Deodanders
Syntaldicus Nomenclatus
- Joined
- 24 Nov 2005
- Messages
- 637
Förra veckan spelade vi i vår grupp det efterlängtade andra avsnittet av vår Primetime Adventures-serie Dead Stations. Efterlängtat för att det blev inställt veckan innan och för att det var första gången som någon av oss spelade mer än ett avsnitt av PTA.
Jag skrev en presentation och sammanfattning på A Game of You efter första spelmötet. Den posten finns här.
Dead Stations handlar om två människor snärjda i det kalla krigets komplexa spionaffärer och hur det påverkar deras liv. Platsen är Berlin och karaktärerna är en CIA-agent vid namn Ulrike Kessler och John Miller, en amerikansk gästprofessor som värvats av Ulrike.
I första avsnittet fick vi veta att Ulrike är gravid. Hennes Issue, Drogmissbruk, introduceras också i flera scener. Johns Issue är Cynism och han slits mellan det och en mer idealistisk hållning. Första avsnittet etablerade en affär med Claudia Brügger, en gift kvinna han hjälpt över från öst, och vars man, Andreas, är en viktig kontakt på andra sidan.
En annan karaktär som kan visa sig vara viktigare än vad som hittills getts sken av är Hans Meier. Han är Ulrikes langare (och Connection), en legitimerad läkare som har sin bror kvar på andra sidan och mjölkar Ulrike på tjänster vad gäller att hjälpa brodern.
Jag tänkte titta närmare på två konflikter från det andra avsnittet.
Spelmötet började med att Ulrike utsattes för ett kidnappningsförsök som lyckades. Det här var Hans start av avsnittet och det satte igång en spontan och oplanerad serie av scener, som alla kretsade kring kidnappningen men kom att reflektera helt andra saker som i spelmötets sista scen belystes mycket stiligt i Jonas avslutande beskrivning av den.
Konflikt 1. Jonas karaktär John har spenderat avsnittet med att söka efter Ulrike och spåren har visat vägen till Hans Meier. John avlägger ett sent besök för att ställa några frågor. Det visar sig att Meier redan har någon hos sig men som försvinner ut genom fönstret utan att John märker det. Sedan följer ett samtal mellan John och Meier som har en lågmäld nerv men snart mynnar ut i ett stillastående rollspelande. Hittills har allt beskrivits och gestaltats av Hans och Jonas. Nu börjar alla skruva lite på sig och spåna efter en konfliktsituation. Jag kommer med några förslag, Jonas har en idé och börjar spela mot den, och Hans levererar en dramatisk vändning och rätt vad det är så har konflikten mer eller mindre spelats förbi och spelet stannar upp för att klargöra vad som egentligen har hänt och vad som ska hända.
Nu löser det sig genom att gå tillbaka till den osäkra utgången och att klart konstatera vad som egentligen stod på spel, och sedan baka in dramatiken i berättandet efter konflikten.
Konflikt 2. Ulrike har tagit sig ifrån sina kidnappare och dyker upp hemma hos Claudia. Det här var en scen som tjugo minuter tidigare verkat helt omöjlig, men då min tidigare scen överraskande mynnat ut i ett flyktförsök så tog jag chansen. Dels så hade vi en Next Week On... där Claudia och Ulrike grälade som vi nu kunde baka in och inspireras av vad gällde scenens agenda, och så kändes det helt dramatiskt riktigt. Ulrike kommer till Claudia för att söka efter John för att varna honom helt enkelt. Han har tidigare hotats i sin frånvaro av kidnapparna. Men John är inte där, och kanske har Ulrike anat det och tar nu ut sin trötthet, irritation och maktlöshet på Claudia. Konflikten står klar en minut in i scenen: Pressar Ulrike Claudia till att försöka avsluta relationen med John? (Försöka var ett viktigt tillägg av Jonas.)
Vi drar kort, jag förlorar konflikten men vinner berättarrätten och jag och Hans börjar sedan spela ut scenen. Claudia frågar om Ulrike behöver något att dricka och de samtalar medans Ulrike sveper ett par glas. Dialogen blir alltmer agressiv. Hans levererar bl.a kvällens replik när han som Claudia svarar på Ulrikes "Du måste försöka avsluta förhållandet" med "Jag måste försöka leva, Frau Kessler".
Jag kände en trygghet i att spela ut konflikten snarare än mot den, och gillade att rollspela och etablera fiktionen utifrån de löst fastslagna förutsättningar som den tidiga kortdragningen gav.
För min del skulle jag gärna se fler av den senare typen av scener, men är samtidigt inte säker på att det inte ska finnas plats för båda.
Vad säger ni?
Jag skrev en presentation och sammanfattning på A Game of You efter första spelmötet. Den posten finns här.
Dead Stations handlar om två människor snärjda i det kalla krigets komplexa spionaffärer och hur det påverkar deras liv. Platsen är Berlin och karaktärerna är en CIA-agent vid namn Ulrike Kessler och John Miller, en amerikansk gästprofessor som värvats av Ulrike.
I första avsnittet fick vi veta att Ulrike är gravid. Hennes Issue, Drogmissbruk, introduceras också i flera scener. Johns Issue är Cynism och han slits mellan det och en mer idealistisk hållning. Första avsnittet etablerade en affär med Claudia Brügger, en gift kvinna han hjälpt över från öst, och vars man, Andreas, är en viktig kontakt på andra sidan.
En annan karaktär som kan visa sig vara viktigare än vad som hittills getts sken av är Hans Meier. Han är Ulrikes langare (och Connection), en legitimerad läkare som har sin bror kvar på andra sidan och mjölkar Ulrike på tjänster vad gäller att hjälpa brodern.
Jag tänkte titta närmare på två konflikter från det andra avsnittet.
Spelmötet började med att Ulrike utsattes för ett kidnappningsförsök som lyckades. Det här var Hans start av avsnittet och det satte igång en spontan och oplanerad serie av scener, som alla kretsade kring kidnappningen men kom att reflektera helt andra saker som i spelmötets sista scen belystes mycket stiligt i Jonas avslutande beskrivning av den.
Konflikt 1. Jonas karaktär John har spenderat avsnittet med att söka efter Ulrike och spåren har visat vägen till Hans Meier. John avlägger ett sent besök för att ställa några frågor. Det visar sig att Meier redan har någon hos sig men som försvinner ut genom fönstret utan att John märker det. Sedan följer ett samtal mellan John och Meier som har en lågmäld nerv men snart mynnar ut i ett stillastående rollspelande. Hittills har allt beskrivits och gestaltats av Hans och Jonas. Nu börjar alla skruva lite på sig och spåna efter en konfliktsituation. Jag kommer med några förslag, Jonas har en idé och börjar spela mot den, och Hans levererar en dramatisk vändning och rätt vad det är så har konflikten mer eller mindre spelats förbi och spelet stannar upp för att klargöra vad som egentligen har hänt och vad som ska hända.
Nu löser det sig genom att gå tillbaka till den osäkra utgången och att klart konstatera vad som egentligen stod på spel, och sedan baka in dramatiken i berättandet efter konflikten.
Konflikt 2. Ulrike har tagit sig ifrån sina kidnappare och dyker upp hemma hos Claudia. Det här var en scen som tjugo minuter tidigare verkat helt omöjlig, men då min tidigare scen överraskande mynnat ut i ett flyktförsök så tog jag chansen. Dels så hade vi en Next Week On... där Claudia och Ulrike grälade som vi nu kunde baka in och inspireras av vad gällde scenens agenda, och så kändes det helt dramatiskt riktigt. Ulrike kommer till Claudia för att söka efter John för att varna honom helt enkelt. Han har tidigare hotats i sin frånvaro av kidnapparna. Men John är inte där, och kanske har Ulrike anat det och tar nu ut sin trötthet, irritation och maktlöshet på Claudia. Konflikten står klar en minut in i scenen: Pressar Ulrike Claudia till att försöka avsluta relationen med John? (Försöka var ett viktigt tillägg av Jonas.)
Vi drar kort, jag förlorar konflikten men vinner berättarrätten och jag och Hans börjar sedan spela ut scenen. Claudia frågar om Ulrike behöver något att dricka och de samtalar medans Ulrike sveper ett par glas. Dialogen blir alltmer agressiv. Hans levererar bl.a kvällens replik när han som Claudia svarar på Ulrikes "Du måste försöka avsluta förhållandet" med "Jag måste försöka leva, Frau Kessler".
Jag kände en trygghet i att spela ut konflikten snarare än mot den, och gillade att rollspela och etablera fiktionen utifrån de löst fastslagna förutsättningar som den tidiga kortdragningen gav.
För min del skulle jag gärna se fler av den senare typen av scener, men är samtidigt inte säker på att det inte ska finnas plats för båda.
Vad säger ni?