Nekromanti Puckad reklam [Edit]

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag såg idag en annons för miljöpartiet som löd:

Moder Jord

Den första feministen
Now, hur puckat är inte detta?

Liksom, för det första; om man antar att Moder Jord används i den vanliga betydelsen, som en allegori för naturen, och inte är ett smeknamn på Peter Erikssons mormor eller nåt, så uppkommer omedelbart frågan; hur kan naturen vara en feminist? Feminism är kampen för kvinnans rättigheter i det patriarkala samhället. Menar man att naturen är underordnad patriarkatet? Och varför skulle naturen företräda kvinnan framför mannen; både manliga och kvinnliga varelser är väl en del av naturen?

Och för det andra, vad är det för budskap man vill få fram? Vill man antyda någon sorts naturlig koppling mellan miljörörelsen och feminismen? Okej för att hippies sällan är patriarkala manschauvinister, men att miljöaktivism automatiskt skulle medföra feminism, eller ens vara kopplat till det på något naturligt sätt, har jag svårt att se.

Så... någon som är av en annan åsikt? Eller har någon annan nonsensartad reklamslogan att basha?

Edit: "Moder Jord", var det ju, inte "Moder Natur"

Eksem

Champion
Jag gissar

"Menar man att naturen är underordnad patriarkatet? "
Antagligen. Om man menar att människans misshandel av naturen är ett resultat av den patriarkala maktstrukturen (vilket det möjligtvis skulle kunna vara). Män kör bilar. Kvinnor åker tåg. Liksom.

"Och varför skulle naturen företräda kvinnan framför mannen; både manliga och kvinnliga varelser är väl en del av naturen?"
Feminismens mål är ändå ett könsjämställt samhälle, moder natur skulle i så fall företräda kvinnan tills hon är jämställd med mannen, vilket ju borde varit moder naturs intention då både kvinnor och män är en del av naturen.

"Vill man antyda någon sorts naturlig koppling mellan miljörörelsen och feminismen?"
Snarare mellan just Miljöpartiet och feminismen, vilket ju är helt sant. Det är ett parti med feminism på agendan.

Storuggla

Champion
En mer cynisk tolkning

Mp är skitbyxis över att det finns ett möjligt hot på vänsterkanten, FI. Innan det nu är klart om FI ställer upp i valet eller inte försöker mp muta in så många feminstpoäng som möjligt så att när Fi väl presenteras som ett valbart alternativ så har de (mp) ett försprång. De vill säkra sin flank, helt enkelt. I alla fall i min krassa syn på politiken.
Sen att de kunde gjort en bättre kampanj är väl en smaksak.

Storuggla, bismarck i jazzband

Rising

Vila i frid
Re: Puckad reklam

Miljöpartiet har valt att göra reklam som går lite mer på finurlighet och skämtsamheter än skräckpropaganda eller självupptagenhet. Jag tycker att deras reklam är absolut bäst av alla partiers. "Alla pratar om vädret, vi gör något åt det" osv. Det är kul, och jag gillar reklam som ställer vissa krav på mig. Om man är en lök så börjar man puda sig, men jag gillar reklam som litar på min förmåga att ta ett sådant skämt.

Den här var också bra, tycker jag. Ett sätt att säga att feminismen både är helt naturlig, samt förmodligen en signal om att inte krångla till feminismen så mycket. Mycket riktigt så har ju den svenska feminismen ett litet problem i att så många av dess företrädare utmålas och framstår såsom kissnödiga akademiker som snöat in på rena oväsentligheter och medelklasstjejer som tycker att det viktigaste med feminismen är att få säga "fitta" istället för "framstjärt".

Där man kan förvänta sig att sossarna som motbild på detta kommer lyfta fram arbetarklassfeminister kämpandes mot väldigt allvarliga problem - så tror jag att många föredrar den här mjukare och mer tillbakalutade approachen.

Sen kan man förstås diskutera om det inte bara är bogus, såsom den liberala feminismen gärna framstår; men den här reklamen gör ju inte anspråk på att vara ett helt valprogram. Den är bara där för att väcka nyfikenhet och intresse; och det gör den på ett bra sätt, anser jag.

Eller har någon annan nonsensartad reklamslogan att basha?
Allt som Stacka Bo gör är kasst.

Pom

Swashbuckler
Låter logiskt, tycker jag.

Eftersom alla säger sig vara feminister nuförtiden kan väl Moder Jord också få kallas så.

Sedan lägger jag mig inte i hur Miljöpartiets mytologer definierar den ena eller andra gestalten.

Brasklapp: och jag menar inte här att Mp nödvändigtvis är mer religiöst färgat än partier i gemen.

Magnum_UBBT

Warrior
Feminism är imho ett överreklamerat shite som blivit ett modeord. Varenda jäkel vill vara feminist för att då är man en bra människa. Yea right.. vad hände med oss män då?

Jämställdhet däremot, det är ett ord som har en betydelse. Det står jag bakom till 200% Lika lön för lika arbete, sure!
Men då gäller samma skyldigheter oxå...eller? varför har bara vi män värnpliktig skyldighet? Varför är det vi män som ska vara så stora och starka när det händer ngt? Varför är det vi som måste kliva upp mitt i natten och gå ner på nedervåningen för att kolla upp det där "misstänkta ljudet... det kan vara en inbrottstjuv.." osv.

Well, man kan fortsätta i evigheter men för att sammanfatta min åsikt, Feminism, äh, bull****. Jämställdhet däremot. till 200% bra.

/Magnum, (nattvandrare)

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag vill bara ta tillfället i akt att påpeka att jag inte har något emot feminism, varken begreppet eller företeelsen. Jag tyckte bara att miljöpartiets formulering var osedvanligt korkad. :gremsmirk:

Magnum_UBBT

Warrior
Sure *ler*.
Kan även tillägga att jag dom jag egentligen inte tycker om är sura manshatare som skyller allt på oss män. Ordet Feminism har fått ta mycket skit från allt och alla och det kanske inte är helt rätt, egentligen.

*tänkte skriva ungefär 40 rader till men upptäckte att det blev alldeles för mycket sarkasm, så jag tog bort det*

/Magnum. jupp... så är det.

Ichabod_UBBT

Warrior
Av dom feminister jag känner typ 15-30 st... Så är ingen "manshatare"... :gremlaugh:

Folk lägger ner otroligt mycket tid på att beklaga sig på just "Jag har inget emot feminism, men jag gillar inte den manshatande feminismen." Man lägger ner 90% av sin energi på att klaga på 5% typ...

Men jag förstår vad du menar, och håller med så klart. Jag ser mig själv som "feminist"... och jag hatar knappast mig själv. (Eller det gör jag kanske, men inte i egenskap av man. :gremlaugh: )

Nightowl

Champion
Den som är feminist är God. Den som är miljövän är God. Eftersom det är Ont att inte vara miljövän måste den som inte är miljövän vara Ond och kan således inte vara feminst.

Ibland tror jag att rödgröna jeppar får sin moralsyn från att spela D&Ds gamla baslåda. Ni skulle pröva på att vara högerspöke, då vänjer man sig vid en massa värdekonservativa losers som triggar min detect evil på en gång fastän de delar ens åsikter om mariginalskatten.

Erik, paladin

Puck Engman

Veteran
Magnum said:
Kan även tillägga att jag dom jag egentligen inte tycker om är sura manshatare som skyller allt på oss män.
Ja, hur vågar de skylla den patriarkala maktstrukturen på männen?

/Puck

Selly

Level 5 Laser Lotus
”Ja, hur vågar de skylla den patriarkala maktstrukturen på männen?”

Äh, det är väl inget fel på det? Det är väl alldeles underbart när några bittra bråkmakare sitter och ondgör sig över halva planetens mänskliga befolkning? Mer gnäll åt folket!

<font size="1">You’re not the only one who can be sarcastic, see.</font size>

Krille

Super Moderator
Nicotinell

"Eller har någon annan nonsensartad reklamslogan att basha?"

Klart jag har!

"Har du hört det senaste? Nicotinell utmanade konkurrenten på smaktest, och sju av tio föredrog Nicotinells lättuggade smaksatta tuggummin."

Liksom... va? Det ena alternativet smakar gott och är lätt att tugga, och det antas att det andra alternativet inte är det. Åkej att sju av tio föredrar produkten som smakar gott, men jag är mycket nyfiken på de andra tre. "Nä, jag tycker att nikotintuggummin ska smaka härsken Pripps blå och vara svårtuggad som en tegelsten", eller?

Vad sjutton har den reklambyrån rökt, egentligen?

Eksem

Champion
Ooooff toooopic

"Det är väl alldeles underbart när några bittra bråkmakare sitter och ondgör sig över halva planetens mänskliga befolkning?"

Vilket de ju förstås inte alls gör. De ondgör sig över gruppen "män", vilket inte alls är samma sak som alla män.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Urgh.

”Vilket de ju förstås inte alls gör. De ondgör sig över gruppen "män", vilket inte alls är samma sak som alla män.”

Of course they are. Skall man klaga på män så får man finna sig i att män blir irriterade. Och när jag säger ”män” så menar jag naturligtvis ”alla män”, inte någon godtyckligt definierad låtsasfolkgrupp som jag är inkapabel eller ovillig att beskriva mer specifikt. Det är precis sånt här som leder till att språket degenererar till en sörja av godtyckliga läten.

Nu tror jag att jag droppar det här. ¬_¬

Rising

Vila i frid
Ibland tror jag att rödgröna jeppar får sin moralsyn från att spela D&Ds gamla baslåda.
Jag tror det är mer liberaler som utgår från den baslådan, faktiskt. Jag menar; chaotic good innebär frihet (och vem gillar inte frihet, liksom?) medan lawful good får nöja sig med ära, disciplin och principer (som åtminstone jag lätt kan se som tomma begrepp, sånt som grymma kommuniststater meddelst propaganda försöker leva på) - inte rättvisa eller solidaritet.

Och om man tycker att feminism är ett modeord som man inte på något vis kan vara emot, vad är då inte globalisering? Liksom, det är ju egentligen bara gammal kapitalism i ny pyjamas, men just eftersom det kallas för "globalisering" så förknippas det med fri rörlighet, kulturutbyten, och en massa andra bra saker som förstås ingen vill vara emot.

Jag tycker nog att den svenska vänstern är mer förankrad i verkligheten just eftersom de utgår från något så påtagligt och mätbart som klyftorna i samhället. Om klyftorna ökar så fungerar inte deras politik. Högern har generellt sett större problem eftersom de envisas med att hålla ryggen fri och sträva efter självändamål. Siktar man bara efter något som man direkt kan påverka, såsom lägre skatter, så är det ju enkelt att anse sin politik vara lyckad oavsett vad den ger för effekter i samhället. Samma sak med käpphästar som "Kunden tjänar på fri företagsamhet!" och "Välstånd sprids!" Vi har ju redan sett att det inte fungerar så där enkelt i verkligheten, varför nöjer sig högern med att bara uppnå ena halvan av sina respektive målsättningar? Vem som helst kan göra de rika rikare i ett samhälle, men tills välståndet faktiskt har spridit sig till de lägre klasserna så är knappast politiken lyckad.

Därför (jag försöker inte locka till någon politisk diskussion här, jag tycker vänstern är lika korkad som högern) så är vänster-rollspelare oftast bättre på att gestalta höger-rollpersoner än tvärtom, i min erfarenhet. Höger-rollspelare gör en sorts karikatyrer på vänsterrollpersoner: Liksom; tar det egna propagandamaterialet och byter ut dem mot solidaritetsfloskler. Vänster-rollspelare tar istället högerideologin på yttersta allvar och angriper de brister de - på grund av ovan nämnda praktiska utgångspunkt - har upptäckt i sin egen politiska övertygelse. Jag har exempelvis haft vänsterrollspelare som spelat högerrollpersoner och levererat skarpsynt kritik mot vänsterns vurmande för "de intelligenta" istället för de med erfarenhet och erkänd kompetens, om huruvida vänstern inte alltid automatiskt kommer leda till en "demokratism" (såsom våra svenska socialdemokrater idag; de har förstås inga planer på att avskaffa monarkin, även om hela deras ideologi självklart kräver det för att den inte skall uppfattas som ett skämt) och en hel del annat som jag tyvärr bara nickat åt och låtsats förstå.

Att vara höger idag är nog lite som att vara ett barn. Vuxna kan komma ihåg hur det är att vara barn, men barn kan inte riktigt veta hur det är att vara vuxen.

(Återigen, jag skiter i politiken i sig. Jag tycker personligen inte om ideologier öht, men det här med hur olika åskådningar påverkar ens personlighet; det intresserar mig, just eftersom det är så centralt i mitt rollspelande.)

Krille

Super Moderator
"Därför (jag försöker inte locka till någon politisk diskussion här, jag tycker vänstern är lika korkad som högern) så är vänster-rollspelare oftast bättre på att gestalta höger-rollpersoner än tvärtom, i min erfarenhet."

Min erfarenhet är precis tvärtom. Vill man ha en ärkekarikatyr på en snobbig adelsman eller en girig företagare, då ska man sätta den rollen i händerna på en vänsterspelare.

Helmgast
Feminism å sånt

Feminism är imho ett överreklamerat shite som blivit ett modeord. Varenda jäkel vill vara feminist för att då är man en bra människa. Yea right.. vad hände med oss män då?

Jag känner ingen våldtagen man. Jag känner ingen man som är rädd för överfall eller sexuellt våld. Jag har aldrig blivit hotad av en kvinna. Just såna personliga erfarenheter gör det lätt för mig att prioritera kvinnor i jämställdhetsfrågor.

Jämställdhet däremot, det är ett ord som har en betydelse. Det står jag bakom till 200% Lika lön för lika arbete, sure!
Men då gäller samma skyldigheter oxå...eller? varför har bara vi män värnpliktig skyldighet? Varför är det vi män som ska vara så stora och starka när det händer ngt? Varför är det vi som måste kliva upp mitt i natten och gå ner på nedervåningen för att kolla upp det där "misstänkta ljudet... det kan vara en inbrottstjuv.." osv.

Det var ingen stor uppoffring för mig att göra ett intelligenstest, gå till psykolog, lyssna på höga ljud, titta på små bokstäver, mäta puls och göra fystest för att sedan få svaret: Vi behöver inte dig, men vill du väldigt gärna (svaret blev såklart nej).

Stor & stark vet jag inte. Jag gillar inte riddaridealet med beskyddande män och menlösa kvinnor, så jag känner inte igen mig. Kolla misstänkta ljud vet jag inte om jag gjort å någon tjejs vägnar.

Vad som är intressant är att det nuförtiden är väldigt få som vågar säga emot jämställdhet som begrepp. Det är ett fåtal högerkristna, och dom är som tur är få i Sverige. Där har vi kommit långt. Många är mer eller mindre feminister utan att vilja kännas vid begreppet. Lite som när högern inte längre vågar prata om att stora klassklyftor (nyspråk: lönespridning) är "bra".