Jag känner mig, som ganska ofta, mitt emellan ytterligheterna.
Jag tycker det är tråkigt med murder hobos i rollspel. Det har inte hänt så mycket när vi spelat, mest hände det nog i Western, där är det ju lite en del av genren (du blängde elakt på min häst, jag utmanar dig på duell). I vanligt fantasy-rollspel blir det - min uppfattning som SL - rätt trist om spelarna bara beter sig godtyckligt elakt eller fullständigt själviskt i många situationer. Det är inte sådan fantasy (litteratur/serier/film) vi inspireras av. Dessutom tenderar även fantasy-världar att han någon slags motsvarighet till lagens-långa-arm, så om rollpersonerna är alltför asociala BÖR SL låta det få konsekvenser, och då blir det någon slags SL mot Spelarna spel, vilket absolut inte kan leda till något gott.
Så jag är emot murder hobos i rollspel.
Då till artikeln. Långsökt tycker jag. Mycket lite igenkänning. Känns som författaren främst sitta på hög häst och morel-predika. Men (inte så) kort:
euphemistic labeling: Det känns som detta handlar till 99% om samtidsanalys, och till max 1% om rollspel. Vem i rollspel orkar bry som om alternativa fakta?
advantageous comparisons: Exemplet, att det skulle vara fel att stjäla från de onda för att de missbrukar sin makt, i en typisk fantasy/rollspels-värld med typiskt ett svagt rättsväsende, eller en auktoritär statsmakt som suger ut sina medborgare (vilket historiskt är normalfall), känns svårt att identifiera sig med direkt. Man kan inte spela Robin Hood och hjälpa det utsugna folket mot den elake sheriffen? För det vore att vara en murder hobo? Jag köper inte det.
displacement of responsibility: Jag har (som fler av er) svårt att se relevansen. En spelare väljer att köra psykopat-spel, och de andra tycker det är coolt att inte protestera? Det har säkert hänt. Igen, i samhällen med svagt rättsväsende eller i auktoritära samhällen... vem är där att utkräva responsibility - i spelet?
diffusion of responsibility: men vem bryr sig om vem som får skulden? Om en rollperson gör något dumt så riskerar hela gruppen att hamna i trubbel. Att gruppen skulle hamna i någon "process" och alla skulle skylla på alla... det har aldrig hänt.
disregard or distort consequences: I rollspel, till skillnad från verkliga världen, finns en SL och what-goes-around-comes-around... om SL vill. Det är inte så att domstolen i Haag kommer. Men någon kanske blir sur, och de bryr sig knappast om de har bevis eller inte mot rollpersonerna. Jag har aldrig varit med om att spelarna/rollpersonerna av ren illilja bränt ner/bombat några byar bara för att det inte finns konsekvenser. Det vet de inte - ofta är inte rollpersonern i några super-makt-positioner, ofta finns det mäktiga SLP, och den där byn kanske "behövs" senare. Men jag håller med - om spelarna/rollpersonerna håller på med detta - så beter de sig som murder-hobos - och det är inte så roligt i längden.
dehumanizing: av orcher? Hela iden att orcher kan avhumaniseras är per definition avhumaniserande. Och om att sätta sig på höga moraliska hästar? Sverige skänker 10000 pansarskott till Ukraina med förhoppning att de ska bringa en snabb, kanske smärtsam, död åt ryska värnpliktiga som inte har bett om krig. Är det avhumanisering? Ja. Är det fel? Nej. Människor som lever utan hot i trygga samhällen kan oroa sig för avhumanisering, och om man avhumaniserar sina demokratiska motståndare eller anhängarna av det andra fotbollslaget så ÄR det ett problem. Men det är inte sådana konflikter rollspel brukar handla om.
attributing blame: vem sitter i efterhand och försvarar sitt sunkiga rollspels-beteende genom att skylla på någon/något? Eftersom det är ett spel, så finns det inget att på riktigt försvara, och ingen skuld att på riktigt fördela.
Så jag känner mig mest förvirrad. Jag är övertygad om att det finns "morally disengaged murder hobos" i rollspel, men de ägnar sig inte åt sånt intellektualiserande som artikeln handlar om. Den klassiska definitionen av Evil och D&D handlar om (fritt från minnet): Lögn, Grymhet, Förstörelse, Brist på respekt för liv, Brist på respekt för det som är vackert, Brist på respekt för frihet. Det tycker jag matchar "murder hobo" bättre.