Jag tycker personligen att det är häftigt med olika former av "övernaturliga förmågor", såsom magi, psionik och DoD6:s böner. Det gör att det känns lite annorlunda att skapa två olika rollpersoner med varsina förmågor. Så länge magisystemet är stelt (=dvs. man använder färdiga besvärjelselistor) så blir det annars mer eller mindre samma sak att göra sig en alkemist, en präst, en siare eller en person som behärskar vild magi. Genom att använda olika typer av stela system så blir genereringen och spelandet väldigt olika med olika typer av rollpersoner. Om allt skulle vara strömlinjeformat så skulle det lätt finnas en risk för tristess och enformighet.
Ska man absolut använda ett strömlinjeformat system, då tror jag att man tvingas ge avkall på de stela reglerna och börja använda en mer flytande modell, där man som spelare kan få hitta på mer själv. Om reglerna för att styra materia fungerar på ett och samma sätt oavsett om vilken materia man kan kontrollera, då är det enkelt och roligt att hitta på sin egen typ av magiker; såsom ismagiker, rökmagiker, radioaktivimist, bajsmagiker, osv. Och om reglerna för att kontrollera andra varelser fungerar på ett och samma sätt oavsett vad man kan kontrollera så är det enkelt att göra sig sin egen entemomantiker (=insektsmagiker) eller vadsomhelst, och om reglerna för att utföra ritualer fungerar på ett och samma sätt oavsett vad det är för förberedelser och process man måste använda sig av, så är det enkelt att göra sig sin egen dansmagiker, flöjtmagiker, patiensmagiker eller sexmagiker, osv.
Med ett sådant system tror jag att det blir enklare att också göra hela magikerkonceptet friare: Någon kan ha memorerat trollformler från en bok, en annan kan ha en medfödd, psykisk förmåga, och en tredje kan åkalla sin gud och utföra mirakler genom dennes makt. Osv. Böner, psionik, magi... Allt skulle stråla samman.
Men inte i ett stelt system med färdigbeskrivna "besvärjelser", tror jag. Där måste man ha olika system för att det inte ska bli skittråkigt att spela.