'Remake' är per definition något urvattnat.
Jag har suttit med en kompis i tjugo minuter och försökt komma på någora Hollywood-remakes överhuvudtaget som är bra. Vi kom på följande:
Världarnas krig, med Tom Cruise (bättre än originalet)
Dawn of the Dead (bättre än originalet)
The Departed (sämre än originalet)
Insomnia (har inte sett originalet)
Heat (har inte sett originalet)
The Mummy (åtminstone ballare än originalet)
Assault on precinct 13 (enligt Pendragon, han har inte sett originalet)
Det är hela listan. I sin helhet. Allt vi kunde komma på under femton minuters spånande. Och vi ser
mycket film. Den förkrossande majoriteten Hollywoodremakes är som bäst okej, påfallande ofta skitdåliga, och alltid sämre än originalet. Varför då göra remakes överhuvudtaget, om de ändå suger? Originalitet är alltid eftersträvansvärt. Om filmskaparna är så jävla kära i ett koncept kan de väl försöka pracka på folk originalet? Eller, jag vet, radikal idé coming up; gör nåt fucking
eget av det!
En snubbe som borde beläggas med filmförbud är Nicholas Cage. Han har på kort tid gjort -två- av de sämsta remakes världen någonsin skådat, och därtill baserade på originalfilmer som är fucking mästerverk. Det är ett sånt slöseri att man kan gråta. Har han seriöst inget bättre att lägga sin högst begränsade kreativa energi på?
Nej just ja...'National Treasure'...jag antar att han inte har det.
Edit: fast indierna vet, i skarp kontrast till jänkarna, hur man gör remakes. Det här är från Qayamat, remake på 'The Rock':
http://www.youtube.com/watch?v=CY8dxhW-pvM
- Ymir, klagar