom att de rollpersoner som behärskar dessa krafter kan lära sig tre olika färdigheter som avgör hur bra de är på att använda sina krafter på olika sätt. De tre färdigheterna är:

Empati
Används för att läsa andra varelsers kännslor och tankar.

Projektion
Används för att projesera känslor, ord, bilder och tankar i andra varelsers medvetande.

Kontroll
Används för att påverka fysiska föremål. Få små föremål att sväva o.s.v

Är det en bra uppdelning eller saknas det något viktigt som man i regel förknippar med PSI-krafter? Är det för övrigt vettiga namn på färdigheterna eller borde de heta något annat?

Organ

Out of time, out of mind
Kontroll
Används för att påverka fysiska föremål. Få små föremål att sväva o.s.v
Detta brukar väl vanligtvis kallas Telekinesi? Fast det finns nog inget rätt eller fel vad gäller detta så du kan nog kalla det vad 17 du vill.

Inspiration och tips på fler krafter och/eller namn kan annars hämtas från rollspelet Necroscope, som bygger på böckerna med samma namn av Brian Lumley. Ett riktigt bra spel i Masterbook-serien från West End Games som tyvärr nästan är helt bortglömt idag

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är det en bra uppdelning eller saknas det något viktigt som man i regel förknippar med PSI-krafter? Är det för övrigt vettiga namn på färdigheterna eller borde de heta något annat?
Det känns lite begreppsförvirrande. Empati är traditionellt läsande av känslor, enbart, inte tankar. Har du tänkt att man med projektion ska kunna styra andra personers känslor och tankar, eller bara förmedla sina egna?

Jag tror att det vore mer intuitivt att ha en färdighet för kommunikation, en för kontroll och en för telekinesi. Kommunikationsfärdigheten skulle användas för att läsa känslor och tankar och för att tala telepatiskt. Kontrollfärdigheten skulle användas för att styra andra människors tankar och känslor och telekinesifärdigheten skulle användas för att kontrollera fysiska föremål.

I Millennium har jag en uppdelning där Telepati är grundfärdigheten, som kan användas för att läsa och skicka tankar och känslor. Vill man styra någon eller något får man köpa en specialförmåga, men man använder fortfarande sitt vanliga färdighetsvärde, även för specialförmågorna.

/tobias

Zadrith

Hero
Detta brukar väl vanligtvis kallas Telekinesi? Fast det finns nog inget rätt eller fel vad gäller detta så du kan nog kalla det vad 17 du vill.
Jo, fast det finns en anledning till att jag inte valt att kalla det telekinesi. eftersom jag använder det som en Fördel som man måste ha för att kunna lära sig färdigheten Kontroll (på motsvarande sätt måste man ha fördelen Telepat för att kunna lära sig Empati och Projektion.
Är det för övrigt någon som vet vad någon som ägnar sig åt Telekinesi kallas, på samma sätt som den som ägnar sig åt telepati kallas för telepat (De kan ju inte gärna kallas för telekineser ;-))

Zadrith

Hero
Jag använder begreppen "Telepat" och "Telekinesi" som fördelar som en rollperson måste ha för att över huvud taget kunna lära sig de tre färdigheterna so det är därför jag valt att inte använda dem som färdighetsnamn.
Du har rätt i att Empati inte är helt bra men jag vet inte riktigt vad jag skulle döpa den till i stället med den omfattning jag har tänkt mig att den ska ha (och den håller jag mig nog kvar vid än så länge).

När det gäller hur färdighetenrna används så kommer man att klara mer och mer ju skickligare man blir.
Med ett lågt värde i Empati kan man exempelvis uppfatta sinnesstämningar. När man blir bättre kommer man att kunna upfatta att någon ljuger, riktade kännslor, tankar, djupt liggande motiv o.s.v i ungefär den ordningen.

gråhök

Veteran
Har du läst Julian Mays "The saga of Pliocene Exile" (och sidoserierna "Galactic milieu" samt "Intervetion")? Där delas psi-krafter upp i ett antal olika kategorier som tillsammans avgör hur kraftfull och inom vilka inriktningar en psimupp kan psimuppa.

Rising

Vila i frid
Yeah, det är en bra uppdelning. Förnimma tankar, Manipulera tankar, samt Manipulera materia. Det är väl de tre vanligaste som man gärna vill använda.

("Förnimma materia" vore typ att vara en mänsklig metalldetektor, kunna peka ut vatten och liknande.)

Förutom tankar och materia så skulle man kunna vilja ha tid/rum som något man kan påverka.

("Förnimma tid/rum" blir då att antingen sia om vad som händer -här- fast i en annan tid (alltså siande i framtiden eller mentalt avläsande av saker som hänt i det förgågna) eller -nu- på en annan plats (alltså fjärrskådning))

("Manipulera tid/rum" blir saker såsom att resa i tiden eller teleportera sig. Rätt mighty grejer...)

/Rising
som numera ser all magi och liknande genom sitt eget systems synvinkel.

Zadrith

Hero
Humm, det var onekligen intressanta idéer, i varje fall de om Tid och Rum. Känns nästan lite för kul för att inte ta med det även om jag egentligen inte hade tänkt att PSI-nissarna skulle kunna göra det

Zadrith

Hero
Jo, fast jag tror inte riktigt att det passar in i spelvärlden i det här fallet (SF/Space opera, framför allt inspirerat av B5 och SW) men kanske. Ska fundera på saken

Zadrith

Hero
NEj, det har jag inte och jag lyckades inte hitta den på SF-bokhandelns hemsida heller så chansen är nog ganska liten att jag kommer att göra det men det lät intressant.

P.S.
Min hög av böcker som skall läsas når dessutom redan taket och visar inga tendenser att minska trotts ihärdigt läsande ;-)

Krille

Super Moderator
"Jo, fast jag tror inte riktigt att det passar in i spelvärlden i det här fallet (SF/Space opera, framför allt inspirerat av B5 och SW) men kanske."

"I saw a city in the clouds!"
"Mhhrm. Friends you have there."
- Bonngrabb och träskmupp

"I am standing on Centauri Prime, and one of these ships fly over my head, then hundreds, thousands, until they black out the sky."
- Påfågelfrissa

Zadrith

Hero
jag förknippar Claivoyance med förmågan att tala med döda, men det kanske är jag som är ute och cyklar :gremconfused:

Fast å andra sidan är ju Obi ganska talförd efter sin hädanfärd så det gör ju inte mycket för att rädda min tidigare argumentation. :gremblush:

Bombu

Hero
Deduktiva förmåga, att räkna ut saker, på ett sätt som inte kan förstås medvanliga metoder.
Insikt/Intuition/ Förmåga att förstå kosmiska samband.

Förflyttning genom nästan teleportering, portskapande, överljusfart eller nått liknande.

Sen är ju Dolskhet en viktig/spännande förmåga.
Man kan använda PSI för att undvika upptäckt, på Radar/superRadar/film/eller att helt enkelt inte synas för blotta ögat.

-------

men och det är ju som vanligt, man har lite olika uppfattning vad som ska ingå i en rymdpsivärld.

Det kan vara ganska mycket starka krafter eller så kan det vara väldigt subtila krafter, så det är nog en såndär bästämmanivånpåpsi fråga som du behöver bestämma.

Och här är det inte fråga om rätt och fel utan om "taste"

Lycka till

Bombu

Zadrith

Hero
Jag har nog för avsikt att hålla mig till ganska subtila krafter.
Man kommer att kunna hålla sig dold för blotta ögat, men då gör man det genom att plantera idéen om att man inte är där hos den man vill förbli oupptäckt av.

Rising

Vila i frid
Klärvoajans (som det heter på svenska) är i stort sett bara att vara synsk (eller "klarsynt"); att kunna se sånt som för andra är fördolt. Det brukar typ blanda in saker som psykometri och astralprojektion. Därför är det lite dumt att typ säga "hej, du borde använda klärvoajans!" utan att samtidigt berätta vad man egentligen menar.

Därför skrev jag "fjärrsyn" för att tydligare peka på vad för sorts förmåga jag menade: Förmågan att se något som sker på en annan plats; exempelvis på en plats dit ens egen syn inte når (såsom i ett annat land) eller bakom något som vanligtvis kunde skymt ens egen sikt (såsom innuti ett kassaskåp).

Krille

Super Moderator
"jag förknippar Claivoyance med förmågan att tala med döda, men det kanske är jag som är ute och cyklar"

Jupp. Den breda definitionen på clairvoyance är att uppfatta information på något sätt som inte kan förklaras. Den smalare och mer använda termen handlar om informationsöverföring som inte är från person till person, och helst också från samtidiga källor.

"Fast å andra sidan är ju Obi ganska talförd efter sin hädanfärd så det gör ju inte mycket för att rädda min tidigare argumentation."

Dessutom så har du ju fallet med Centauris den hädangångne kejsare Turhan och hans hustru; hon sägs stå i kontakt med den döde kejsaren och talar för honom. Åsså har vi ju soulstealers också.

Snow

Swashbuckler
du är nog ute och cyklar lite... :gremsmile:

http://en.wikipedia.org/wiki/Clairvoyance

ofta i "vanlig sf" så är esp något som förklaras lite halvvetenskapligt (till och med den mystiska kraften är ju bara midichloreaner eller nåt). Man har nåt cybertillbehör, nåt extra organ eller en extra pannlob som känner av den elektromagnetiska strålningen från andra hjärnor eller liknande. Det har inget alls med magi att göra alltså. Och om levande varelser som dör inte lämnar något kvarvarande elektriskt fält i sin grav så kan man inte komunicera med dem.

Kraften är ju inte så... visserligen pratas det om ett kraftfält.. men uppenbarligen finns det något i levande varelser som skulle kunna vara en själ (kanske bara en böld i kraftfältet men ändå)... och då kan detta något prata efter kroppens död.

science fiction (bokstavlig): ingen själ och inget snack efter döden
mystisk space opera: det finns någon slags själ och man kan prata när man dött

det sistnämnda är coolast, imho